ارسال به دیگران پرینت

هیچ جریانی در مجلس دهم بر دیگری برتری نداشت

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، گفت: مجلس شورای اسلامی در این چهار دهه با آفاتی مواجه شده بود که برخی از این آفات مربوط به افراد و جریان‌ها و برخی هم متوجه جایگاه و روابط مجلس با سایر قواست.

 هیچ جریانی در مجلس دهم بر دیگری برتری نداشت

عباس سلیمی‌نمین  درباره عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: مجلسی که این روزها به پایانش نزدیک می‌شویم قطعا دارای قوت‌ها و ضعف‌هایی بوده است. اینکه گفته شود هیچ قوتی نداشته شاید خیلی بر اساس تحقیق و تامل جدی نباشد. بی شک مجلس اقداماتی در مسیر حل مسائل جامعه داشته و در کنار آن از ضعف‌ها و ایرادات جدی هم رنج برده است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در این چهار دهه با آفاتی مواجه شده بود که برخی از این آفات مربوط به افراد و جریان‌ها و برخی هم متوجه جایگاه و روابط مجلس با سایر قواست. در این بین بعضی معتقدند در چهارچوب قانون موجود می‌توان این آفات را حل کرد. برخی هم چنین اعتقادی ندارند. بعضی این مسئله که قوه مجریه ابزارهایی برای آلوده سازی نمایندگان و نمایندگان هم ابزارهایی برای امتیاز گیری از قوه مجریه داشته باشند را به ساختار قانون مجلس مرتبط می‌ دانند و برخی معتقدند در همین ساختار قانونی فعلی هم این آفات قابل رفع است.

سلیمی نمین در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: در این دوره امتیازگیری نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی و آلوده‌سازی نمایندگان از سوی این دستگاه‌ها بیشتر متوجه قوه مقننه شد و مجلس از این لحاظ لطمه جدی دید. علت عمده رشد این آفت، نبودن یک جریان قوی در مجلس بود. هیچ جریانی در مجلس دهم بر دیگری برتری نداشت و اصولگرایان و اصلاح طلبان در یک خط بودند و با توجه به گرایش جریان امید به دولت، وزن دولت در مجلس تقویت شده بود.

وی افزود: در مواقعی شاهد بی‌وزنی بر مجلس بودیم که این معضل موجب شد به جایگاه مجلس در ساختار سیاسی نظام لطمه وارد شود. مجلس در ساختار سیاسی کشور دارای موقعیت پراهمیتی است، ولی خود نمایندگان به دلایل مختلف این جایگاه را تنزل دادند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران همچنین با بیان اینکه فراکسیون‌های مجلس هم از عقبه حزبی برخوردار نبودند، گفت: فراکسیون‌ها به دلیل نبود حمایت فکری از بیرون از مجلس تبدیل به قبیله گرایی شده بودند. وقتی فراکسیونی تشکیل می‌شود اما از سوی احزاب پشتیبانی فکری نمی‌شود، اعضای آن فراکسیون به یک عده‌ای تبدیل می‌شوند که هویت فکری نداشته و به لوایح و طرح‌ها بر اساس قبیله گرایی رای می‌دهند نه کار فکری.

وی تاکید کرد: اما اگر نمایندگان از خارج از مجلس توسط احزاب حمایت و پشتیبانی فکری شوند در فراکسیون‌ها هم رای بر اساس همان تحقیق حزبی انجام می‌شود، اما وقتی این کار نباشد اعضای فراکسیون‌ها بدون فکر و بر اساس خواست فراکسیون خود رای می‌دهند و نمایندگان از اندیشه و فکر فاصله می‌گیرند.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه مجلس دهم دچار خلاء هویتی و فکری شده بود، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس هم پس از دوران ریاست توکلی، بدترین دوران خود را سپری کرد و پشتیبانی فکری از نمایندگان نداشت. سطح این مرکز تنزل یافت و لطمه جدی به آن وارد شد. در این شرایط نباید انتظار داشت که مجلس قوت فکری داشته باشد اما مهم این است که از این تجربیات درس بگیریم تا این اشتباهات در مجلس یازدهم تکرار نشود و مجلس یازدهم از آفات مجلس دهم دور شود.

سلیمی نمین در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: نمایندگان در شهرستان‌ها با صرف هزینه زیادی وارد مجلس می‌شوند. جریان اصلاح طلب و اصولگرا هم عمدتا هزینه‌های انتخابات در تهران را قبول می‌کنند و کمک به شهرستان‌ها بسیار ناچیز است. زیرا برای آنها تهران اهمیت زیادی دارد.

وی در پایان چنین ابراز عقیده کرد: بنابراین در زمان انتخابات جریان‌های اقتصادی زیاده خواه و باندهای قدرت هزینه‌های انتخاباتی را متقبل می‌شوند و نماینده هم مجبور می‌شود در مسیر منافع آنها حرکت کرده و امتیازهایی از دولت بگیرد و به آنها بدهد و در واقع رابط فساد شود؛ البته این مسائل مختص یک جریان خاص نبود و معتقدم باید مراقبت کرد که هزینه‌هایی که برای انتخابات صرف می‌شود شفاف بوده و منشأ ناسالم نداشته باشد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه