ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی وزارت امور خارجه | کره‌‌ای‌ها برای پرداخت پول ایران وعده‌هایی داده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه "وحدت" یک امر راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است گفت: دست دوستی به‌سمت کشورهای منطقه دراز می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه | کره‌‌ای‌ها برای پرداخت پول ایران وعده‌هایی داده‌اند

، سید عباس موسوی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت‌ در منطقه همواره نگران شرایط منطقه بوده و اعتقاد داریم که امنیت منطقه جز با وحدت و هم‌افزایی با کشورهای منطقه به دست نمی‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شعار ما این است که جمهوری اسلامی ایران خواستار تنش‌زدایی و رفع سوء تفاهم‌ها با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی است گفت: رژیم صهیونیستی از این ارتباطات ما سوءاستفاده می‌کند اما وحدت یک امر راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران است و دست دوستی را به‌سمت کشورهای منطقه دراز می‌کنیم و‌ اگر کشورها خواستار رونق و ثبات در منطقه هستند دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان یک کشور مهم در آسیا و چین به‌عنوان یک کشور مهم در شرق آسیا دارای پتانسیل‌های موثری هستند افزود: چین به‌عنوان یک قدرت نوظهور جهانی مطرح می‌شود و یک قدرت اقتصادی است که در آینده تبدیل به قدرت جهانی خواهد شد و خوب است که ما و این کشور روابطی داشته باشیم و چنین توافقی برای برخی کشورها به‌ویژه آمریکا نیست از این رو خواستند مانع روابط ما با دنیا شوند.

موسوی به راهبرد فشار حداکثری آمریکایی‌ها اشاره کرد و عنوان داشت: البته ایران هم به این فشارها عادت دارد و راهبرد ما راهبرد مقاوت حداکثری است و ایران با اتکاء به مردم و منابع داخلی و دوستان خود در جهان همواره تلاش می‌کند تا راهبرد آمریکا را به شکست بکشاند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما دارای روابط دیرینه با جمهوری آذربایجان هستیم و این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی به ما مشابهت دارد که این موضوع برای ایران مهم است بیان کرد: معتقدیم که روابط سیاسی ما با کشورهای دوست و همسایه باید تقویت شود و لازم است که اولویت کارمان در این زمینه در حوزه اقتصادی باشد.

وی به بنادر استان گیلان به‌ویژه بندرانزلی و بندر کاسپین اشاره و خاطرنشان کرد: این بنادر دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند و ایران و آذربایجان برای همکاری‌های دو طرفه آمادگی دارند همچنین اتصال بنادر دو کشور از هر طریق ممکن باید مد نظر باشد و اتصال راه آهن رشت-آستارا به تحقق این امر کمک می‌کند.

ایران دخالتی در مسائل داخلی کشورها ندارد

موسوی با اشاره به انتخاب الکاظمی به‌عنوان نخست وزیر عراق اظهار داشت: ایران دخالت یا اظهار نظر خاصی درباره مسائل داخلی کشورها ندارد اما به‌عنوان کشور دوست و برادر به انتخاب مردم کشور عراق احترام می‌گذارد و مسئولان ما رایزنی‌های نزدیک با یکدیگر دارند و این روابط را به دور از برخی هیاهوها و منفی بافی‌های برخی کشورهای فرا‌منطقه‌ای توسعه می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ظریف هم سفری به عراق داشت و با مقامات این کشور دیدار کرد بیان داشت: خوشحالیم که عراق بعد از مدت‌ها دچار ثبات سیاسی شده است و پارلمان و گروه‌های سیاسی عراق توانستند نخست وزیری جدید انتخاب کنند.

اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی تمامیت ارضی ایران را خدشه‌دار کند

وی در پاسخ به این پرسش که برخی گمانی زنی‌ها بر این موضوع تاکید دارند که سرویس‌های جاسوسی مثل سیا و موساد از فضای‌ زمینی و هوایی آذربایجان برای مقاصد خود استفاده می‌کنند گفت: این ادعاها باید دارای دلایل مستحکم باشند و تمامیت ارضی برای ما و ملت ما مقدس است و اجازه نمی‌دهیم هیچ متجاوزی به این امر مقدس خدشه وارد کند.

موسوی با بیان اینکه با استفاده از مکانیزم‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصادی قراردادهایی منعقد کردیم افزود: از جمله ساز و کارهای ما انعقاد همکاری‌های چند جانبه بین ایران و روسیه و ترکیه است و علاوه بر این قراردادی بین ایران و ترکیه و آذربایحان نیز در حال انجام است روابط و همکاری‌های خود با این کشورها را گسترش می‌دهیم.

وی درباره مطالبات بلوکه شده ایرنیان توسط کره جنوبی خاطرنشان کرد: کره جنوبی با وجود ده بار مذاکراتی که در سطح مختلف با آنها داشتیم اما متاسفانه به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاکنون از باز پرداخت بدهی خود به ملت ایران سر باز زدند و ما به کره جنوبی اعلام کردیم که بهانه شما قابل قبول نیست و تحریم آمریکا زورمدارانه است و نباید به تحریم‌های آنان تن دهید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته ما هرگز این تحریم‌ها را به رسمیت نشناختیم و آنها را غیرقانونی می‌دانیم و کره جنوبی نیز موظف به رعایت تحریم‌ها نیست؛ کره جنوبی حق ندارد به خاطر فشار آمریکا حق ملت ایران را ضایع کند و اخیراً نیز وعده‌هایی دادند ولی انتظار داریم که حقوق مردم ایران را پس دهند.

سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایجاد منطقه‌ای امن است

به گفته موسوی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران ایجاد منطقه امن است و معتقدیم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باید منطقه‌ای امن و قوی باشد و تک تک کشورهای منطقه نیز از فواید و موهبت‌های این امنیت برخوردار شوند.

موسوی با اشاره به برخی تنش‌ها و اختلافات در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار ثبات، صلح و آرامش برای تمام کشورهای منطقه است و قطعاً ثبات به‌نفع ایران و تمام کشورهای منطقه خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره برای افزایش ضریب امنیت در منطقه تلاش می‌کند.

دولت‌های اروپایی قرار بود با اینستکس به تعهدات خود عمل کنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان به ساز کار و مالی اینستکس اشاره کرد و افزود: اینستکس راه حلی است که برخی شرکت‌ها و کشورها آن را برای رساندن برخی اقلام انسان‌دوستانه به‌ویژه دارو برای کشورمان در نظر گرفتند البته ما آن را یک گام کوچک می‌دانیم و دولت‌های اروپایی قرار بود از طریق آن به تعهدات خود عمل کنند و روابط تجاری با ایران را ادامه دهند.

وی گفت: ساز و کار مالی اینستکس در واقع مقدمه‌ای بر تعهدات اروپایی‌ها بوده و ما اعلام کردیم که از هر طریقی که خودتان می‌دانید باید به تعهدات خود عمل کنید و امیدواریم که اروپا به تعهدات یازده‌گانه خود در قِبال برجام پایبند باشند و از این کشورها درخواست می‌کنم به تعهدات خود برگردند و تحت فشار آمریکا حرفی نزده و کاری نکنند زیرا آنها تعهد داده بودند که حتی نبودِ آمریکا در برجام را با بقیه کشورهای باقی‌مانده در برجام جبران کنند اما تاکنون موفق نبودند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنش خاصی با کشور کره جنوبی ندارد و فقط خواستار مطالبات به‌حق ملت ایران است ابراز داشت: بانک‌ مرکزی از همه راه‌های مشروع و قانونی برای دریافت مبالغ از کره جنوبی اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما دارای سیاست خارجی فعال و متوازن و رابطه با همه کشورها که ما را به رسمیت می‌شناسند و علاقمند به برقراری رابطه با ایران هستند هستیم؛ این کشورها می‌توانند در شرق عالم، شمال و جنوب جهان باشد لذا نگاه خاص به منطقه‌ای از دنیا نداریم اما بعد از برجام، توجه بیشتری به کشورهای شرق و غرب آسیا داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران‌ نگاه متوازنی به مناطق مختلف جغرافیانی جهان دارد و منافع خود را براساس این نگاه تعریف می‌کند تصریح کرد: در حال حاضر با کشورهای مختلف برای تبادلات ارزی ملی و محلی در حال صحبت هستیم و این اقدام در حال انجام است‌.

موسوی با اشاره به ایده ایجاد مناطق آزاد در کشور گفت: این ایده‌ از ایده‌های پیشرو در کشورمان بود و در شرایطی‌ که ایران با تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه مواجه بوده، مناطق آزاد عملکرد بسیار موثر و موفقی داشتند و توجه بیشتر به این مناطق در حل بسیاری از مشکلات موثر است البته منطقه آزاد انزلی نیز دارای ظرفیت‌های متعددی است که در این شرایط می‌تواند کمک حال کشور باشد.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه