ارسال به دیگران پرینت

با اعلام پیروزی لوکاشنکو مخالفان به خیابان ها آمدند

ششمین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس درحالی با تدابیر شدید امنیتی شامگاه یکشنبه پایان یافت که پس از رای گیری اعلام شد الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا با فاصله زیاد نسبت به دیگر رقبا برای ششمین بار بر مسند قدرت در بلاروس تکیه خواهد زد تنها دقایقی پس از اعلام رسمی آرا، خیابان های مینسک مملو از مخالفان شد.

با اعلام پیروزی لوکاشنکو مخالفان به خیابان ها آمدند

 ششمین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس درحالی با تدابیر شدید امنیتی شامگاه یکشنبه پایان یافت که پس از رای گیری اعلام شد الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا با فاصله زیاد نسبت به دیگر رقبا برای ششمین بار بر مسند قدرت در بلاروس تکیه خواهد زد تنها دقایقی پس از اعلام رسمی آرا، خیابان های مینسک مملو از مخالفان شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات کنونی ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ این کشور به دلیل برگزاری اعتراضات خیابانی که هفته های اخیر بویژه در مینسک برگزار شد بی نظیر است که نشانگر نارضایتی از سیاست های الکساندر لوکاشنکو در بین بخش قابل توجهی از مردم این کشور است.

وی تنها رهبری در جهان بود که پس از بروز کرونا اعلام کرد که این بیماری واقعی نیست و نیازی به قرنطینه نیست.

بلاروس کشوری کوچک در غرب روسیه است که با اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است با این تفاوت که بر خلاف دیگر همسایگان همواره به صورت سنتی روابط برادرانه با کرملین داشته است اما در یک ساله گذشته، رئیس جمهوری این کشور به دنبال بهبود روابط با غرب است و پس از سالها اجازه بازگشایی سفارت آمریکا در این کشور صادر کرد.

جان بولتون مشاور سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش از کنار گذاشته شدن از کاخ سفید، به بلاروس سفر کرد و از این کشور خواست به جای روسیه از آمریکا نفت بخرد اقدامی که از سوی مینسک نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

دو هفته پیش مقامات امنیتی بلاروس ۳۳ تبعه روسیه را به اتهام تلاش برای اقدامات نظامی در مینسک بازداشت کردند تا روابط مسکو و مینسک پر تنش تر از هر زمانی شود ضمن اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بلاروس هیچ نفتی از روسیه خریداری نکرده است.

بروز شده در ساعت ۱:۳۰ دقیقه روز دوشنبه به وقت تهران

ماموران پلیس ویژه بلاروس در میدان پابدا در مرکز مینسک با صدها معترض به نتیجه انتخابات برخورد کرده و از اجتماع آنها در این میدان جلوگیری کردند.

 ماموران پلیس ویژه ضدشورش مجهز به گاز اشک آور سپرهای ویژه بودند و در برخورد با معترضان دست کم یک نفر مجروح شد.

گروهی از مخالفان دولت بلاروس هم در نزدیکی هتل بلاروس و کاخ ریاست جمهوری اجتماع کردند که ماموران امنیتی مستقر در این مکان ها، معترضان را راندند.

بروز شده در ساعت ۱:۰۰ بامداد روز دوشنبه به وقت تهران

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس اعلام کرد: الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری کنونی بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری در شمارش آرای حوزه های بسته (حوزه هایی که ناظران حضور ندارند) در پنج منطقه از بقیه نامزدها پیشی گرفته است و سوتلانا تیخانوفسکایا رقیب وی در مکان دوم قرار دارد.

لیدیا یرموشینا به خبرنگاران گفت: لوکاشنکو در نتیجه آرای ماخوذه از حوزه های رای گیری بسته در پنج منطقه ۸۲ درصد آرا را کسب کرده است و تیخانوفسکایا حدود ۵ درصد آرا را بدست آورد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر ارتش را درنظر بگیریم حدود هفت هزار نفر در حوزه های بسته رای داده اند که ۹۳/۷ درصد به لوکاشنکو و ۳/۸ درصد به تیخانوفسکایا رای دادند.

شرکت ایکوم نتیجه اگزیت پل (پرسش از رای دهندگان پس از خروج از حوزه رای گیری)  انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را منتشر کرده است که بر اساس آن ۷۸/۹ درصد از رای دهندگان گفتند که به لوکاشنکو رای داده اند.

این شرکت نتیجه اگزیت پل را در کانال تلگرام خود منتشر کرده است که بر اساس آن خانم سوتلانا تیخانوفسکایا ۷/۱ درصد آرا، آنا کانوپاتسکوی ۲/۱ درصد، سرگئی چرچن ۰/۸ درصد و آندره دنیتریوا ۰/۹ درصد ارا را بدست اورده اند.

۱۰/۲ درصد رای دهندگان هم مخالف همه رای داده اند.

این گزیت پل با پرسش از ۲ هزار و ۸۱۷ نفر برگزار شد و درجه خطای آن ۲/۵-۴ درصد اعلام شده است.

بروز شده در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران

بر اساس اخبار تایید نشده در بلاروس لوکاشنکو در حالی بیش از ۷۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است که نزدیکترین رقیب او سوتلانا تیخانوفسکایا حتی نتوانسته ۱۰ درصد آرا را از آن خود کند.

بروز شده در ساعت ۲۲ به وقت تهران

سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد انتخابات ریاست جمهوری و ماریا کولسنیکووا از رهبران مخالفان دولت بلاروس اعلام کرده اند که قصد ترک این کشور را ندارند. 

گفتنی است امروز الکساندر لوکاشنکو در جمع خبرنگاران حاضر شده و به رسانه ها هشدار داد مخالفان در صورت تلاش برای بی ثبات کردن کشور، با پاسخ مناسب مواجه خواهند شد.

وی همچنین چنین هشداری در مورد رسانه های خارجی فعال در بلاروس داد تا در پوشش اخبار بلاروس مواظب باشند.

لوکاشنکو همچنین گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، روابط مناسبی با روسیه بنا خواهدکرد.


 

بروز شده در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران

 رای گیری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ساعت ۲۰ به وقت محلی و ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران پایان یافت و لیدیا یرموشین رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس اعلام کرد که باوجود صف ها در مقابل حوزه های انتخاباتی، رای گیری تمدید نشده است.

وی همچنین گفت که در تعدادی از حوزه های رای گیری برگه های رای کم آمد و آنچه که رخ می دهد نشانه آن است که مسئولین برای چنین حضور مردم آماده نشده بودند.

به گفته یرموشین، میزان حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ۷۹ درصد بود و این در حالی است که در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۵، میزان حضور مردم ۸۶/۷۵ اعلام شده بود.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس گفت که میزان حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، در مینسک ۶۲/۳ درصد، در استان مینسک ۷۷/۹ درصد، استان ماگیلفسک ۸۶ درصد، استان برست ۸۴ درصد، استان بیتفسک ۸۰ درصد، استان گومل ۸۵ درصد و استان گرودننسک ۸۲ درصد بوده است.

بروز شده در ساعت ۱۷ به وقت تهران

بر اساس گزارش رسانه های روسی، امروز در بسیاری از مناطق بلاروس، دسترسی به شبکه اینترنتی قطع و علت آن حمله هکری اعلام شده است.

بروز شده در ساعت ۱۶ به وقت تهران

رسانه های بلاروس اعلام کردند که دو خبرنگار شبکه تلویزیونی دوژد روسیه که به مخالفان دولت این کشور تعلق دارد در مینسک بازداشت شدند. 

وزارت امور خارجه بلاروس پیشتر باتوجه به اینکه به شبکه دوژد اجازه پوشش خبری رویدادهای انتخابات بلاروس داده نشده بود از گروه رپرتاژ آن خواسته بود این کشور را ترک کند. 

بروز رسانی شده در ساعت ۱۵ به وقت تهران

امروز یکشنبه در روز اصلی رای گیری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، چندین خیابان مرکزی پایتخت برای تردد خودروها بسته شده بود.

در چند خیابان مرکزی مینسک پایتخت بلاروس، توقف خودروها ممنوع شده است و تابلوهای پارکینگ ممنوع (بطور موقت برای امروز) نصب شده است و ماموران راهنمایی و رانندگی در این خیابان ها کشیک می دهند.

بیشترین تمرکز نیروهای امنیتی در نزدیکی اقامتگاه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و دفتر رئیس جمهوری و سازمان های دولتی در خیابان «پراسپکت نزاویسیمستی» (خیابان اصلی مینسک) بود و تعداد زیادی خودروهای نظامی و نفربرهای زرهی و خودروهای ویژه ضدشورش مستقر شده بودند. 


ماموران امنیتی در دو هفته اخیر دست کم ۳۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرده اند که ویکتور باباریکو و سرگئی تیخانوفسکی دو نامزد ریاست جمهوری ازجمله آنهاست که در بازداشتگاه بسر می برند.

رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات خانم سوتلانا تیخانوفسکایا است که پس از دستگیری سرگئی تیخانوفسکی همسر وی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.
سه نامزد دیگر به نامهای آندره دمیتریف کارشناس سیاسی، آنا کانوپاتسکایا کارفرما و سرگئی چرچن مهندس مکانیک نامزدهای دیگر در انتخابات بلاروس هستند و والری تسپکالو نامزد دیگر مخالفان هم از کشور گریخته است. 

بروز شده ساعت ۱۰ روز یکشنبه به وقت تهران

رای گیری در روز اصلی ششمین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در سراسر این کشور آغاز شد.

رای گیری از ساعت هشت بامداد امروز (یکشنبه) به وقت بلاروس در بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ حوزه رای گیری آغاز شد.

علاوه بر آن ۴۴ حوزه رای گیری در خارج از این کشور ازجمله در نمایندگی های دیپلماتیک بلاروس در مسکو، سن پترزبورگ و کالینین گراد به اخذ رای می پردازند. 

 علاوه بر لوکاشنکو،«آندره دمیتریف»رئیس جنبش اجتماعی «حقیقت را بگو»،«سوتلانا تیخانوفسکایا» و «آنا کونوپاتسکایا» دو نماینده سابق مجلس نمایندگان بلاروس و «سرگئی چرچن» رئیس حزب سوسیال دمکرات گرامادا در این انتخابات نامزد شده اند و با یکدیگر رقابت می کنند.

انتظار می رود ۶.۸ میلیون حائز رای دادن، در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس آرای خود را به صندوق ها بریزند.  

لیدیا یرموشینا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس امروز اعلام کرد که از روز نخست انتخابات ریاست جمهوری بلاروس (روز سه شنبه هفته گذشته)، ۴۱/۷ درصد افراد حائز شرایط در انتخابات شرکت کرده اند.

وی امروز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که عصر امروز در حوزه های انتخاباتی با سیستم صدور مجوز رای گیری خواهد شد تا از ازدحام مردم در حوزه ها جلوگیری شود.

بر اساس تصمیم کمیته مرکزی انتخابات به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا در بلاروس، در هر حوزه انتخاباتی این کشور نباید بیش از سه ناظر حضور داشته باشد و در واقع برگزاری انتخابات در شش روز نیز به همین دلیل و برای جلوگیری از شیوع این بیماری بوده است.

بر اساس قوانین انتخاباتی بلاروس، در صورتی که بیش از ۵۰ درصد افراد حائز شرایط در انتخابات شرکت کنند، انتخابات ریاست جمهوری بلاروس پذیرفته خواهد شد.

هر نامزد انتخاباتی که بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان به وی رای دهد، برنده انتخابات اعلام خواهد شد.

ناظرانی از مجمع پارلمانی جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع (همسود) و سازمان امنیت و همکاری اروپا بر برگزاری انتخابات بلاروس نظارت دارند.  

 گفتنی است در هفته های اخیر مخالفان دولت بلاروس در مینسک و چند شهر دیگر اجتماعات اعتراضی برگزار کرده و دهها نفر از افراد شرکت کننده در این تظاهرات بازداشت شده اند.

روابط بلاروس با روسیه متحد اصلی این کشور نیز به دلیل دستگیری ۳۳ تبعه روس در مینسک که از طرف حکومت بلاروس به تلاش برای بی ثبات کردن اوضاع این کشور متهم شده اند، تیره شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه