ارسال به دیگران پرینت

انرژی اتمی | برداشتن دوربین تاسیسات هسته ای

واکنش گروسی به قطع دوربین‌های آژانس در ایران | ایران 20 دوربین برداشته

گروسی: ایران ۲۰ دوربین را برداشته است

واکنش گروسی به قطع دوربین‌های آژانس در ایران | ایران 20 دوربین برداشته

یک دیپلمات که اشاره‌ای به هویت او نشده، در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» مدعی شد که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران ۲۰ دوربین را از تأسیسات هسته‌ای خود از دسترس خارج کرده است.

یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با شبکه «الجزیزه» به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران ۲۰ دوربین را از تأسیسات هسته‌ای خود را از کار انداخته است.

این دیپلمات که اشاره‌ای به نام او نشده، مدعی شد: «گروسی می‌گوید که ایران ۲۰ دوربین و یک سری تجهیزات نظارتی آژانس را حذف کرده است.»

بیشتربخوانید:

هشدار تند ایران به قطعنامه شورای حکام

 

وی در ادامه اضافه کرد: «گروسی اقدام ایران در حذف دوربین‌ها را تأسف‌بار و ضربه‌ای به راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه این کشور می‌داند.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته، با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این اقدام در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت. شورای حکام، شامگاه چهارشنبه، قطعنامه ضد ایرانی خود را که آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه کرده بودند، به تصویب رساند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موافق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند. روسیه اعلام کرد که این پنج کشور، نماینده نیمی از مردم دنیا هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی گفت: «آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوءمحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمد: «ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌هاست.»

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه