ارسال به دیگران پرینت

دیاکو حسینی: محدودیت ذاتی برای خرید تسلیحات نداریم| آمریکا به دنبال ممانعت از فروش است

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه محدودیت ذاتی برای خرید تسلیحاتی از اروپا نداریم، گفت: آمریکا اگر قصد داشته باشد به روش های پیشین خود به دنبال رسیدن به اهدافش باشد، حمایت هیچ کشوری را به همراه نخواهد داشت.

دیاکو حسینی: محدودیت ذاتی برای خرید تسلیحات نداریم| آمریکا به دنبال ممانعت از فروش است

دیاکو حسینی درباره پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه 2231 گفت: در تاریخ 27 مهرماه ایران به طور قانونی و براساس قطعنامه 2231 این اختیار و اجازه را دارد که فارغ از محدودیت ها براساس این قطعنامه به خرید و فروش تسلیحات بپردازد، این موضوع کلیت حقوقی مساله است.

وی افزود: شاهد بودیم که آمریکایی ها تلاش کردند تا از لغو این تحریم ها جلوگیری کنند، آخرین تلاششان بازگرداندن تمامی تحریم های پیشین شورای امنیت بود که شامل تسلیحات هم می شد اما این رفتار آمریکا مورد استقبال هیچ کشوری حتی متحدان آن قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار کرد: اگر آمریکا قصد داشته باشد به روش های پیشین خود ادامه دهد، حمایت هیچ کشوری را به همراه نخواهد داشت، لذا تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید است با آمریکای کاملا سرکش مواجه هستیم که اهمیتی به قوانین بین المللی نمی دهد.

حسینی خاطرنشان کرد : حق ایران در جای خود در استفاده از این بند قطعنامه برجام محفوظ است و هیچ قدرت جهانی نمی تواند مانع ایران شود اما باید متوجه هرگونه برخورد آمریکا باشیم، سوء استفاده هایی که ممکن است تا قبل از انتخابات و پیش از انتقال کامل قدرت انجام دهد.

وی تصریح کرد: راه درست و عاقلانه برای ایران این است که جلوی این سوء استفاده ها را بگیرد تا این مسائل را دستاویزی قرار ندهند و بعد از این دوران ایران حق داخلی خود برای استفاده از این بند قطعنامه را دارد که محفوظ است.

مدیر مرکز مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: مساله اصلی آمریکای ترامپ در این زمینه عمدتا مربوط به فروش تسلیحات ایران بود نه خرید، در حال حاضر ایران نیاز به تسلیحات جدید ندارد و تمام تسلیحات برای دفاع از خود را داریم، در واقع آنچه مد نظر آن ها بود فروش به مشتریان منطقه ای است.

وی در ادامه گفت: البته در اروپا محدودیت هایی در زمینه تحریم های تسلیحاتی جدای از قطعنامه 2231 دارند و اگر بخواهند به ایران سلاح بفروشند باید فکری به حال محدودیتی که وضع کرده اند کنند، در غیر این صورت این آمادگی را داریم که اگر نیاز داشته باشیم از اروپا خرید کنیم.

حسینی ابراز عقیده کرد: در نتیجه این مساله نباید به این معنا باشد که ما فقط از چین و روسیه خرید تسلیحاتی انجام دهیم و ایران به بازار تسلیحاتی این کشورها تبدیل شده و ممکن است رفتارهایی را در پیش بگیرند، بنابراین ما محدودیت ذاتی برای خرید تسلیحاتی از اروپا نداریم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه