ارسال به دیگران پرینت

اتصال خط آهن خواف - هرات؛ گامی ارزنده در مسیر استحکام بیشتر پیوندها و همکاری های ایران و افغانستان

روز تاریخی ایران و افغانستان به روایت روحانی و اشرف غنی

رئیس‌ جمهور گفت: روابط ایران و افغانستان از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش ها بوده است و امروز ریل راه آهن خواف - هرات این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

روز تاریخی ایران و افغانستان به روایت روحانی و اشرف غنی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و "اشرف غنی" روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از راه آهن خواف – هرات اظهارداشتند که افتتاح این پروژه تاریخی گام مهمی در مسیر احیاء و جهش همکاری های مشترک دو کشور خواهد بود.

روحانی در این مراسم خطاب به "مردم عزیز افغانستان" گفت: امروز روز سلام، رحمت و گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است؛ دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ، برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کرده اند.

رئیس جمهور اظهارداشت: اتصال و پیوند ما همیشه از طریق دلها، اندیشه ها، فرهنگ ها، رفتارها و تلاش های مشترکمان بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می کند.

روحانی با بیان اینکه امروز روز شادمانی و فراموش نشدنی برای دو ملت ایران و افغانستان است، گفت: مایل بودم این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل دستورالعمل های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا ناچار شدیم از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات را نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال منطقه و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده دانست و گفت: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری داشته باشم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد تا این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح نماییم.

آقای اشرف غنی اظهارداشت: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا، نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه‌روزی و جانفشانی‌های مسئولین، مهندسین و کارگران و دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.

وی تصریح کرد: افتتاح این پروژه تاریخی بی تردید گام مهمی در جهت جهش همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

بهره برداری راه آهن خواف- هرات با حضور روحانی و اشرف غنی

امروز -بیستم آذرماه- در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید راه آهن خواف – هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است به طور رسمی با دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اشرف غنی روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

عملیات احداث راه آهن خواف – هرات بطول  ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران بطول ۷۸ کیلومتر - از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی - قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان بطول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.  

به گفته سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) راه‌آهن خواف – هرات به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است که با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل بخش تعهد افغانستان، مذاکرات مقدماتی انجام شده تا توسط شرکت‌های ایرانی مسیر در تعهد دولت افغانستان را در قالب تهاتر با اقلام معدنی افغانستان، تکمیل کنیم. شرکت‌های ایرانی این پیشنهاد را ارایه کرده اند، مذاکرات مقدماتی انجام شده است تا راه آهن را از ایستگاه روزنک به هرات و از هرات به مزار شریف متصل کنیم تا خط ریلی ابریشم نیز از این مسیر احداث شود تا هم نقش رونق اقتصادی - اجتماعی افغانستان را دنبال کند و هم ایران از آن بهره مند شود.

همچنین وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای این طرح نیز گفت: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال ۸۵ بین روسای جمهوری دو کشور امضا و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۶ آغاز شد. در بازه زمانی ۶- ۷ ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد، این پروژه با وقفه مواجه شد اما از ۲ سال گذشته به صورت کاملا جدی و قاطع موضوع را پیگیری کردیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) و  کمک به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی  از جمله ابعاد بین المللی طرح راه آهن خواف – هرات است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه