ارسال به دیگران پرینت

بحران سیاسی در بلاروس | افزایش درخواست پناهندگی از کشورهای اروپایی

تعداد اتباع بلاروس که از کشورهای عضو حوزه شنگن درخواست پناهندگی کرده‌اند به دنبال بحران سیاسی طی چند ماه گذشته در این کشور افزایش یافت.

بحران سیاسی در بلاروس  |   افزایش درخواست پناهندگی از کشورهای اروپایی

داده‌های دفتر حمایت پناهندگی اروپا (EASO) نشان می‌دهد که هر چند شمار درخواست‌های پناهندگی اتباع بلاروس در مقایسه با شهروندان کشورهای دیگر زیاد نیست اما آمار سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. بر همین اساس تعداد درخواست‌های پناهندگی شهروندان بلاروس در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) سال جاری دستکم از سال ۲۰۰۸ میلادی بی‌سابقه بوده است.

بحران سیاسی در بلاروس به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز ۹ اوت (۱۹ مرداد) در این کشور آغاز شد. در حالی که نتیجه رسمی انتخابات از پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس حکایت داشت اما مخالفان دولت از «تقلب» در رای گیری سخن گفتند. اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات طی چند ماه گذشته ادامه یافته و مهمترین چالش سیاسی برای الکساندر لوکاشنکو از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۱۹۹۴ را رقم زده است.

بنا به اعلام دفتر حمایت پناهندگی اروپا در ماه اوت که همزمان با برگزاری انتخابات و آغاز اعتراض ها در بلاروس بود ۹۴ شهروند این کشور برای اولین بار درخواست پناهندگی خود را ارائه دادند. این در حالی است که محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از تعداد درخواست‌های پناهندگی کاسته است.

تاکنون در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۳۷ هزار نفر از کشورهای عضو حوزه شنگن تقاضای پناهندگی کرده‌اند. این رقم نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

درباره وضعیت پناهندگی در اروپا طی سال ۲۰۱۹ چه می‌دانیم؟

طبق اعلام دفتر حمایت پناهندگی اروپا اتباع سوریه، افغانستان، کلمبیا، ونزوئلا و پاکستان طی سال جاری بیشترین درخواست‌های پناهندگی را ارائه کرده‌اند.

گزارش افزایش درخواست پناهندگی اتباع بلاروس از کشورهای حوزه شنگن در حالی منتشر می شود که پیش از این گزارشی مبنی بر افزایش درخواست پناهندگی شهروندان این کشور از لهستان در ماه اکتبر (مهر/آبان) نیز منتشر شده بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه