ارسال به دیگران پرینت

رقابت و مناقشه بر سر جانشین قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا

رقابت و مناقشه بر سر جانشین قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا/ چرا مرگ یک‌‌ زن حقوقدان سیاست و آینده آمریکا را به‌هم ریخت؟ یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۶ | کد مطلب: ۳۰۲۲۲ رقابت و مناقشه بر سر جانشین قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا/ چرا مرگ یک‌‌ زن حقوقدان سیاست و آینده آمریکا را به‌هم ریخت؟ با مرگ روث بیدر گینزبرگ، قاضی برجسته دیوان عالی آمریکا، جمهوری‌خواهان فرصت یافته‌اند نفوذ خود بر این نهاد را افزایش دهند. او دومین زن در این مقام در تاریخ آمریکا بود و به خاطر حمایتش از حقوق زنان محبوبیت زیادی داشت.

رقابت و مناقشه بر سر جانشین قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا

روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی ایالات متحده روز گذشته (جمعه ۲۸ شهریور/ ۱۸ سپتامبر) پس از یک دوره طولانی ابتلا به سرطان در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

با مرگ این قاضی مورد احترام و محبوب، پرچم‌ها به حالت نیمه‌افراشته درآمدند و شهروندان جلوی ساختمان دیوان عالی آمریکا در واشنگتن برای او شمع روشن کردند و دسته گل گذاشتند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و اپوزیسیون دولت او از حزب دموکرات به یک‌سان به تمجید از شخصیت و کار گینزبرگ پرداختند و یاد او را گرامی داشتند.

با این همه جنگ و رقابت بر سر تعیین جانشینی برای دومین قاضی زن تاریخ آمریکا در بالاترین نهاد قضائی این کشور خیلی سریع کلید خورد.

ادای احترام به روث بیدر گینزبرگ، قاضی برجسته دیوان عالی آمریکا که ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ درگذشت

ادای احترام به روث بیدر گینزبرگ، قاضی برجسته دیوان عالی آمریکا که ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ درگذشت

جان روبرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا می‌گوید با درگذشت گینزبرگ، ایالات متحده حقوقدانی با منزلت و جایگاهی تاریخی را از دست داد. او در بیانیه‌ای تصریح کرد که "نسل‌های آینده از روث گینزبرگ به عنوان یک قهرمانی خستگی‌ناپذیر و راسخ برای احقاق عدالت یاد خواهند کرد".

ترامپ با وجود سخنان ستایش‌آمیزی که درباره شخصیت و توانایی‌های گینزبرگ بیان داشته تا کنون درباره جانشین او حرفی نزده است.

مطابق قانون اساسی آمریکا قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شود. این سمت مادام‌العمر است مگر قاضی خود کناره‌گیری کند یا اکثریت کنگره با استیضاح او از کار کنار بگذارد.

روث بیدر گینزبرگ، در سال ۱۹۹۳ در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، برای عضویت در دیوان عالی آمریکا به مجلس سنا معروفی شد و از آن سال تا زمان مرگش در این مقام فعالیت داشت.

 

سنگین‌تر شدن کفه محافظه‌کاران در دیوان عالی

در حال حاضر از ۹ قاضی دیوان عالی پنج نفر گرایش محافظه‌کارانه دارند و به جمهوری‌خواهان نزدیک‌ترند و اگر ترامپ جانشینی برای گینزبرگ معرفی کند با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا انتخاب او قطعی به نظر می‌رسد.

بر همین اساس مناقشه اکنون بر سر این است که آیا باید انتخاب این جانشین را به بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر موکل کرد یا خیر.

مطابق برخی گزارش‌ها گینزبرگ ابراز تمایل کرده که جانشین او را پیروز انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد کند اما برخی جمهوری‌خواهان از انجام این کار پیش از انتخابات حمایت می‌کنند.

ترامپ ماه پیش گفته بود با تغییر ترکیب دیوان عالی ایالات متحده پیش از انتخابات سوم نوامبر "مشکلی ندارد". بنابر گزارش‌ها او هفته گذشته فهرستی از ۲۰ نامزد احتمالی معرفی کرده که همه از محافظه‌کاران ثابت‌قدم به شمار می‌روند.

به طور معمول سنای آمریکا از به بحث گذاشتن و تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائل مهمی در فاصله اندک پیش از انتخابات ریاست جمهوری پرهیز می‌کند.

به رغم این، سناتور میچ مک کانل، رهبر فراکسیون اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا گفته است اگر ترامپ جانشینی برای گینزبرگ معرفی کند از رای‌گیری درباره او پیش از انتخابات خودداری نمی‌کنند.

 

جو بایدن خواستار معرفی قاضی جایگزین پس از انتخابات

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اما اصرار دارد که معرفی و انتخاب جانشین گینزبرگ پس از سوم نوامبر انجام شود.

شخصیت‌های ارشد حزب دموکرات از اظهارات سناتور میچ مک کانل به شدت برآشفته شده‌اند زیرا او دقیقا فردی بود که پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ با معرفی جانشینی برای یکی از پست‌های خالی قضاوت در دیوان عالی به شدت مخالفت می‌کرد.

افزون بر این آن زمان مسئله بر سر معرفی فردی برای عضویت در دیوان عالی به وسیله رئیس جمهوری وقت باراک اوباما در ماه فوریه و ۱۰ ماه پیش از انتخابات بود و اکنون فقط یک ماه و نیم به انتخابات مانده است.

جو بایدن، که مطابق نظرسنجی‌ها شانس زیادی برای پیروزی در رقابت با ترامپ دارد با توجه به بحث‌های مطرح شده از سوی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ تاکید می‌کند که "این موضعی است که سنا اکنون هم باید داشته باشد".

دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا کنون در انتخابات دو قاضی جدید دیوان عالی دخیل بوده که هر دو از محافظه‌کاران بوده‌اند. در صورت معرفی جانشینی برای گینزبرگ توسط ترامپ، ترکیب بالاترین نهاد حقوقی ایالات متحده ممکن است برای دهه‌ها به سود محافظه‌کاران سنگینی کند.

برخی ناظران احتمال می‌دهند پیامد افزایش چشمگیر سهم محافظه‌کاران در دیوان عالی می‌تواند به محدود شدن برخی حقوق شهروندی از جمله در ارتباط به سقط ‌جنین و آزادی‌های به زحمت به دست آمده در مورد همجنس‌گرایان و مهاجران باشد.

به گزارش فرستنده NPR، روث بیدر گینزبرگ چند روز پیش از مرگ "آخرین خواسته‌های" خود را برای نوه‌اش دیکته کرد و در آن از جمله گفته یکی از خواسته‌های قلبی‌اش تعیین جانشینی برای او توسط رئیس جمهوری جدید است.

 

منبع : اسکان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه