ارسال به دیگران پرینت

اظهارنظر جالب رئیس جمهوری بلاروس درباره خروج آمریکا از افغانستان

رئیس جمهوری بلاروس امروز چهارشنبه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان دچار شکستی شد که به "فرار شرم آور و ننگین" تبدیل شد اما نتیجه گیری هنوز زود است زیرا ممکن است آمریکایی ها وارد یک بازی طولانی شده باشند.

اظهارنظر جالب رئیس جمهوری بلاروس درباره خروج آمریکا از افغانستان

اسپوتنیک به نقل از وب سایت رسمی رئیس جمهوری بلاروس گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو ضمن اظهار نظر درباره رفتار ایالات متحده در افغانستان گفت: "این یک شکست است که به یک فرار شرم آور و ننگین تبدیل شد".

در عین حال رهبر بلاروس خاطرنشان کرد که نتیجه گیری جامع از رویدادهای افغانستان زود است زیرا ممکن است آمریکایی‌ها وارد یک "بازی طولانی" شده باشند. لوکاشنکو معتقد است که در تاریخ "هنوز نیرویی وجود نداشته و نخواهد داشت که بتواند افغانستان را شکست داده و این کشور را به زانو در آورد."

او افزود: "این هرج و مرج در فرودگاه (کابل) که نشان داده می‌شود ، البته ناراحت کننده است. اما شما نباید آن را به طور مطلق در نظر بگیرید و فکر کنید آمریکایی‌ها بسیار بی‌مغز هستند. آنها بیش از دو تریلیون دلار برای این جنگ هزینه کرده‌اند. - دیروز امام علی رحمان (رئیس جمهور تاجیکستان) گفت آمریکایی‌ها هشتاد و پنج میلیارد دلار در ایجاد سلاح در آنجا و انتقال سلاح سرمایه گذاری کردند و همه این سلاح‌ها را در آنجا باقی گذاشتند. بنابراین با وجود سر و صداهای واقعاً زیاد فعلی در  کابل به هیچ وجه  نباید حواسمان پرت شود. آمریکایی‌ها مردم احمقی نیستند... چرا مدرن‌ترین سلاح‌ها را در افغانستان باقی گذاشتند؟"

به نظر وی، ایالات متحده می‌بایست نیروهای خود را به کشورهای همسایه - تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان منتقل کرده و با گذاشتن تجهیزات خود در آنجا با آرامش منطقه را ترک می‌کرد. مخصوصاً که این کشورها فاقد سلاح‌های مدرن هستند و بنابراین "هیچ کس از پذیرش نیروهای آمریکایی به همراه تجهیزات خودداری نمی‌کرد."

 لوکاشنکو اضافه کرد: "اما آنها این کار را نکردند. آنها می‌توانستند در عرض یک هفته آنجا را ترک کنند. آنها می‌توانستند با آرامش و بدون سر و صدا پرواز کنند. اما آنها این طرح را نپذیرفتند. چرا آمریکایی سلاح‌ها، مهمات ، انبارها و دیگر چیزهای خود را رها کردند؟"

۳۱ اوت، سربازان ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرده  و به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور پایان دادند. فرودگاه پایتخت تحت کنترل طالبان در آمد. سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد در این رابطه گفت که ایالات شکست خورده و به اهداف خود در افغانستان نرسیده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه