ارسال به دیگران پرینت

وصل موضوعات دیگر به برجام، فرصت‌سوزی برای بایدن است

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بایدن می‌داند اگر بخواهد مسایل دیگر را به برجام وصل کند فرصت‌سوزی کرده است و ایران حاضر نیست برجام را با شرایط جدید بپذیرد.

وصل موضوعات دیگر به برجام، فرصت‌سوزی برای بایدن است

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی  با بیان این که خروج آمریکا از برجام نشان داد که این توافق دو طرف اصلی دارد و آن ایران و آمریکا هستند، گفت: اکنون در آمریکا دولتی سر کار آمده است که می گوید به برجام باز می‌گردد و باید دید این اتفاق با روی کار آمدن دولت جدید می افتد یا خیر. مشخص است دولت بایدن با سیاست های ترامپ مخالف است و متفاوت از او رفتار خواهد کرد اما باید دید در عمل چه اتفاقی می افتد.

وی ادامه داد: ایران بارها اعلام کرده است که اگر طرف های توافق به تعهداتشان بازگردند، ما هم بر می گردیم. از این رو اگر دولت بایدن اراده بازگشت به برجام را داشته باشد بازگشت به برجام می تواند به سرعت و بدون مشکل انجام شود. اغلب افراد معرفی شده برای دولت بایدن کسانی هستند که در دولت اوباما با توافق هسته ای موافق بودند یا در روند شکل گیری آن دخالت داشتند از این رو شرایط برای بازگشت آمریکا بدون هیچ پیش شرطی فراهم است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم تا زمانی که اقدام عملی دولت بایدن را ندیدیم، نباید نسبت به برهم زدن فضای حاکم اقدام کنیم و پیام های متفاوت به بیرون ارسال کنیم.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در 26 آذر که هنوز در زمان دولت ترامپ برگزار می شود و گفته شده است زمینه های برگزاری نشست وزیران خارجه قرار است مورد بررسی قرار گیرد گفت: به نظر کشورهای اروپایی حاضر در توافق در این مرحله هم در نقش میانجی رفتار می کنند. آنها با توجه به دولت آینده آمریکا، تلاش خواهند کرد که دیدگاه ایران و آمریکا را به هم نزدیک سازند و در نهایت دو طرف به کامل به برجام بازگردند، مگر اینکه در این میان بایدن رفتاری متفاوت از خود نشان دهد. بایدن گفته است که درباره برجام با دولت های اروپایی همکاری می کنیم، هر چند که گفته است درباره مسایل موشکی و غیره مذاکره و رایزنی را ادامه می‌دهیم. به نظر بایدن متفاوت از ترامپ است و برجام را هم قبول دارد اما مسایل فراتر از برجام را هم مدنظر دارد.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت ترامپ به ویژه مایک پمپئو تلاش کرد تا اختلافات ساختاری بعد از ترامپ را باقی بگذارد تا عبور از این مشکلات برای دولت بعدی آمریکا دشوار باشد از جمله در مورد برجام. اما اگر دولت بایدن اراده سیاسی لازم را داشته باشد به راحتی می تواند دستورات ترامپ را یک شبه لغو کند.

وی درباره احتمال ملاقات وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب برجام در آینده اظهار کرد: اجازه دیدار مقامات آمریکایی در مذاکرات هسته ای صادر شده بود و این اجازه تا زمانی که آمریکا در برجام بود وجود داشت اگر آمریکا به برجام باز گردد و شرایط به وضعیت عادی بازگردد برگزاری نشست های چند جانبه و دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی امری قابل پیش بینی است.

فلاحت پیشه گفت: معتقدم دو خطر برجام را تهدید می کند؛ اول این که بایدن تحت فشار لابی ها در آمریکا مواضع ترامپ را بعد از روی کار آمدن دنبال کند که طبیعی است مسیر شکست برجام را سرعت بخشیده است. دوم، از سوی ایران است که برخی تلاش کنند به خاطر اهداف جناحی و سیاسی زمینه شکست کامل برجام و خروج ایران را رقم بزنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه