ارسال به دیگران پرینت

حمایت ایران وازالافغانی| ایران از گفت وگوهای بین الافغانی حمایت می کند

یک دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان با تاکید بر این که ایران از گفت وگوهای بین الافغانی حمایت می کند و معتقدیم ابتکار عمل دردست افغان ها باید باشد، گفت: آنهایی که خارج از مجموعه افغانستان وارد این مساله می شوند به منافع شان بیشتر از مردم افغانستان توجه دارند.

حمایت ایران وازالافغانی| ایران از گفت وگوهای بین الافغانی حمایت می کند

محسن روحی صفت  درباره شروط طالبان برای آغاز مذاکرات صلح گفت: این که طالبان گفتند بعد از عید قربان آماده مذاکره با دولت هستند، در واقع از مدت ها پیش مذاکرات بین الافغانی شروع شده و پیش شرط طالبان موضوع زندانی ها بوده که تقریبا تمام شده است‌.

وی افزود: بنابراین دو طرف آمادگی دارند اما به نظر می‌رسد این تازه آغاز جنجال اصلی مذاکرات بین الافغانی است، این که دو طرف بتوانند چارچوبی برای مذاکرات تعیین کنند مشکل است.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: طالبان دیدگاه های خاص خود را دارد و به عنوان یک گروه سیاسی برای این که در چارچوب نظام به توافق برسند باید سلاح را زمین بگذارند و در دولت جدید مشارکت داشته باشند و اگر اصلاحاتی را مد نظر دارند در چارچوب نظام انجام دهند.

روحی صفت خاطرنشان کرد: با این حال طالبان معتقد هستند که باید نظام تغییر کند، قانون اساسی و ساختار حکومت هم تغییر کند. این مساله فاصله میان مخالفان و دولت را زیاد کرده در حالی که هنوز در مرحله دستورکار است، مرحله دوم راجع به افراد است که دو طرف باید قبول داشته باشند.

وی ادامه داد: مرحله دیگر این موضوع، مکان مذاکره است که پیشنهاداتی مطرح شده تا در آلمان، ژنو و قطر برگزار شود که بعد از عید قربان کار مذاکره شروع می شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان ابراز امیدواری کرد که مساله صلح در افغانستان به رهبری خود مردم افغانستان چه دولت و احزاب در کابل و حتی خود طالبان پی گیری و گفت و گو شود نه این که دیگران بخواهند سر نخ این گفت و گوها را در دست داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد :افرادی که خارج از مجموعه افغانستان وارد این موضوعات شوند به منافع شان بیش از مردم افغانستان توجه دارند و همین مساله باعث می شود که سرانجامی نداشته باشد.

روحی صفت تاکید کرد: از گفت وگوهای بین الافغانی حمایت می کنیم واعتقاد داریم بایستی ابتکار عمل در دست افغان ها باشد. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه