ارسال به دیگران پرینت

شکیبایی : هدف اصلی رژیم صهیونیستی عدم اتحاد و ائتلاف میان فلسطینی‌ها است

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین تاکید کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی این است که نسلهای مختلف فلسطینی با هم اتحاد نداشته باشند و طی 4 دهه اخیر هم تلاش خود را انجام داده تا فتح و حماس به توافق نرسند زیرا امنیت این رژیم را با خطر مواجه می کند.

شکیبایی : هدف اصلی رژیم صهیونیستی عدم اتحاد و ائتلاف میان فلسطینی‌ها است

مهدی شکیبایی درباره این که پس از توافق حماس و فتح برای کنار گذاشتن اختلافات و مقابله با رژیم صهیونیستی چند کشور عربی اعتراض خود را اعلام کردند گفت: مخالفتی که کشورهای عربی با توافق میان گروههای فلسطینی داشتند به دلیل این است که می خواهند به سمت عادی سازی روابط بروند. البته عادی سازی روابط برای کشورهایی همانند اردن و مصر و حتی عربستان که جزء کشورهای بزرگتر عربی محسوب می شود با عادی سازی که امارات و بحرین با اسراییل انجام دادند تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: در واقع در این کشورها شرایط خاصی بایدطی شود ملتهای آنها شبیه ملتهای بحرین یا امارات نیستند که صدایی از درون این کشورها بیرون نیامد. گویی در این کشورها فقط چند شیخ نشین زندگی می کنند، در بحرین هم اعتراضاتی که چند سال پیش رخ داد موجب شد که معترضین را قلع و قمع کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین همچنین بیان کرد: مصر، الجزایر، لیبی و ... جزء کشورهای تاثیر گذار در اتحادیه عرب هستند و وضعیت آنها متفاوت است. هر چند بر اساس طرحی که ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان مطرح کرده بود آنها می خواهند در چارچوب طرح صلح بیروت یعنی زمین در برابر صلح به دنبال عادی سازی بروند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: با توجه به مخالفتی که این چند کشور عربی داشتند بعید می دانم که هدفشان این باشد که عادی سازی را پیش ببرند. به نظر می رسد دلیل مخالفت کشورها این است که فلسطینی ها امیدشان را نسبت به برادران عرب خود از دست دادند و به سمت کشورهایی مانند ایران و ترکیه تمایل پیدا کردند و مصر و اردن هم که خود را ناظر اصلی پرونده فلسطین می دانستند مخالفت می کنند.

شکیبایی ادامه داد: از یک طرف این کشورها هیچ گونه موضع گیری با عادی سازی نمی کنند از سوی دیگر با وحدت و اتحاد گروههای فلسطینی مخالفت می کنند و این نقطه دردناک قصه فلسطین در این عصری است که می بینیم.

وی در ادامه درباره این که برخی از این کشورها مدعی شده اند حماس ، محمود عباس را از اجماع عربی دور کرده  اظهار کرد: این موضوع ادعایی است و آنچه باعث دوری فلسطین از اتحادیه عرب شده همین سیاست هایی است که در قبال عادی سازی در پیش گرفته است. کشورهای عربی نه تنها از مساله فلسطین نسبت به مسائل دیگر کشورهای عرب عاجز هستند بلکه شاهد هستیم در مورد اشغال عراق، اتحادیه  عرب هیچ اقدامی نکرد و حتی با آمریکا همراهی داشت  و الان وضعیت عراق را می بینیم. یا حتی در مورد سوریه هم به جای این که مشکل را سوری – سوری حل کنند، عضویت سوریه را از اتحادیه عرب سلب کردند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین وقتی فلسطینی ها سابقه تاریخی سه چهار دهه اخیر اتحادیه عرب را مرور می کنند واضح است که مواضع آنها چگونه بوده  و این که حماس را هم متهم می کنند در حد یک ادعا است. اتحادیه عرب نیاز به یک جراحی کامل دارد تا نقش خود را به خوبی ایفا کند.

شکیبایی درباره  فشار کشورهای اردن، مصر، و حاشیه خلیج فارس برای به تاخیر انداختن نشست دبیران کل گروههای فلسطینی نیز اظهار کرد: رژیم صهیونیستی از هر تلاش و رویدادی که باعث شود فلسطینی ها به یک اتحاد و ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی دست پیدا نکنند حمایت می کند. حال این مساله توسط کشورهای عربی باشد یا اروپایی و ... . در واقع هدف اصلی رژیم صهیونیستی این است که اجازه ندهد نسسلهای مختلف فلسطینی با یکدیگر اتحاد داشته باشند زیرا این اتحاد می تواند به معنای اتحاد جغرافیایی هم باشد.

وی تصریح کرد:  جنبش فتح کنترل کرانه باختری را در اختیار دارد، جنبش‌ های حماس و جهاد اسلامی نیز کنترل نوار غزه را بر عهده دارند و اگر این اتفاق رخ دهد یعنی فتح و حماس به توافق برسند از نظر جغرافیایی نیز ظرفیت بالقوه ای را برای مقابله با رژیم صهیونیسیتی خواهند داشت واین خطر جدی برای امنیت رژیم صهیونیسیتی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد تفرقه بین کشورهای عربی و فلسطینی ها همواره توسط رژیم صهیونیستی انجام شده و هدف اصلی شان این است که اتحاد و ائتلاف بین فلسطینی ها صورت نگیرد و آنچه کشورهای عربی با آن مخالفت می کنند هم دقیقا همان چیزی است که صهیونیستها می خواهند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه