ارسال به دیگران پرینت

مقام روس:

برجام | امکان بازگشت به برجام به حالت سابق وجود دارد؟

«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، بدون مذاکره‌ جدید، می‌توان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به حالت قبل و شرکت مجدد آمریکا در آن بازگرداند. وی افزود: اظهارات مقام‌های ایرانی در این مورد قابل توجه است که تصریح می کنند امکان بازگشت خودکار و بدون هرگونه مذاکره وضعیت (پیرامون برجام) را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت، ممکن می دانند.

برجام  |  امکان بازگشت به برجام به حالت سابق وجود دارد؟

«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، بدون مذاکره‌ جدید، می‌توان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به حالت قبل و شرکت مجدد آمریکا در آن بازگرداند.

اولیانوف روز شنبه در صفحه فیس بوکی خود نوشت: دیپلمات ها و تحلیلگران در مورد سیر اوضاع پیرامون ایران در سال ۲۰۲۱ گمانه زنی می کنند.

وی افزود: اظهارات مقام‌های ایرانی در این مورد قابل توجه است که تصریح می کنند امکان بازگشت خودکار و بدون هرگونه مذاکره وضعیت (پیرامون برجام) را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت، ممکن می دانند.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین خاطرنشان کرد: به این ترتیب آمریکا به اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باز می گردد و تحریم ها را لغو می کند و تهران اجرای کامل برجام را از سر می گیرد.

وی ادامه داد: پس از آن می توان در مورد جوانب دیگر از جمله شرایط برای بازگشت واشنگتن به اجرای معامله هسته ای مذاکره کرد.

اولیانوف با بیان اینکه این چنین حالتی امکانپذیر است، نوشت: اما حالت های دیگر نیز (درباره وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران) امکانپذیر است.

روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» در حالی رو به سپری‌شدن است که که تلاش چهار ساله او علیه ایران بی‌نتیجه ماند و فشار ترامپ نتوانست تهران را بالاجبار پای میز مذاکره برای دستیابی به توافق ثانویه بکشاند.

راهبرد ضدایرانی ترامپ بر کسی پوشیده نیست. رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت دو سال قبل با خروج از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری تلاش کرد تا ایران را ناگزیر به پذیرش مطالبات خود کند. تیم ترامپ نیز از «مایک پمپئو» وزیر خارجه گرفته تا نماینده این کشور در شورای امنیت تلاش‌ فراوانی را با هدف مخدوش کردن چهره ایران در مجامع بین‌المللی به کار بستند اما در نهایت راه به جایی نبردند.

در همین ارتباط روز ۲۸ آبان‌ماه حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در نشست هیات دولت اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند که ما تازه امروز در فکر رفع و دفع تهدید علیه مردم هستیم، خیر ما از سال ۹۷ که جنگ اقتصادی این دولت آمریکا علیه ملت ایران آغاز شد، دنبال رفع تحریم و تهدید و ایجاد فرصت بودیم و نتیجه تلاش‌های انجام شده در طی این سه سال این بوده ‌است که آمریکا در بخش‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی به صورت کامل شکست خورد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه