ارسال به دیگران پرینت

چند پیام از روابط حسنه عربستان سعودی با امارات علی رغم درگیری ها در یمن

امیر خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان جانشین محمد بن سلمان در وزارت دفاع عربستان سعودی است. او اخیرا در توییتر طی چند پیام از روابط حسنه عربستان سعودی با امارات علی رغم درگیری ها در یمن خبر داد.

چند پیام از روابط حسنه عربستان سعودی با امارات علی رغم درگیری ها در یمن

خالد بن سلمان گفته که اختلاف عربستان و امارات در مورد یمن داخلی است و به زودی حل می‌شود. این شاهزاده جوان عربستانی گفته که امارات و عربستان سعودی دست به دست هم برای امنیت در عدن تلاش کرده و با حوثی‌ها مبارزه خواهند کرد.

این پیام توییتری از جمله اولین پیامهای آشکار تیم دولت بن سلمان در مورد حسن رابطه با امارات بعد از درگیریهای جنوب یمن بوده است. طبق برخی شواهد، بن سلمان با مقامات اماراتی به خصوص بن زاید(ولی عهد ابوظبی) به مشکل  خورده و ارتباط دو کشور تحت حکومت بن سلمان مساعد نیست.

در این حال، توییتهای برادر کوچک بن سلمان کمی مشکوک و خلاف جریان آب تلقی می‌شود. برخی گمان دارند بن سلمان کوچک قصد دارد از طریق توییتهایش در تمجید امارات مقامات کشور همسایه و به خصوص بن زاید را جلب کرده تا در آینده بتواند در مقابل برادر ولیعهدش خط و نشان بکشد.

در مقابل، تئوری دیگری می‌تواند مطرح شود و آن این است که توییتهای خالد به نوعی نمایش دهنده حاکمیت عربستان بوده و خود بن سلمان از طریق برادرش قصد دارد به نحوی که شان و قدرتش در مقابل متحد نسبتا کوچکتر خود پایین نیاید، پیامهای مثبت به سمت امارات بفرستد.

اما خالد بن سلمان کیست؟ امیر خالد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود (متولد ۱۹۸۸) از پسران ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و برادر کوچکتر محمد بن سلمان است.

خالد لیسانس علوم هوایی را از آکادمی هوایی پادشاه فیصل دریافت کرد. او در دانشگاه هاروارد تحصیلات خود را در ایالات متحده ادامه داد و گواهینامه برای مدیران ارشد امنیت ملی و بین‌المللی را کسب کرد. او همچنین دوره الکترونیک پیشرفته را در پاریس خواند. او دوره فوق لیسانس را در دانشگاه جورج تاون آغاز کرد و به دنبال کارشناسی ارشد هنر در مطالعات امنیتی بود اما مطالعاتش قبل از منصوب شدن به سمت سفیر عربستان در آمریکا متوقف شد.

 خالد یک خلبان  جنگنده است و مدرک خلبانی خود را از پایگاه نیروی هوایی کلمبوس در می‌سی‌سی‌پی دریافت کرده است.

خالد طی حکم سلطنتی در آوریل ۲۰۱۷ به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا تعیین شد و در این مدت با مصاحبه هایش توانست اعتماد بسیاری از آمریکایی ها را به سمت خود جذب کند. او سپس جای خود را به ریما بن بندر داد و آمریکا را ترک کرد. بعد از این برخی خبرگزاری ها از اختلاف دو برادر خبر دادند اما مدت کوتاهی بعد بن سلمان، برادر خود را به عنوان جانشینش در وزارت دفاع عربستان سعودی انتخاب نمود.

نکته قابل توجه این است که بیشتر سفرای سعودی در آمریکا، به علت رابطه خاصشان با اهالی کاخ سفید، خیلی زود به قدرت می‌رسند تا بدانجا که هیئت حاکمه عربستان مجبور می‌شود آنها را عزل یا جابه جا نماید.

بندر بن سلطان، ترکی الفیصل، عادل الجبیر و خود خالد بن سلمان از جمله این افراد هستند. این افراد همگی به نوعی دکور عربستان سعودی در دوره های مختلف بوده و بعد از مدتی به علت افزایش بیش از حد قدرتشان عزل شده اند. این موقعیت برای جوانی مثل خالد وقتی با موقعیتش در خانواده سلطنتی جمع شود، می‌تواند موقعیت خالد را برای محمد بن سلمان ترسناک تر جلوه دهد.

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاق ی می‌افتد و آیا بن سلمان کوچک می‌تواند برای بن سلمان بزرگ که مدعی اصلی تاج و تخت عربستان است، دردسر ایجاد کند یا نه؟

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مح ارسالی در

      قربون این زیر و رو کشیدنشونم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه