ارسال به دیگران پرینت

شفیعی: تحولات افغانستان جزئی از بازی بزرگ قدرت است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: هدف کشورهایی که در فرایند صلح افغانستان مداخله دارند توسعه نفوذشان به نفع خود در این کشور است.

شفیعی: تحولات افغانستان جزئی از بازی بزرگ قدرت است

نوذر شفیعی با اشاره به تحولات افغانستان و موضوع مذاکرات صلح اظهار کرد: موضوع افغانستان و نگاه قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به این مساله را باید از یک منظر کلی و در قالب بازی بزرگ تحلیل کرد. در شرایطی که منازعه نظامی یا از نوع جنگ سرد میان چین و آمریکا در آینده ارزیابی می شود باید بدانیم که این دو کشور نیازمند متحدانی در سطح جهان هستند و امروز مرکز ثقل درگیری‌ها در حال انتقال به آسیا است.

وی گفت: رابطه چین و آمریکا مبتنی بر "اتحاد" است از این رو چین سعی می کند در افغانستان نیز نفوذ داشته باشد و آمریکا هم سعی بر نفوذ در این کشور دارد و افغانستان انعکاس یک بازی بزرگ قدرت است. ایران نیز در چارچوب منافع و امنیت ملی سعی دارد در تحولات افغانستان نقش داشته باشد.

شفیعی اظهار کرد: آمریکا تمایل به اتحاد طالبان با دولت افغانستان دارد و از طرفی تمایل دارد داعش در این کشور فعال شود چرا که طالبان قادر نیست آنچه آمریکا انتظار دارد را در تقابل با چین یا پاکستان انجام دهد. از این رو آمریکا سعی دارد حالا که طالبان نمی‌تواند در این راستا قرار بگیرد او را بخشی از دولت کند. داعش قادر است به چین آسیب بزند و از بخش های ترکستان شرقی، منطقه سینکیانگ، اعمال نفوذ کند. برخی استراتژیست های آمریکایی به دولت این کشور توصیه می کنند اگر می خواهد چین را از پا بیندازد باید تمامیت ارضی این کشور را دچار مشکل کند و از طریق تایوان، هنگ کنگ، مغولستان داخلی، منچوری می تواند ایجاد ناامنی کند و همین طور از طریق افغانستان و فعال کردن داعش در این کشور.

وی ادامه داد: تحولات افغانستان را باید از منظر تحولات آینده در نظر گرفت. یک جز از کل. آنچه در بحث مذاکرات صلح افغانستان در حال حاضر و مذاکرات بین الافغان در جریان است و برخی کشورها هر کدام بر اساس منافع خود در آن دخالت دارند، بخشی از یک بازی بزرگ است که در آینده خود را نشان خواهد داد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه