ارسال به دیگران پرینت

عادل‌الجبیر | سلاح هسته‌ای قطعا یک گزینه برای عربستان‌است

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری د.پ.آ. آلمان تاکید کرد که دستیابی به سلاح هسته‌ای قطعا یکی از گزینه‌های این کشور در برنامه هسته‌ای‌اش است.


عادل‌الجبیر  |   سلاح هسته‌ای قطعا یک گزینه برای عربستان‌است

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در مصاحبه با خبرگزاری د.پ.آ. آلمان با بیان این که ریاض حق استفاده از سلاح های هسته ای را در صورت عدم جلوگیری از برنامه هسته ای ایران برای خود محفوظ می دارد، گفت: این قطعاً یک گزینه برای ما است.

وی با بیان این که اگر ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود ، کشورهای دیگر نیز از این الگو پیروی می کنند تاکید کرد: عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که همه تلاش خود را برای محافظت از مردم و خاک خود انجام خواهد داد.

به نوشته د.پ.آ.، ایران دهه هاست که در زمینه استفاده از انرژی هسته ای کار می کند. در سال ۲۰۱۵ اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان توافق نامه ای را با تهران امضا کردند تا در مقابل تحریم های اقتصادی برداشته شود. اما در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، ایالات متحده از توافق خارج شد و آن را به آستانه شکست رساند. دولت ترامپ خواهان یک توافق گسترده تر است که شامل برنامه موشکی ایران باشد و از مداخله ایران در درگیری های منطقه ای جلوگیری کند.

الجبیر در ادامه گفت: «ما معتقدیم که ایران تاکنون فقط به فشارها پاسخ داده است.»

هنگامی که از وی سوال شد که آیا از تغییر سیاست های آمریکا توسط جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا ترس دارد ، وی نخواست توضیحی بدهد و فقط گفت: باید دید.

د.پ . آ نوشت: این در حالی است که برنامه هسته ای این کشور بیابانی غنی از نفت شناخته شده نیست. پادشاهی سعودی هیچ نیروگاه هسته ای نیز ندارد. با این حال ، این کشور اعلام کرده است که قصد دارد طی ۲۰ تا ۲۵ سال آینده ۱۶ راکتور هسته ای بسازد. هزینه این کار می تواند تا ۸۰ میلیارد دلار برآورد شود.

این خبرگزاری آلمانی افزود: ریاض در درجه اول با چین در پروژه های انرژی هسته ای خود کار می کند. ترس از اینکه عربستان سعودی همچنین می تواند امکان ساخت سلاح های هسته ای را داشته باشد، مدتی است وجود دارد. پیشتر ولیعهد محمد بن سلمان در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس آمریکا گفته بود که اگر ایران این کار را انجام دهد ، ریاض 'در اسرع وقت' به دنبال سلاح هسته ای خواهد بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه