ارسال به دیگران پرینت

تلویزیون چین | ترور فخری زاده آینده برجام را نامعلوم کرده است

تلویزیون انگلیسی زبان چین طی تحلیلی در مورد آینده برجام نوشت: درست زمانی که پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام را افزایش داده بود، ترور محسن فخری زاده دانشمند ارشد هسته ای ایران، شرایط را تغییر داده است.

تلویزیون چین  |   ترور فخری زاده آینده برجام را نامعلوم کرده است

"سی جی تی ان" روز پنجشنبه در این تحلیل افزود: به دنبال این ترور، نه تنها دولت جدید آمریکا با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد و ممکن است ارتباطات دیپلماتیک این کشور را تضعیف کند، بلکه ایران که امید زیادی به احیای توافق هسته ای دارد با شرایط دشواری مواجه شده است.

گزارش می افزاید: اگرچه مشخص نیست این ترور توسط چه کسی انجام شده اما حدس و گمان های رسانه ای متوجه اسرائیل، بزرگترین مخالف توافق هسته ای ایران است. اسرائیل مظنون است که این ترور را با هدف جلوگیری از بازگشت مجدد ایالات متحده به این توافق انجام داده است.

«میر لیتواک» رئیس گروه تاریخ خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل آویو به تلویزیون انگلیسی زبان چین (CGTN) گفت مسلم است که اسرائیل این ترور را انجام داده است، من معتقدم که اسرائیل می خواست بایدن را که قصد بازگشت به برجام را دارد در شرایط دشواری قرار دهد.

گزارش در ادامه به ادعای اسرائیل در مورد نقش شهید فخری زاده در برنامه هسته ای ایران پرداخته و نوشته است با توجه به مصوبه جدید مجلس ایران در مورد کاهش تعهدات هسته ای، رییس جمهوری منتخب آمریکا در صورت نشستن پای میز با ایران با مشکلات زیادی مواجه است.

«لیو جین» محقق انستیتوی غرب آسیا و مطالعات آفریقا در آکادمی علوم اجتماعی چین هم به CGTN گفت: در کنار تمایل دولت ایران برای تشویق بایدن به پیوستن به برجام، بخش دیگری از تصمیم سازان ایران تا کنون در این مورد واکنشی نشان نداده اند.

او اظهار کرد: از یک سو، مردم ایران تحت تحریم های شدید آمریکا در رنج هستند. از سوی دیگر، بی اعتمادی نسبت به ایالات متحده که با خروج آن از برجام تقویت شده  افزایش یافته است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه