ارسال به دیگران پرینت

اتحادیه اروپا | با لغو برجام اطلاعات مهمی درباره برنامه هسته‌ای ایران از دست می‌رود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته چنانچه برجام از بین برود، اطلاعات مهمی درباره برنامه هسته‌ای ایران از دست خواهد رفت. بورل در ادامه گفت: «به همراه اعضای اتحادیه اروپا، در تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت ترغیب تجارت مشروع میان اتحادیه اروپا و ایران از جمله از طریق ساز و کار اینستکس هستیم، اما لازم است کارهای بیشتری انجام دهیم.»



اتحادیه اروپا  |  با لغو برجام اطلاعات مهمی درباره برنامه هسته‌ای ایران از دست می‌رود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته چنانچه برجام از بین برود، اطلاعات مهمی درباره برنامه هسته‌ای ایران از دست خواهد رفت.

 «جوزپ بول»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا اعتراف کرد لازم است این اتحادیه اقدامات بیشتری برای تقویت «تجارت مشروع» با ایران انجام دهد.

بورل گفت: «ایران در دورانی سخت قرار دارد. کووید-۱۹ به شدت بر این کشور اثر گذاشته و هر روز بیش از ۳۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.»

وی اضافه کرد: «ایران بعد از حصول برجام، انتظاراتی مشروع داشت مبنی بر اینکه این توافق هسته‌ای به منافع اقتصادی ملموس برای این کشور منجر می‌شود.

او با اشاره به اثر تحریم‌های آمریکا بر دشوار شدن تأمین کالاهای بشردوستانه مدعی شد: «ما در اتحادیه اروپا، اقداماتی فوری برای حمایت از اقدامات بشردوستانه انجام دادیم و به همراه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به شدت از اینکه تحریم‌ها نباید مانع تجارت بشردوستانه شوند حمایت می‌کند.»

بورل در ادامه گفت: «به همراه اعضای اتحادیه اروپا، در تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت ترغیب تجارت مشروع میان اتحادیه اروپا و ایران از جمله از طریق ساز و کار اینستکس هستیم، اما لازم است کارهای بیشتری انجام دهیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که مصائب اقتصادی ایجاد شده پس از خروج آمریکا از برجام موجب تقویت مخالفان توافق هسته‌ای و غرب در ایران شده است. وی اضافه کرد: «ما همراه با شریکان اروپایی و بین‌المللی خودمان سخت در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی با ایران کماکان امکان‌پذیر است.»

بورل همچنین وعده داد به عنوان هماهنگ‌کننده اجرای برجام، تمامی تلاش خود را برای اطمینان از حفظ برجام و اجرای کامل آن توسط همه طرف‌ها انجام خواهد داد.

او گفت: «اجازه بدهید سخنان درباره توافق هسته‌ای را اینطور پایان دهم. می‌خواهم صریح صحبت کنم: اینجانب در کسوت هماهنگ‌کنده برجام، من تمامی اقدامات ممکن را برای اطمینان از حفظ این توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن توسط همه طرف‌ها انجام خواهد داد.»

بورل در ادامه از اقدام ایران در کاستن از تعهدات خود به برجام هم ابزارنگرانی کرد. او گفت: «البته، من از اقدام ایران در کاهش تعهدات خود به اجرای توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از این توافق در دو سال پیش هم بسیار نگرانم. معتقدم اجرای کامل این توافق هسته‌ای توسط ایران و سایر طرف‌ها از اهمیتی حیاتی در تلاش‌های ما برای حفظ آن برخوردار است.»

بورل گفت: «با وجود اینها، نباید فراموش کنیم با آنکه میزان مواد هسته‌ای ایران بیشتر از دو سال قبل است، هنوز هم کمتر از ده‌ها تن اورانیوم غنی‌شده‌ای است که ایران قبل از توافق در اختیار داشت. می‌دانیم که این به لطف برجام حاصل شده است. ایران کشوری است که تحت بیشترین نظارت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و در حال حاضر سالانه ۴۰۰ بازرسی از این کشور انجام می‌شود. اگر قرار باشد این توافق را از دست بدهیم چنین اطلاعات حیاتی درباره توافق هسته‌ای را هم از دست خواهیم داد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پرداخت و یادآوری کرد که آمریکا حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه برای رسیدن به این هدف ندارد.

بورل تصریح کرد: «در هفته‌های گذشته توجه زیادی معطوف تلاش‌های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شده است. اینجا هم می‌خواهم یکبار دیگر به صراحت بگویم: بازگرداندن این تحریم‌ها به معنی پایان برجام بود. ۱۳ عضو شورای امنیت، از جمله همه کشورهای اروپایی با این موضع مخالفت کرده و ضرورت حفظ این توافق را مورد تأکید قرار دادند. آنها با این موضع‌گیری نشان دادند که آمریکا به دلیل تصمیم‌گیری برای خروج از برجام دیگر عضو آن توافق نیست. این کشورها این را هم به صراحت یادآور شدند که ایالات متحده با خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند روند موسوم به "بازگشت خودکار تحریم‌ها" برای بازگرداند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کند. بنابراین، اینجانب به عنوان هماهنگ‌کننده برجام می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که همه تعهدات برای رفع تحریم‌ها ذیل این توافق کماکان پابرجا هستند.»

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه