ارسال به دیگران پرینت

شرط تحقق طرح ایران برای حل بحران قره‌باغ

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: ایران با توجه به مجاورت جغرافیایی‌اش با آذربایجان و ارمنستان از ظرفیت‌های خوبی برای میانجی‌گری جهت حل بحران بین این دو کشور برخوردار است ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه عملکرد خوبی را شاهد نبودیم.

شرط تحقق طرح ایران برای حل بحران قره‌باغ

شعیب بهمن  با اعتقاد بر اینکه تاکنون شاهد ابتکار عمل جدی از سوی ایران برای حل بحران قره باغ نبوده‌ایم، گفت: این در حالی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با دو کشور درگیر در منطقه قره باغ و همچنین با توجه به نقش آفرینی بازیگران خارجی در این منطقه در راستای تامین منافع‌شان و نیت آنها جهت ادامه این درگیری‌ها ایران باید زودتر از این ابتکار عمل در ارتباط با حل این بحران را در دست می‌گرفت و به صورت جدی‌تر فعالیت‌های دیپلماتیکی را در این زمینه آغاز می‌کرد. 

وی با اشاره به اظهارات اخیر  سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر اینکه ایران طرحی را برای حل بحران قره باغ آماده کرده است، گفت: این خبر خوبی است و امیدواریم با فعالیت های دیپلماتیک و رایزنی هایی که با طرف های درگیر و دیگر بازیگران موثر در این بحران صورت می گیرد این طرح بتواند موثر واقع شود. 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در همین چارچوب شرط اول این است که جزئیات این طرح به صورتی دقیق مشخص شود و در ارتباط با آن رایزنی های گسترده و فعالیت های دیپلماتیک جدی صورت بگیرد، گفت: ایران با دو کشور آذربایجان و ارمنستان که در بحران قره باغ درگیر هستند مجاورت دارد. از نفوذ فرهنگی و تمدنی خوبی در آن منطقه برخوردار است و بر خلاف سایر بازیگران که عموما از یکی از طرف های درگیر حمایت کرده، ایران از  طرف خاصی حمایت نکرده و به معنی واقعی خواهان حل و فصل مناقشه موجود در این منطقه است ،چرا که ادامه این مناقشه از نظر امنیتی آسیب هایی را برای ایران به همراه دارد چنانکه مشاهده کردیم برخی از مناطق مرزی ایران در پی این درگیری ها مورد آسیب قرار گرفته اند. 

 بهمن با بیان اینکه اینها همه این ظرفیت را به ایران می دهد که به عنوان یک میانجی در حل و فصل این مناقشه عمل کند ،گفت: مسئله این است که طرف های مقابل نیز این میانجی‌گری را بپذیرند. در سال های گذشته به دلایل مختلفی این موضوع رخ نداده است چون دولت های منطقه تمایلی به حل مناقشه نداشتند و از تداوم آن سود می بردند و از طرف دیگر بازیگران غربی نیز  تمایلی نداشته‌اند که ایران در این عرصه نقش فعالی بازی کند و به آذربایجان و ارمنستان فشار می آوردند که میانجی گری ایران را نپذیرد. 

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین با اعتقاد بر اینکه متاسفانه ایران در حوزه قفقاز ، سیاست مدونی نداشته است و در ادوار مختلف با جدیت این موضوع پیگیری نشده است ادامه داد: وقتی بحران قره باغ شدت می گیرد، توجه به این موضوع در دستور کار ایران قرار می گیرد و وقتی به صورت موقت آتش بس  حاکم می شود این موضوع از دستور کار ایران خارج می شود. در حالی‌که ما باید این موضوع را به شکل جدی در دستور کار قرار دهیم و از تمامی ظرفیت های خود برای حل این مناقشه استفاده کنیم. 

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ایران تحولات اخیر بین آذربایجان و ارمنستان را با جدیت، دقت و از نزدیک دنبال می کند و در تماس مداوم با همه طرف های درگیر است، گفت: ما تاکید بر این داریم که هر چه زودتر درگیری های نظامی خاتمه پیدا کند و گفت‌وگوهای سیاسی زمان‌دار بین دو طرف آغاز شود.

وی با بیان اینکه ما بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، خروج نیروها از شهرهای اشغال شده و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو طرف و توقف درگیری‌های نظامی تاکید داریم، گفت: در چارچوب موارد ذکر شده ایران طرحی را برای حل این بحران آماده کرده است و با مشورت دو کشور درگیر و همچنین دیگر دولت‌های منطقه و همسایگان تلاش دارد این موضوع را به پیش ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: در بحران ایجاد شده ایران از کنشگران معدودی است که با همه طرف‌های این موضوع روابط خوبی دارد و در همین چارچوب برای خود رسالت ویژه ای برای کمک به حل این بحران قائل است و در این زمینه تلاش می‌کند.

خطیب زاده با بیان اینکه در همین چارچوب ایران به صورت مستمر با پایتخت‌های دو کشور ارمنستان و آذربایجان در تماس مستمر قرار دارد، گفت: امیدواریم در چارچوب طرحی که به آن اشاره کردم بتوانیم هر چه زودتر به این جنگ پایان بدهیم و شاهد آغاز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه