ارسال به دیگران پرینت

سیاست‌های مخرب ترامپ می‌توانند آمریکا را به مرز فروپاشی برساند

حتی محافظه‌کاران آمریکایی نیز در هراسند که شاید اقدامات و سیاست‌های ترامپ جهت ماندن در قدرت، منجر به فروپاشی آمریکا و چند تکه شدن این کشور شود. این مساله‌ای است که پیش از این نیز برای ابرقدرت‌ها اتفاق افتاده است.

 سیاست‌های مخرب ترامپ می‌توانند آمریکا را به مرز فروپاشی برساند

"جاناتان فریدلند" ستون نویس "گاردین" در مقاله‌ای به مساله اقدامات و سیاست‌های مخرب ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و این هشدار را مطرح کرده که این سیاست‌ها می‌توانند آمریکا را به مرز فروپاشی برسانند. وی در این رابطه می‌نویسد:

«همه ما می‌دانیم که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیش است و این کشور در شرایط کنونی، وضعیت خوبی ندارد. وضعیت آشفته آمریکا موجب شده تا برخی کارشناسان و تحلیلگران با نگرانی، اخبار آمریکا را دنبال کنند و حتی این سوال را از خود بپرسند که آیا این کشور در آستانه فروپاشی است؟»

سوالات اینچنینی شاید تا حدی اغراق‌گونه به نظر برسند با این حال، روند تحولات اخیر در آمریکا نشان می‌دهند که فرآیند دموکراتیک در این کشور روز به رو ضعیف‌تر می‌شود. در هفته گذشته وقتی خبرنگاری از دونالد ترامپ پرسید که آیا وی در صورت شکست، به انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا متعهد است یا خیر؟

وی پاسخ داد: "خوب ما باید صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود". البته که پس از این موضع گیری رئیس جمهور آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد "البته که ترامپ در صورتی که انتخابات، آزاد و عادلانه برگزار شود، نتیجه آن را خواهد پذیرفت". با این همه، این مساله یک سوال اساسی را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد کرده: در آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ترامپ تایید نکند که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، عادلانه و آزاد بوده است؟ ترامپ تاکنون بار‌ها و بار‌ها گفته که اگر "جو بایدن" پیروز انتخابات آمریکا شود، وی نتیجه آن را نخواهد پذیرفت.

این چالش به طور خاص در مقاله اخیر "بارتون جلمن" در نشریه آتلانتیک با عنوان: "انتخاباتی که می‌تواند کمر آمریکا را بشکند"، برجسته شده است. بسیاری از خطراتی که این انتخابات می‌تواند حامل آن‌ها باشد، تا حد زیادی آشنا به نظر می‌رسند. جمهوریخواهان از تمامی ابزار‌های خود در مدت اخیر استفاده کرده اند تا اینگونه القا کنند که رای الکترال در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است و یا آن‌ها به طرح این گزاره پرداخته اند که اساسا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استفاده از سرویس خدمات پستی آمریکا، نتیجه‌ای الا تقلب گسترده در انتخابات را به دنبال نخواهد داشت.

همه این‌ها به کنار، همانگونه که بارتون جلمن در مقاله خود می‌گوید: "مشکل فقط این نیست که ترامپ از اقرار به شکست و تایید پیروزی طرف مقابل سر باز خواهد زد. او همچنین از تمامی توان و ظرفیت‌های قانونی خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا استفاده خواهد کرد تا در مسیر دموکراسی در کشورش، ایجاد چالش و خلل کند". رویه‌هایی که ترامپ تاکنون در قبال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیش گرفته، تا حد زیادی شبیه به کودتا علیه دموکراسی هستند. این رویه‌ها حتی لزوما مورد تایید جمهوریخواهان در آمریکا نیز نمی‌باشند.

در شرایط فعلی همچنین، آنچه که مخصوصا پس از فوت قاضی دیوان عالی آمریکا "قاضی روث بادر گینسبرگ" مطرح می‌شود، این نکته است که ترامپ احتمالا با انتصاب یک فرد نزدیک به خود سعی خواهد کرد تا در صورت کشیده شدن مساله نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به دیوان عالی کشورش، رای اصلی را به سمت خود جلب کند. امری که یک سواستفاده صریح از قانون به حساب می‌آید و برای آمریکا، خسارتی جبران ناپذیر است.

"دیوید فرنچ" نویسنده محافظه کار آمریکایی اخیر در کتاب خود با عنوان Divided We fall می‌گوید: "خطر تجزیه و انشقاق، عمیقا ایالات متحده آمریکا را تهدید می‌کند. این مساله مخصوصا پس از مرگ قاضی روث بادر گینسبرگ، و سواستفاده‌ها و اقدامات احتمالی ترامپ بر علیه دموکراسی آمریکایی، بیش از پیش تشدید شده است". وی معتقد است: "افکار عمومی و نخبگان آمریکا باید نسبت به این خطر آگاه بوده و با تمامی ابزار‌ها و ظرفیت‌های ممکن در برابر آن بایستند".

زمانی یک نویسنده روس به نام "آندری آمالریک" در مقاله‌ای در دهه ۱۹۷۰ میلادی به طرح این پرسش پرداخت که "آیا اتحاد جماهیر شوروی تا سال ۱۹۸۴ دوام خواهد آورد؟ ". در آن زمان بسیاری از افراد با تمسخر وی گفتند معلوم است که شوروی به عنوان یک ابرقدرت در جای خود باقی خواهد ماند و همچنان قدرت خواهد داشت. با این حال، همگان شاهد بودند که بیست و یک سال پس از طرح سوال آندری آمالریک، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یکی از دو ابرقدرت اصلی جهان فروپاشید و به چندین کشور تجزیه شد.

ما بایستی به یاد داشته باشیم که در جهان، تحولات زیادی رخ می‌دهد و بسیاری به قدرت می‌رسند و بسیاری از امپراطوری‌ها نیز سقوط می‌کنند. در این چهارچوب، ایالات متحده جایگاه امن و لایتغیری را ندارد. سیاست‌ها و رویه‌های ترامپ و تیم وی، تا حد زیادی آمریکا را به نقطه‌ای رسانده اند که بایستی آن را نقطه نگرانی نامید و بر این تاکید کرد که این مساله، می‌تواند تاثیری منفی بر موقعیت و قدرت جهانی آمریکا و همچنان ماهیت دموکراسی در این کشور داشته باشد.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه