ارسال به دیگران پرینت

قهرمان‌پور: داستان بیماری ترامپ توطئه نیست|ترامپ باید استراتژی مناظراتش را تغییر دهد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: اگر ترامپ بخواهد با همان استراتژی مناظره اول در مناظره‌های بعدی شرکت کند حتما شکست خواهد خود و آراء مردد که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند را از دست خواهد داد.

قهرمان‌پور: داستان بیماری ترامپ توطئه نیست|ترامپ باید استراتژی مناظراتش را تغییر دهد

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به خبر رسمی ابتلای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به کرونا و برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این خبر به نوعی شگرد انتخاباتی از سوی تیم وی است برای جلب محبوبیت و آراء بیشتر گفت: معتقد به توطئه بودن داستان بیماری ترامپ نیستم.

وقتی رسانه‌ها می توانند به اسناد مالیاتی ترامپ دسترسی داشته باشند حتما این امکان برایشان وجود دارد که به اطلاعات بستری شدن ترامپ نیز دسترسی پیدا کنند، ضمن اینکه تصور کنید اگر این مساله نوعی فریب افکار عمومی آمریکا و جهان باشد و بعد معلوم شود به مراتب وضعیت را برای ترامپ و جمهوری خواهان بدتر خواهد کرد و از سویی دموکرات‌ها هم در این حد توانایی دارند که معلوم کنند ابتلای ترامپ به کرونا فریب بوده است یا نه.

وی ادامه داد: ترامپ اعتقادی به رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک نداشت و متاسفانه این مساله برایش یک ارزش بود از این رو ابتلای وی به کرونا عجیب نیست.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به تاثیر قرنطینه دو هفته‌ای ترامپ به دلیل بیماری بر کمپین انتخاباتی وی و به طور کلی بر انتخابات آمریکا گفت: اول این که چون کمپین انتخاباتی از مدتی پیش کارش را شروع کرده است و دو نامزد بخش اصلی رای خود را جذب کرده‌اند چندان نمی‌تواند این روند تاثیر منفی بگذارد. در حال حاضر و در زمان باقی مانده تا انتخابات نبرد بر سر آراء مردد و کسانی است که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند که این میزان آرا در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر 10 درصد است.

وی ادامه داد: این 10 درصد خیلی به سیاست علاقه ندارند و پیگیر اخبار انتخاباتی نیستند و افرادی بعضا سیاست گریز هستند، از این رو تحت تاثیر قرار دادن این افراد با چنین حرکت‌هایی از جمله اعلام مبتلا شدن ترامپ به کرونا، دشوار است. این در حالی است که اساسا عدم حضور ترامپ در کمپین انتخاباتی اش با توجه به شخصیت ترامپ در جذب نکردن این آراء مردد موثر است. سبک ترامپ مبتنی بر حضور میدانی و هیجانی است بنا بر این حضور فیزیکی ترامپ در کمپین مهم است. جو بایدن از ابتدا تلفیقی از حضور فیزیکی و مجازی را طراحی کرده بود، اما ترامپ به دلیل پایگاه اجتماعی‌اش حضور فیزیکی به مراتب برایش مهم‌تر است و غیبت دو هفته‌ای در کمپین ممکن است توانایی کمپین او را برای جذب آراء مردد 10 درصدی کم ‌کند.

قهرمان پور درباره ایفای مسئولیت از سوی ترامپ حتی در قرنطینه اظهار کرد: باید دید در روزهای آینده اختیارات خود را با وجود مخالفت اولیه به مایک پنس تفویض می کند یا نه، در عین حال این کار غیرقانونی نیست که خودش ولو از داخل بیمارستان کارها را انجام دهد البته تا زمانی که کاملا توانایی و هوشیاری برای انجام کارها را داشته باشد. مایک پنس در کل شخصیتی تندروتر و مذهبی‌تر از ترامپ است و اگر او وارد صحنه شود، حتی از پایگاه رای ترامپ هم ممکن است مقداری آرا ریزش کند.

وی گفت: اینکه ترامپ در روزهای آینده کامل از صحنه غایب است یا در فضای مجازی هم چنان بماند مهم است، باید دید تحولات چگونه پیش می رود.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این که تاثیر روند تحولات در آمریکا بر بازارهای سرمایه جهانی و نیز ایران چگونه است؟ اظهار کرد: سرمایه مثل آهو فرار می کند. حساسیت بازار سرمایه و مالی جهانی به روند تحولات بالاست و بعد از انتشار اخبار مربوط به ابتلای ترامپ، بازار نیویورک و آسیا نزول کرد. این طبیعی و قابل پیش بینی است که تا 3 نوامبر با فضای عدم قطعیت در زمینه های سیاسی و اقتصادی مواجه هستیم.

قهرمان پور گفت: مناظره اول میان ترامپ و بایدن نشان داد که کار ترامپ سخت است و بایدن توانست مقابل ترامپ بایستد. از طرفی بیماری‌اش هم مساله را از این پس پیچیده تر می کند. به نظر می رسد تا زمان اعلام نتیجه قطعی انتخابات آمریکا وضعیت به همین شکل است و اتفاقات در این کشور اثر زیادی بر بازارهای مالی و فضای سیاسی بین المللی خواهد گذاشت.

وی درباره مناظره‌ اول ترامپ و بایدن گفت: پیروزی بایدن در مناظره اول این بود که کمپین بایدن سطح انتظارات از او را پایین آورده بود و انتظار شکست از او داشتیم و کمپین ترامپ در دام این باور افتاده بود، فکر می کرد ترامپ برنده مناظره است و داستان 2016 که کلینتون را در مناظره‌ها شکست داد تکرار خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد و رای دهنده نگاه می کند می بیند بایدن آنقدر هم ضعیف نیست. ترامپ یک ریز حرف می زد به این امید که بایدن خسته شود اما تکنیک بایدن جا خالی دادن بود و این برای ترامپ شکست سنگینی بود و به آنچه می خواست نرسید. البته باید به این نکته توجه کنیم که هر یک از این دو کاندیدا طرفداران خود را دارند و مناظره‌ها برای جذب آراء مردد و تصمیم نگرفته است.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: استراتژی ترامپ اگر همین باشد که در دور اول مناظره ها بود، در  مناظره های بعدی حتما شکست خواهد خورد و باید استراتژی خود را تغییر دهد. اما شخصیت ترامپ این طور است که اساسا تغییر تاکتیک برایش سخت است و این مشکل جدی کمپین ترامپ است. از نظر تکنیک مناظره چون نتوانست پیروز شود در مناظره دوم و سوم با ادامه همین روش بخشی از آرا مردد نتیجه می گیرند که ترامپ نتوانسته موفق شود و گرایش به سمت بایدن خواهند داشت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه