ارسال به دیگران پرینت

تاکید ایران بر لزوم حفظ و رعایت استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گرایی آژانس

مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد.

تاکید ایران بر لزوم حفظ و رعایت استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گرایی آژانس

در جلسه‌ای که بدین منظور با حضور دبیرکل و نمایندگان دائم کشورهای عضو در نیویورک برگزار شد، پس از سخنرانی رئیس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگان کشورهای دیگر مواضع خود را اعلام کردند.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود با تاکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اظهار کرد که این موضوع در NPT و اساسنامه آژانس کاملا تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه ای آژانس ارتقاء استفاده صلح آمیز و تقویت همکاریهای بین المللی در این زمینه بین کشورهای عضو است.

نماینده دائم کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران با تلاش و سرمایه گذاری فراوان در این زمینه به دستاوردهای مهمی نائل شده و در حال حاضر از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی استفاده می کند.

وی همچنین اظهار کرد که از نظر جمهوری اسلامی ایران وظیفه راستی آزمائی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت الشعاع قرار نگیرد.

وی همچنین اضافه کرد که حتی نگرانی‌های عدم اشاعه نیز نباید حق کشورهای عضو در بهره مندی از این حق را محدود کند. در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود سازی کاربرد صلح آمیز هسته‌ای باید مردود اعلام شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین اظهار داشت که برجام به عنوان یک دستاورد مهم چندجانبه که از حمایت قاطع بین المللی برخوردار است، از سوی اقدامات یکجانبه آمریکا به شدت تحت فشار است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های غیر قانونی علیه ایران و عدم پایبندی آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ مانع بهرمندی جمهوری اسلامی ایران از حقوق مصرح خود طبق این قطعنامه شده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه تنها در سال ۲۰۱۹، 22 درصد از کل بازرسی‌های آژانس متعلق در ایران انجام شده، اعلام کرد که حتی در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا فعالیتهای آژانس در ایران متوقف نشده است.

تخت روانچی بر لزوم حفظ و رعایت استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گرایی آژانس تاکید کرد.

نماینده کشورمان همچنین اعلام کرد که براساس اطلاعات منتشره شده از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان، اگر این کشور به دنبال برنامه هسته‌ای صلح آمیز است باید شفاف عمل کرده و به بازرسان آژانس اجازه راستی آزمایی از فعالیت‌های مربوطه خود را بدهد.

وی همچنین در پایان سخنرانی خود با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT در نیامده و راستی آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را رد کرده است، تاکید کرد که آژانس باید با رویکرد مستقل و حرفه‌ای این مسئله را حل نماید.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه