ارسال به دیگران پرینت

ابوالفتح: میان چین و آمریکا جنگ است اما با ابزار غیرنظامی

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: واکنش متقابل و موازی چین به اقدامات تنش آمیز آمریکا در چند سال اخیر متفاوت از رفتار سیاسی چین در سال‌های قبل از آن است و این از شدت خصومت میان آمریکا و چین حکایت دارد.

ابوالفتح: میان چین و آمریکا جنگ است اما با ابزار غیرنظامی

ابوالفتح با اشاره به تحولات و افزایش تنش ها میان چین و آمریکا به ویژه تعطیلی کنسولگری های دو کشور اظهار کرد: بین اقتصاد اول جهان یعنی آمریکا و چین بر سر رهبری جهان جنگ گسترده در جریان است، هر چند این جنگ در سطح نظامی نیست اما دو طرف از ابزار غیرنظامی در عالی ترین سطح استفاده می کنند.

وی گفت آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر اقدامی در مقابل چین انجام ندهد در نهایت جایگاه خود را به عنوان اقتصاد اول جهان از دست می دهد. چین اگر هم برنامه ای برای اقتصاد برتر شدن نداشته باشد اما ناخواسته در مسیری قرار گرفته است که استنباط می شود قصد دارد جایگاه آمریکا را از آن خود کند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: کاهش تدریجی توان اقتصادی آمریکا، چین را در مرحله ای قرار داده است که بخواهد در جایگاه نخست اقتصاد جهان قرار گیرد. این مشکل از سالها پیش و قبل از ترامپ برای اقتصاد آمریکا ایجاد شده است و سالها بعد از آن هم ادامه خواهد داشت و طبیعی است درگیری بین دو قدرت اقتصادی اول جهان تشدید شود.

ابوالفتح گفت: قبلا این دو قدرت تنش های زیادی داشتند و الان این تقابل به جنگ سفارتخانه ها و تعطیلی و اخراج اتباع کشیده است. البته در این میان مهم تعامل شرکت های آمریکایی و چینی است که باید دید در این شرایط ادامه می یابد یا خیر. باید دید دولت آمریکا قصد دارد مانع فعالیت شرکت های چینی در کشورش شود یا خیر. برداشت برخی از  نخبگان آمریکایی این است که "چین از حسن نیت آمریکا برای مشارکت در اقتصاد این کشور سواستفاده کرده است و تعامل دو طرفه را ناعادلانه ساخته و از طرفی در حوزه فناوری های برتر سرقت علمی انجام می دهد". از این رو معتقدند اگر آمریکا معطل کند وضعیت فعلی اش هم به خطر می افتد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرفی شاهد هستیم که چین دیگر مثل 15 سال گذشته در برابر مداخله های سیاسی آمریکا، تحریم و تحدید فعالیت های اقتصادی این کشور، افزایش قیمت تعرفه ها و غیره ساکت ننشسته است و در برابر اقدامات اخیر از جمله بستن کنسولگری چین در یکی از شهرهای آمریکا واکنش متقابل نشان داد. بنابراین باید گفت چین امروز در مرحله ای نیست که اجازه دهد آمریکا ضربه بزند و پاسخ را به شرایط واگذار کند و این رفتار شدت خصومت میان دو کشور را نشان می دهد.

 

منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه