ارسال به دیگران پرینت

‌نمایندگی مجلس برای راه‌اندازی استارتاپ سیاسی

او که دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه علوم تحقیقات است تجربه راه‌اندازی استارتاپ در حوزه تحلیل متن را دارد و عقیده دارد وقت آن است نمایندگان مجلس از فناوری‌های نوین برای مشارکت دادن مردم در رای‌گیری‌ها و مصوبات مجلس استفاده کنند. گزیده سخنان او را می‌خوانید.

‌نمایندگی مجلس برای راه‌اندازی استارتاپ سیاسی

 

 
 

روزنامه هفت صبح | گفت‌وگو با سید محمد زهیر غرضی در مورد ایده راه‌اندازی استارتاپ سیاسی با نام همگرایی . سید محمدزهیر غرضی، فرزند سید محمد غرضی سیاستمدار کهنه‌کار متولد ۱۳۶۲ است که در سن ۳۶ سالگی نامزد انتخابات مجلس از شهر تهران شده است و امید دارد با ایده «دموکراسی مستقیم» از فرصت نمایندگی مجلس برای راه‌اندازی استارتاپی مبتنی بر رای گیری بی‌واسطه از مردم بهره ببرد.

او که دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه علوم تحقیقات است تجربه راه‌اندازی استارتاپ در حوزه تحلیل متن را دارد و عقیده دارد وقت آن است نمایندگان مجلس از فناوری‌های نوین برای مشارکت دادن مردم در رای‌گیری‌ها و مصوبات مجلس استفاده کنند. گزیده سخنان او را می‌خوانید.

* هدف اصلی من تغییر فضای سنتی سیاسی کشور است. فناوری‌های نوین تمام ارکان زندگی مردم را در جهان تغییر داده‌اند اما در حوزه سیاست، قدرت‌های سیاسی سنتی مانع توسعه استارتاپ‌های سیاسی شده‌اند. یکی دیگر از اهداف اصلی من برای شرکت در انتخابات اجرای دموکراسی مستقیم در ایران است تا به کی باید ما افرادی را انتخاب کنیم و آنها برای چهار سال بدون اینکه از مردم نظر بخواهند یا حتی اعلام کنند به چه چیزی رای داده‌اند برای ما تصمیم بگیرند.

*‌ با توسعه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌های اجتماعی دیگر کمتر لازم است که فردی به جای دیگری تصمیم بگیرد. دموکراسی مستقیم در مورد مصوبات و لوایح مجلس یا شورای شهر به صورت مستقیم از مردم نظر می‌خواهد و نظر آنها را اعمال می‌کند. در این استارتاپ مردم در سامانه همگرایی ثبت نام می‌کنند و در مورد لوایح و مصوبات مجلس نظر می‌دهند و نمایندگانی که از این طریق انتخاب شده‌اند نظر مردم را به عنوان رای در صحن مجلس یا کمیسیون‌ها اعمال می‌کنند. در این سامانه برای کارشناسان و نخبگان نیز فضایی ایجاد شده است که در مورد مسائل نظر بدهند. هر نظری که توانست مردم را قانع کند به نمایندگان اعلام می‌شود و آنها باید به آن رای دهند.

* اولین مشکل در مسیر اجرای این ایده در نظام سیاسی ما، بایکوت شدن آن توسط احزاب و گروه‌های قدرتمند سیاسی است. آنها با روش‌های سیاسانه سال‌ها از طرف مردم نه نفع خودشان کارها را انجام داده‌اند و امروز با تمام توان در مقابل شفافیت آرا و دموکراسی مستقیم می‌‌ایستند.

مشاهده می‌کنید که حتی مجلس فعلی حاضر نشد که بگوید چه کسی به چه چیزی رای داده است چه برسد به اینکه از مردم نظر بخواهد.
مشکل بعدی مباحث فنی است. البته امروز با توسعه فناوری بلاک چین می‌توان بر این مشکل غلبه کرد. حساسیت افراد به پول شاید بیشتر از حساسیت آنها به رای باشد وقتی که فناوری توانسته است ارزهای دیجیتال را اجرایی کند قطعا می‌توان رای گیری دیجیتال را درست اجرا کرد.

* در پاسخ به این سوال که روش احراز هویت افراد در این سامانه چیست و آیا نتایج رای‌گیری برای همه قابل مشاهده است یا فقط برای خود نماینده باید بگویم که این سامانه بر‌اساس شماره تلفن و ایمیل در حال حاضر احراز هویت را انجام می‌دهد و برای کارشناسان و افرادی که می‌خواهند نظر دهند نیز تاییدیه کد ملی اعمال می‌شود . نتایج برای همه افراد قابل نمایش است و نظرات همه افراد نمایش داده خواهد شد. افرادی که با کد ملی احراز هویت می‌شوند نظراتشان در موقعیت بهتری نمایش داده می‌شود.

* به نظرم رسید نامزدی در انتخابات بهترین روش معرفی این استارتاپ است و اگر رای آوردم کامل اجرا می‌کنم و از دیگران هم می‌خواهم به آن بپیوندند. زمانی که این ایده را می‌پروراندم سوال اصلی برای من این بود که از کجا معلوم کسانی که با این شعار به مجلس بروند تا پایان نمایندگی طرح را اجرا کنند و گرفتار فساد سیاسی نشوند، به همین علت خودم کاندیدا شدم چون از خودم مطمئن هستم که به نظر مردم خیانت نمی‌کنم و پای وعده‌ام برای کسب رای در تمامی مصوبات و رای‌گیرها به مستقیم هستم.

* نمایندگان مجلس قدرت و اختیارات بسیار زیادی دارند که متاسفانه بسیاری از آنها با وظایف و اختیارات خود آشنایی ندارند و افراد پر سابقه مجلس از این فرصت استفاده کرده و نمایندگان جدید را درگیر کارهای عبث و جلسات بیهوده می‌کنند. به دلیل آشنایی با فضای سیاسی و شناختی که از سیاسیون، قدرت‌طلبان و امتیازطلبان دارم و آگاهی نسبت‌به آیین نامه داخلی مجلس فکر می‌کنم در این دام گرفتار نشوم.

* در راه‌اندازی هر استارتاپی، حوزه موردنظر را باید مورد بررسی جدی قرار داد. در همین راستا، من و همکارانم فضای سیاسی کنونی جامعه و ناراحتی مردم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را مدنظر قرار داده‌ایم . این گروه‌های سیاسی در ظاهر با هم دعوا دارند اما در باطن مانند هم عمل می‌کنند. آنها منافع مردم را نابود می‌کنند به نفع منافع رفقا و حزب و گروه خود.

برخی نمایند‌ه‌های مستقل نیز اگر چند دوره نماینده شده باشند معمولا راه‌های کارتل سازی را یاد گرفته‌اند و برای خودشان کار می‌کنند و در بهترین حالت برای حوزه انتخابیه خود نیز کاری انجام می‌دهند اما نمایندگان جدید معمولا ۴ سال طول می‌کشد با فضای مجلس و اختیارات خود آشنا شوند و کمتر موفق به خدمت می‌شوند.

در تهران که اصلا کسی نماینده‌اش را نمی‌شناسد و نماینده هم با کسی کار ندارد و ارتباطی هم بین مردم و نماینده برقرار نیست حتی به چهره هم به غیر از چند فرد مشهور بقیه نمایندگان تهران را سیاسیون هم کمتر می‌شناسند. باید ارتباط دو طرفه برقرار کرد. باید جای نماینده مشخص باشد. باید به او دسترسی داشت.

او باید جواب دهد به چه چیزی رای می‌دهد و باید از حوزه انتخابیه خود نیز نظر بپرسد.من در دموکراسی مستقیم و سامانه همگرایی حتما نظر خودم را هم به مخاطبان اعلام می‌کنم و تلاش می‌کنم آنها را اقناع کنم اما اگر نظر مردم مخالف نظر من باشد، حتما رای به نظر آنها می‌دهم و با استفاده از فضای مجازی به مردم صحت کارم را زنده نشان خواهم داد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      من رای دادم کارت درسته

    • ناشناس ارسالی در

      رای دادم

    • ناشناس ارسالی در

      عالی

    • ناشناس ارسالی در

      رای دادم

    • ناشناس ارسالی در

      همه رای دادیم

    • ناشناس ارسالی در

      ایدت جالبه به زور رفتم رای دادم

    • حامد ارسالی در

      با خانواده رای دادیم

    • ناشناس ارسالی در

      پرسپولیسی ها رای دادند بهتر
      کمک پرسپولیس کن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه