ارسال به دیگران پرینت

انتقاد پاپ از سیاست‌های اقتصادی ناعادلانه و پسرفت جهان

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان امروز (یکشنبه) اظهار کرد، همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ جدیدترین بحرانی است که ثابت می‌کند تنها اتکا به نیروهای مربوط به بازار و سیاست‌های اقتصادی "نشت پول از بالا به پایین" در رقم زدن مزایای اجتماعی که حامیانشان ادعا می‌کردند، شکست خورده‌اند.

انتقاد پاپ از سیاست‌های اقتصادی ناعادلانه و پسرفت جهان

به نقل از خبرگزاری رویترز، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان در یک حکم در خصوص موضوع برادری انسانی همچنین اظهار کرد، در تمامی مواردی که عده‌ای زندگی تجملی دارند و عده‌ای دیگر هیچ چیز ندارند، مالکیت خصوصی را نمی‌توان یک حق مطلق در نظر گرفت.

عنوان این حکم یعنی " Fratelli Tutti" ( برادران همه) سبب بالا گرفتن انتقادها از عدم استفاده از ادبیاتی فراگیر بعد از اعلامش در ماه گذشته میلادی شد.

در زبان ایتالیایی Fratelli به معنی برادران است اما همچنین می‌تواند به معنی برادران و خواهران نیز مورد استفاده قرار بگیرد. واتیکان اعلام داشت، این برگرفته از "موعظه‌ها" یا توصیه‌های نگاشته‌شده از سوی "سن فرانسیس آو آسیسی"( St Francis of Assisi) در قرن سیزدهم خطاب به پیروانش بوده و نمی‌تواند تغییر کند.

پاپ در خط اول این حکم ۸۶ صفحه‌ای عنوان کرد، سن فرانسیس به این طریق "برادران و خواهرانش را خطاب قرار داده است." او در این سند ۱۵ بار لفظ "زنان و مردان" را استفاده کرده و چند بار به صحبت درباره دفاع از حقوق و منزلت زنان پرداخته است. حکم‌های پاپ تحت عنوان encyclical معتبرترین شکل از اسناد نگاشته شده از سوی وی هستند اما مصون از خطا نیستند.

این حکم که روز شنبه از سوی پاپ فرانسیس امضا شد، موضوعاتی شامل برادری، مهاجرت، شکاف بین فقیر و غنی، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی، عدم تعادل در زمینه مراقبت‌های سلامتی و قطبی‌سازی فزاینده سیاسی در بسیاری از کشوها را پوشش می‌دهد.

پاپ در این حکم مستقیما سیاست‌های اقتصادی نشت پول از ثروتمند به فقیر (trickle-down) را هدف گرفت؛ محافظه‌کاران حامی این تئوری معتقدند کاهش‌های مالیاتی و دیگر مشوق‌ها برای شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان از طریق سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی به سود مابقی جامعه خواهد بود.

او نوشت: کسانی بودند که ما را به این باور رساندند که آزادی بازار برای امن نگه داشتن هر چیز (بعد از آنکه همه‌گیری کرونا ضربه زد) کافی است.

پاپ فرانسیس "این اعتقاد متعصبانه آیین نئو لیبرال" که به "تئوری‌های جادویی نشت یا سرایت" به عنوان تنها راه‌حل برای مشکلات اجتماعی متوسل می‌شود، محکوم کرد. او خاطر نشان کرد، یک سیاست اقتصادی خوب "این امکان را فراهم می‌کند که مشاغل ایجاد شوند نه کاسته شوند."

به نوشته پاپ، بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ یک فرصت از دست رفته برای تغییر بود اما به جایش باعث "افزایش آزادی برای افراد حقیقتا قدرتمندی شد که همواره راهی برای فرار بدون صدمه پیدا می‌کنند." جامعه باید با "تاثیرات ویرانگر امپراطوری پول مواجه شود."

فرانسیس درخواست‌های قبلی خود برای توزیع مجدد ثروت با هدف کمک به فقیرترین اقشار و دسترسی عادلانه‌تر به منابع طبیعی توسط همه را تکرار کرد. وی اظهار کرد: حق مالکیت اموال خصوصی را تنها می‌توان یک حق طبیعی ثانویه که از اصل مقصد جهانی برای کالاهای ایجاد شده مشتق شده باشد، در نظر گرفت.

یک مقام واتیکان گفت، اشاره پاپ به آنهایی است که ثروت هنگفت دارند.

پاپ نوشت، اعتقاد مسیحیان اولیه مبنی بر این که "اگر یک شخص از ضروریات یک زندگی با منزلت محروم باشد به خاطر توقیف آن از سوی شخصی دیگر است" همچنان معتبر است.

در این حکم تصریح شد، آنهایی که مالک اموال زیاد هستند باید "آن را برای خیر همه تقسیم کنند" و کشورهای ثروتمند ملزم هستند ثروتشان را با کشورهای فقیر تقسیم کنند. اما او گفت، "قطعا پیشنهاد یک جهانی بودن انتزاعی و مستبدانه را مطرح نمی‌کند."

برخی کاتولیک‌های سنتگرای افراطی فرانسیس را متهم به حمایت مخفیانه از توطئه‌ای که یک "دولت جهانی واحد" تلقی شده کرده‌اند که یک تئوری توطئه مردود است.

فرانسیس بدون نام بردن از کشورها یا مردم، سیاستمدارانی که "به دنبال محبوبیت از طریق فرومایه‌ترین و خودخواهانه‌ترین تمایلات هستند" یا سیاست‌های مبتنی بر "نفرت و ترس در قبال کشورهای دیگر" را تصویب می‌کنند، محکوم کرد.

پاپ فرانسیس در ارتباط با مساله نژادپرستی هم گفت: نژادپرستی یک ویروس است که سریعا جهش پیدا می‌کند و به جای ناپدید شدن، مخفی شده و در حالت انتظار در کمین می‌نشیند."

او مجددا درخواستش برای از بین بردن تسلیحات هسته‌ای و لغو مجازات اعدام را تکرار کرد، در حالی که این مواضعش مورد حمله کاتولیک‌های محافظه‌کار به‌ویژه در آمریکا قرار گرفته است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خوش قلبی پاپ فرانسیس باعث قوت قلب دین داران جهان است .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه