ارسال به دیگران پرینت

تلاش ترامپ برای نجات یک " قصه "

یک کارشناس ارشد مسائل فلسطین ، در مورد اخبار منتشرشده در مورد توافقات صربستان و کوزوو با آمریکا در ارتباط با روابط با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: صربستان و کوزوو هیچ‌کدام در خاورمیانه نیستند و هیچ ربطی به خاورمیانه، صلح خاورمیانه و درگیری اعراب و اسرائیل ندارند

تلاش ترامپ برای نجات یک " قصه "

سید هادی برهانیدر پاسخ به این سوال که  پیرو توافق  اخیر امارات و اسرائیل، اینک آمریکا از پیوستن کوزوو  به جرگه صلح با رژیم صهیونیستی خبر می دهد و از طرف دیگر صربستان با تشویق آمریکا قصد دارد سفارت خود از تل آویو را به قدس منتقل کند، این تحولات را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟ گفت: این دو هیچ ربطی به هم ندارد اما آمریکا و اسرائیل تلاش دارند آن را مربوط نشان دهند. دلیل اصلی این اقدام حفظ قصه فروپاشیده راه افتادن کاروان صلح با اسرائیل در منطقه است.

آمریکا و اسراییل از توافق نهایی نشده با امارات استفاده تبلیغاتی می‌کنند 

 وی افزود :آمریکا و اسرائیل تلاش کردند از توافق (نهایی نشده) با امارات استفاده تبلیغاتی کنند و آن را به منزله شکسته شدن سد عادی سازی روابط با اسرائیل در منطقه تلقی کنند . براین اساس آنها پیش‌بینی کردند و تبلیغات زیادی به راه انداختند که راه صلح با اسرائیل باز شد و منطقه عوض شده است و دیگر اسرائیل دشمن منطقه به حساب نمی‌آید و همه کشورهای منطقه به صلح با اسرائیل خواهند پیوست و در این زمینه اعلام کردند به زودی کشورهای دیگری در منطقه به این صلح خواهند پیوست. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و سفر وزیرخارجه آمریکا و داماد ترامپ به منطقه نیز نتوانست این خواسته و پیش بینی را محقق کند و نتایج سفر دقیقا عکس آن پیش بینی ها را نشان داد.

داستان "صربستان _کوزوو" برای نجات "قصه آمریکایی _اسرائیلی" صلح منطقه با رژیم صهیونیستی ساخته شده است 

  این استاد دانشگاه ادامه داد : کشورهای منطقه، حتی آنهایی که به آمریکا بسیار نزدیک هستند مانند عربستان و بحرین، اعلام کردند تا تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل را به رسمیت نخواهند شناخت. می‌شود گفت در واقع داستان صربستان _کوزو برای نجات قصه آمریکایی _اسرائیلی صلح منطقه با اسرائیل ساخته و راه اندازی شده است.

برقراری رابطه کوزوو و صربستان با اسرائیل  موضوعی طبیعی و قابل پیش‌بینی بود

 وی در پاسخ به این سوال که تحول صربستان و کوزوو در این چارچوب چه نقش و اهمیتی دارد؟ گفت : صربستان و کوزوو هیچ کدام در خاورمیانه نیستند. هیچ ربطی به خاورمیانه، صلح خاورمیانه و درگیری اعراب و اسرائیل ندارند. برقراری رابطه آنها با اسرائیل چیزی طبیعی و قابل پیش بینی بود. هیچ کدام از این دو کشور حامی فلسطین و مخالف اسرائیل به شمار نمی‌آیند. اتفاقا در بلوک کشورهای شرق اروپا قرار دارند که بشدت در مقابل فشار آمریکا و اسرائیل ضعیف است و با سیاستهای اسرائیل همراهی زیادی دارد. اما ترامپ در توئیت خود تلاش کرده برقراری رابطه این دو با اسرائیل را نشانه پیشرفت صلح منطقه ای با اسرائیل و گسترش صلح با اسرائیل در خاورمیانه قلمداد نماید. تا به این ترتیب از فروپاشی کامل قصه یا گفتمان صلح منطقه با اسرائیل جلوگیری کند. تا بتواند بگوید صلح منطقه با اسرائیل در حال پیشرفت است و دو کشور دیگر هم به امارات پیوسته اند.

 این کارشناس ارشد مسائل فلسطین  در مورد دلیل اتخاذ چنین موضعی از سوی ترامپ و دستگاه حاکمه آمریکا  نیز اظهار کرد :واقعا باید گفت چون قافیه به تنگ آمده این جفنگ گویی توجیه پیدا کرده است. چون نتوانسته اند یک کشور در جهان عرب و منطقه پیدا کنند که به صلح امارات و اسرائیل بپیوندد و این برای تبلیغات آنها و مواضع آنها و پیش بینی آنها یک رسوایی بود، آمریکایی‌ها  قصه کوزوو و صربستان را درست کردند تا آب را گل‌آلود کنند و مانع دیده شدن شکست سیاست‌های آمریکا در این مدت شوند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه