ارسال به دیگران پرینت

فعال کردن منابع داخلی و ارتباط با دوستان خارجی راهکار مقابله با آمریکاست

یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: چه ترامپ در دور بعدی رییس جمهور آمریکا بماند چه نماند مهم این است که ایران مسیر خود را در خودکفایی در عرصه های مختلف دنبال کند و در کنار آن به همکاری با کشورهای دوست ادامه دهد.

فعال کردن منابع داخلی و ارتباط با دوستان خارجی راهکار مقابله با آمریکاست

محسن پاک‌آیین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهداف و نیات آمریکا از تحریف حقایق درباره ایران اظهار کرد: آمریکا به دنبال آن است که با تشدید تحریم ها و تحریف حقایق درباره قدرت و نفوذ ایران در منطقه که موجب تقویت نظام اسلامی می‌شود، اهداف خود را پیاده کند. یکی از این اهداف تضعیف و کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران است. آمریکا به دنبال آن است که سلطه منطقه‌ای خود را افزایش و منافع خود را در کشورهای منطقه‌ای گسترش دهد و به همین دلیل اقداماتی مثل حمله مشترک نظامی و ایجاد گروه‌های تروریستی را در دستورکار خود دارد. در سوریه شاهد بودیم که آمریکا دست به چه اقداماتی زد هر چند که گروه‌های تروریستی نابود شدند اما هنوز بقایایی از این گروه‌ها در این کشور هستند.

وی ادامه داد: آمریکا به طور جدی دنبال آن است که ایران را در سوریه تضعیف کند همان طور که تلاش دارد ایران را در عراق، افغانستان و لبنان و کشورهای دیگر منطقه تضعیف کند. ایران در مقاطعی به دعوت دولت عراق وارد این کشور شد و کمک های مستشاری داشته است و در کنار مردم این کشور با تروریسم مبارزه کرد. حضور ایران موجب شکست داعش در این کشور و عقب راندن آن شد. با این حال آمریکایی ها عامل اصلی مبارزه با تروریسم یعنی سردار سلیمانی را ترور کردند که نه تنها موجب تضعیف ایران نشد بلکه تنفر مردم عراق از آمریکا را افزایش یافت و موجب حرکتی شد در این کشور برای بیرون کردن آمریکا از عراق. نگرانی از حضور و نفوذ ایران در افغانستان نیز به همین شکل از سوی آمریکا وجود دارد. ایران در افغانستان دنبال صلح عادلانه، واقعی، ثبات و امنیت است در حالی که آمریکا در حال انتقال داعش به افغانستان است.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: آمریکا از نفوذ معنوی ایران در منطقه نگران است و با تحریف حقایق درباره ایران و تحریم اقتصادی و فشار سیاسی سعی دارد از نفوذ ایران بکاهد اما به نتیجه نخواهد رسید و از تحریف حقایق درباره نقش منطقه ای ایران و اعمال تحریم ها راه به جایی نخواهد برد.

پاک‌آیین درباره فشار اقتصادی آمریکا با اعمال تحریم علیه ایران به عنوان عاملی در تضعیف نفوذ ایران هم گفت: همان طور که مقام معظم رهبری روز جمعه مطرح کردند راه حل مقابله با تحریم و فشار اقتصادی تسلیم و عقب نشینی نیست چرا که هر قدم که ما به عقب برداریم آمریکا و هم پیمانانش بیشتر به جلو می آیند و فشارها را بیشتر می کنند. راه حل این است که منابع داخلی را فعال کنیم و به آنها متکی باشیم و از طرفی با دوستان خارجی خود همکاری های جدی را داشته باشیم که موجب پیشرفت اقتصادی و بهبود اوضاع شود. طبعا تحریم و فشار اقتصادی بر اوضاع کشور بی اثر نیست اما شرایط تحریمی می تواند موجب توسعه و پیشرفت در حوزه خودکفایی در عرصه های مختلف شود.

وی ادامه داد: ایران از منابع طبیعی سرشاری برخوردار است و در صورت مدیریت این فضا می تواند نتایج مثبتی از این بخش به دست آورد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه