ارسال به دیگران پرینت

رئیس شورای امنیت:

درباره مکانیسم ماشه اقدام بیشتری نمی‌توان انجام داد

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با خواسته آمریکا درباره مکانیسم ماشه علیه ایران، اجماعی وجود ندارد و نمی توان اقدام بیشتری انجام داد.

درباره مکانیسم ماشه اقدام بیشتری  نمی‌توان انجام داد

دیان دیجانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال چین و روسیه درباره موضع شورا نسبت به نامه آمریکا مطرح کرد.

نماینده دائم اندونزی در پاسخ گفت با توجه به اینکه اجماعی در این رابطه وجود ندارد، بنابراین نمی توان اقدام بیشتری انجام داد.

در این نشست، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت گفت: همکاران ما در آمریکا نامه ای را صادر کردند که گفته می‌شود باعث تحقق بازگرداندن مکانیسم ماشه توافقنامه [برجام] شده است.

وی ادامه داد: تقریبا همه اعضای شورای امنیت با ایالات متحده مخالف بودند. آیا می توانید در مورد نشست‌های دوجانبه‌ای که از روز ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار کرده‌اید، به ما اطلاع دهید؟

این در حالی است که نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد شامگاه گذشته در مجمع ملی جمهوریخواهان بار دیگر تصریح کرد ترامپ به درستی توافق هسته‌ای ایران را پاره کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل پس از پاسخ رئیس شورای امنیت، گفت: از سفیر دیجانی برای این جمع بندی، تشکر می‌کنم.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم در این باره گفت: ما در حال حاضر از مکانیسم ماشه حمایت نمی‌کنیم، آمریکا به مشارکت خود در برجام در هشت ماه مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) پایان داد.

وی با این حال افزود: ما با آمریکا درباره انقضای محدودیت تسلیحاتی ایران نگرانی مشترک داریم که می‌تواند پیامدهای جدی در خاورمیانه داشته باشد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد که نسبت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و درخواست واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه مخالف بوده است هم در این نشست گفت: چین از جمع‌بندی اندونزی برای عدم اقدام بیشتر درباره نامه آمریکا حمایت می‌کند.

نماینده ویتنام هم در اظهاراتی خطاب به رئیس شورای امنیت گفت: می‌خواهم اطمینان بدهم که ما از مدیریت شما حمایت می‌کنیم. ما از اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام حمایت می‌کنیم و برای گفت‌وگوهای بیشتر آماده‌ایم.

نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد همراه با نیجر، تونس و وینسنت و گرنادین هم تاکید کردند بر مفاد نامه‌های خود در مخالفت با مکانیسم ماشه ایستاده‌اند و اینکه آمریکا دیگر مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای ایران نیست.

نماینده بلژیک در سازمان ملل متحد که در این دوره نقش تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را هم برعهده دارد، گفت: سفیر دیجانی، شما از حمایت کامل ما در دوره مسئولیتتان برخوردارید. ما آمریکا را به عنوان مشارکت‌کننده در برجام نمی‌شناسیم.

وی تاکید کرد: برداشته شدن محدودیت تسلیحاتی نباید برجام را به خطر اندازد.

نماینده آلمان در سازمان ملل متحد هم تصریح کرد: آمریکا دیگر بخشی از توافق هسته‌ای نیست. هر تصمیم یا اقدام مبتنی بر مکانیسم ماشه، عاری از اثرات قانونی خواهد بود. ما تاکید می‌کنیم که می‌خواهیم از برجام محافظت کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم خاطر نشان کرد: درباره نامه کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به استناد به مکانیسم ماشه، نمی‌توان اقدام بیشتری انجام داد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه