ارسال به دیگران پرینت

پیش‌بینی توافق میان پاکستان، عربستان و آمریکا در افغانستان

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به ادعای پمپئو مبنی بر ارسال سلاح به طالبان تاکید کرد : آمریکا به نبال ایجاد پوششی است تا اگر در یک زمانی شرایط تغییر کرد بگوید این مسائل کار ایران بوده است.

پیش‌بینی توافق میان پاکستان، عربستان و آمریکا در افغانستان

پیر محمد ملازهی گفت: واقعیت این است که علیرغم ابهامات، اهداف آمریکا کمابیش روشن بوده و پیش بینی می شود بعد از این که کش و قوس ها تمام شود، طالبان و دولت مرکزی افغانستان وارد مذاکره شوند هر چند که ممکن است روند مذاکره طولانی باشد اما در نهایت به تفاهم می‌رسند.

وی تصریح کرد : این احتمال وجود دارد که در درون طالبان تجزیه ای صورت گیرد که در آن نقش ISI پاکستان و شبکه حقانی نزدیک ترین گروه به پاکستان هم قابل مشاهده است، بنابراین پیش بینی می شود که این گروه جدا شده و خط مشئی را در پیش بگیرد که آن خط مشی توافق شده بین پاکستان، عربستان و آمریکا است و در واقع برای ادامه بحران در منطقه گروهی از طالبان یعنی شورای کویته که شبکه حقانی معاونت آن را بر عهده دارد به احتمال قوی با داعش پیوند بخورند.

این کارشناس مسائل شبه قاره خاطرنشان کرد: در نتیجه این داعش است که پرچم مقاومت و مبارزه را در دست می گیرد لذا پیش‌بینی این است که نیروی جدا شده از طالبان و پیوند خورده با القاعده و داعش به سمت آسیای مرکزی، چچن و سین کیانگ چین بروند.

ملازهی ادامه داد: از این جهت روس ها معتقد هستند که این نیروها را آمریکا سازماندهی می کند تا علیه روسیه و چین و ضلع سوم هم ایران، فعالیت کنند. از طرفی وقتی آمریکا مطرح می کند که ایران برای کشتن سربازان آمریکایی به گروه حقانی پول می دهد به این معنا است که می خواهد پوششی ایجاد کند که اگر همکاری ها جدی شد بگوید کار ایران بوده است زیرا آمریکا نمی تواند با این گروه سازگاری داشته باشد.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: به نظر می رسد برنامه ای برای آینده وجود دارد تا گروه های رادیکال اسلامی از تاجیک، اویغور و داعشی که در عراق و سوریه جنگید و بعد به سمت افعانستان آمد یا گروه هایی که در مرز هند تحرکاتی را ایجاد کرده اند، با طالبان و داعش ادغام شده و در ننگرهار مستقر شوند تا این منطقه را مانند موصل عراق کنند و احیای خلافت‌ خراسان کلید بخورد لذا همه این بحث ها جسته و گریخته وجود دارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه