ارسال به دیگران پرینت

خبرگزاری کره‌ای | ایران به‌دنبال خرید ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی با پول‌های بلوکه شده است

منبعی در کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت که ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده، خواستار استفاده از ۱ میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.


خبرگزاری کره‌ای  |    ایران به‌دنبال خرید ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی با پول‌های بلوکه شده است

یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی می‌گوید تهران از سئول خواسته تا با استفاده از پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های کره جنوبی، ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی و درمانی از این کشور خریداری کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری «یونهاپ» گفت: «ایران از کره جنوبی خواسته تا با ۱ میلیارد دلار از مجموع ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده در کره، تجهیزات پزشکی و درمانی خریداری کند».

بر اساس این گزارش، ایران همچنین علاوه بر ۱ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی مذکور، درخواست استفاده از ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر از پول‌های بلوکه شده برای خرید واکسن «کووید۱۹» از طریق برنامه تسهیلاتی «کوواکس» را دارد.

این منبع به یونهاپ گفت: «تحت قوانین آمریکا، اگر پول ایران از طریق یک بانک آمریکایی منتقل شود، بلوکه خواهد شد. ما نمی‌توانیم با حواله موافقت کنیم».

وی همچنین افزود که ایران امیدوار است «چوی جونگ‌کُن» معاون اول و قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی که قرار است یکشنبه هفته آینده به تهران سفر کند، با خود راهکاری برای حل مسئله پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های این کشور بیاورد.

به نوشته یونهاپ، این منبع دیپلماتیک همچنین ادعاها مبنی بر ارتباط توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز با پول‌های بلوکه‌شده ایران را تکذیب کرد.

وی در این باره گفت: «فرایندی شامل آزادسازی نفت یا تزریق آب برای حفظ توازن کشتی وجود دارد. این کار شاید مشکلی در یک اقیانوس بزرگ نداشته باشد اما خلیج فارس، منطقه‌ای ویژه است که محیط زیست اهمیت زیادی دارد».

به گفته این منبع، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار به «مون جائه این» همتای کره جنوبی خود نامه نوشته اما به جز حرف و پاسخ، هیچ اقدام عملی از سوی سئول مشاهده نشده است.

پیش از این، یک مقام در وزارت خارجه کره جنوبی با اشاره به چراغ سبز آمریکا به این کشور برای فروش واکسن کرونا به ایران، گفت که سئول و تهران در حال گفت‌وگو درباره استفاده از پول‌های بلوکه شده برای پرداخت هزینه آن هستند.

ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه