ارسال به دیگران پرینت

آیا با بازار گازی عراق ایران خداحافظی می‌کند؟

یک کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: عراق بدنبال این است که فرایند توسعه ذخایر را تسریع کند و به این ترتیب زودتر از گاز ایران بی‌نیاز می‌شود، اما بدانیم که اگر به اندازه مصرف داخل و حتی بیش از مصرف داخل تولید کند به این معنا نیست که از ایران وارد نکند، چون عراق تمایل دارد که از ایران گاز را دریافت و به اردن و کویت گاز یا ال‌ان‌جی تحویل دهد.


آیا با بازار گازی عراق ایران خداحافظی می‌کند؟

اخیرا خبری مبنی بر مذاکرات عراق با بی‌پی و توتال برای سرمایه‌گذاری گازی در این کشور منتشر شد.

عراق در خصوص سرمایه‌گذاری در تولید گاز که به همراه نفت در میدان نفتی رومیله استخراج می‌شود با شرکت بی‌پی و در خصوص سرمایه‌گذاری در دو میدان گازی با شرکت توتال مذاکره کرده است.

مرتضی بهروزی‌فر درباره اینکه آیا ورود عراق به عرصه تولیدکننده گاز تاثیری بر روند واردات از ایران خواهد داشت؛ یا خیر، گفت: از ابتدای قرارداد گازی عراق با ایران مشخص بود که عراق یک بازار موقت برای ایران است، یعنی عراق مثل اروپا نیست که تا ابد گاز مورد نیاز خود را وارد کند.

عراق برنامه گسترده‌ای برای میادین نفتی و گازی خود دارد، حتی صرفا با توسعه ذخایر نفتی می‌تواند به صادرکننده گاز در دنیا تبدیل شود، چون بخش اعظم ذخایر گازی این کشور همراه نفت است. ضمن اینکه دو حوزه مستقل گازی هم دارد، اما در هر حال با افزایش تولید نفت، گاز بیشتری هم در اختیار خواهد داشت. 

وی افزود: ما هیچ وقت نباید تصور کنیم که عراق تا ابدالدهر واردکننده گاز از ایران خواهد بود، از ابتدا مشخص بود که اینگونه نیست. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: مسلما عراق بدنبال این است که فرایند توسعه ذخایر را تسریع کند و به این ترتیب زودتر از گاز ایران بی‌نیاز می‌شود، اما در نظر داشته باشیم که اگر به اندازه مصرف داخل و حتی بیش از مصرف داخل تولید کند به این معنا نیست که از ایران وارد نکند، چون عراق تمایل دارد که از ایران گاز را دریافت و به اردن و کویت گاز یا ال‌ان‌جی تحویل دهد. ولی اینکه انتظار داشته باشیم عراق نیازمند گاز ما باشد از ابتدا هم قرار نبود که چنین باشد. 

وی با اشاره به حجم ذخایر گاز عراق گفت: طبق اعلام بی پی در سال 2019 آخرین رقم حجم ذخایر این کشور 3.5 تریلیون متر مکعب یعنی حدود 10 تا 12 درصد ذخایر گاز ایران است.

بهروزی‌فر یادآور شد: در نظر داشته باشیم که میزان مصرف داخلی این کشور هم کم است، آخرین رقم مصرف داخلی این کشور طبق اعلام بی‌پی حدود 10.8 میلیارد متر مکعب در سال است، بنابراین اگر ذخایر داخلی خود را توسعه دهد براحتی می‌تواند نیاز خود را تامین کند. 

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر تولید داخلی هم داشته باشد عاقلانه این است که واردات خود را از ایران ادامه دهد و به کویت و اردن ری‌اکسپورت کند زیرا مقرون به صرفه‌تر است، در عین حال کشوری هم نیست که در بلندمدت محتاج گاز ایران باشد، ما نیز انتظار نداشته باشیم که عراق همچنان واردکننده گاز ایران باقی بماند. 

هفته گذشته حسن منتظر تربتی مدر عامل شرکت ملی گاز نیز درباره برنامه عراق برای افزایش واردات گاز به ایلنا گفته بود: ما برای تامین میزان صادرات تا سقف قرارداد مشکلی نداریم. افزایش صادرات به این کشور نیز در صورت خواست آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما باید در نظر داشت که این کشور تحت فشار آمریکا روند صادرات را هر بار به طور موقت تمدید می‌کند، از این بابت فعلا حفظ تداوم صادرات در اولویت اول ما قرار دارد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه