ارسال به دیگران پرینت

لاوروف:

برجام | شانگهای از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کنند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می کنند.

برجام   |    شانگهای از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کنند.

، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در نشست خبری در پایان اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که از شبکه تلویزیونی روسیه 24 پخش شد گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از موضع واحدی در ارزیابی خروج آمریکا از برجام پیروی می کنند.

وی افزود: ما موضع واحدی در مورد وضعیت پیش آمده پیرامون خروج آمریکا برنامه جامع اقدامات مشترک برای حل برنامه هسته ای ایران داریم.

لاوروف تصریح کرد: ما همه بر پایبندی به این سند بسیار مهم (برجام) که به اتفاق آراء از سوی شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و برای همه شرکت کنندگان آن لازم الاجرا است، تاکید کردیم. 

 رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست امروز وضعیت افغانستان و حل و فصل مسائل سوریه را بررسی کردند.

 ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در سال 2015 پس از چند دور مذاکره درخصوص برنامه هسته ای ایران، برجام را امضا کردند.

اما ترامپ حدود دو سال پیش به بهانه واهی، خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحریم هایی را در مورد ایران وضع کرد.

با این وجود، آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در  دستور کار اجلاس امروز مسکو، وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان، بررسی مسائل منطقه ای و همکاری در مبارزه با ویروس همه گیر کرونا قرار داشت. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد این اجلاس اعلام کرد: در مرکز توجه اجلاس که تحت ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار می شود، فراهم آوردن مقدمات اجلاس آتی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارد.

ماریا زاخارووا در نشست خبری خاطرنشان کرد که در اجلاس وزیران خارجه سازمان شانگهای قرار است پیش نویس بیانیه نهایی اجلاس سران و موضوعاتی که در آن باید گنجانده شود، مطرح و بررسی گردد.

 سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و در سال 2017 پاکستان و هند به آن پیوستند و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان هم به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارند.

 

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه