ارسال به دیگران پرینت

صعود بورس‌ها در آسیا و آمریکا

شاخص‌های بورسی در آسیا و آمریکا سبزپوش شدند.

صعود بورس‌ها در آسیا و آمریکا

 وزارت خزانه‌داری آمریکا به برخی از بانک‌های چینی به دلیل همکاری با مقامات این کشور در مساله هنگ کنگ هشدار داده است که در صورت تداوم این همکاری ها تحریم خواهند شد. چین در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا، به این کشور هشدار داده است که اقدامات آمریکا در امور داخلی این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند و پکن در صورت تحریم بانک هایش مقابله به مثل خواهد کرد. پیشتر، مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند وضعیت ویژه برای هنگ کنگ را که امتیازات تجاری مخصوصی را برای این منطقه در نظر می گرفت لغو خواهند کرد.

علاوه بر آمریکا، شمار دیگری از کشورهای غربی نیز موضع تندی علیه چین گرفته اند: جاستین تردو- نخست وزیر کانادا - دستور تعلیق موافقت نامه استرداد مجرمان با هنگ کنگ را داده و بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس - تهدید کرده است در صورت اصرار پکن بر مواضع خود، به شهروندان هنگ کنگی تابعیت انگلیسی اعطا خواهد کرد.

داده های اخیر اقتصادی منتشر شده حاکی از بهبود تدریجی سطح تقاضا در دو اقتصاد نخست جهان است. در آمریکا میزان فروش خانه‌ها در ماه می مجددا صعودی شده و در چین نیز با افزایش میزان صادرات، شاخص مدیران خرید نسبت به ماه گذشته بهبود محسوسی داشته است. اگرچه صادرات و واردات چین با سطح قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد اما رشد تدریجی تجارت خارجی چین احتمال عادی شدن شرایط در سه ماهه پایانی سال را تقویت کرده است.

از سوی دیگر در شرایطی که به نظر می رسد تا تولید واکسن کرونا فاصله داشته باشیم، شمار مبتلایان این ویروس مرگبار در جهان بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است و در آمریکا رکورد مبتلایان در طول یک روز شکسته شده است. در ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا وضعیت بار دیگر در سطح هشدار یا قرمز قرار گرفته اگرچه شمار تلفات به نسبت روزهای قبل پایین تر آمده است.

توماس فلوری - کارشناس ارشد ارزی در موسسه " یو بی اس ولث منیجمنت" گفت: ترس از ایجاد موج دوم همه گیری کاملا روی بازارهای مالی جهان اثر گذاشته است. شانس اینکه بسته های محرک نظیر بسته‌ای که قرار است اروپا رونمایی کند هم برای تغییر اساسی در وضعیت فعلی کم است.

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۸۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۲ هزار و ۵۶۹ نفر، برزیل با ۶۴ هزار و ۹۰۰ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۲۲۰ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۸۶۱ نفر و مکزیک با ۳۰ هزار و ۶۳۹ نفر بوده است.

پتر مالوک، مدیر ارشد اجرایی در موسسه کریتیو پلنینگ گفت: ویروس کماکان در حال انتشار است و از نظر بازار این یعنی سرعت حرکت اقتصادها به سمت بهبود کامل آهسته خواهد شد. نگرانی ها از کرونا در بین معامله گران جدی است.  

در فرانسه پس از شکست حزب حاکم در انتخابات سراسری، امانوئل مکرون- رئیس جمهور این کشور استعفای نخست وزیر را پذیرفت و یکی از طرفداران خروج کامل اقتصاد از قرنطینه را جایگزین وی کرد. در پنج ماه نخست امسال کسری بودجه دولت فرانسه به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی دولت به حدود ۱۱۸ میلیارد یورو رسیده است. طی این مدت میزان درآمدهای دولت ۹.۳ درصد کمتر اما میزان مخارج ۱۰.۹ درصد بیشتر شده است.

زیان سنگین مالی ناشی از قرنطینه باعث شده است تا شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ اروپایی از جمله ایرفرانس دست به تعدیل نیروی گسترده بزنند. در اوکراین نیز رئیس بانک مرکزی به دلیل اختلاف بر سر سیاست گذاری مالی کرونایی با دولت استعفا کرد.

استفان اینس - تحلیل گر بازار  در موسسه "اکسی تریدر"- گفت: معامله‌گران با نگرانی به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان نگاه می‌کنند و اینکه دولت‌ها در مواجهه با این اتفاق چه تصمیمی بگیرند، خیلی برای بازارها اهمیت دارد. هر چند فعلا احتمال برقراری فاز دوم قرنطینه‌های سراسری خیلی کم است اما اگر این اتفاق بیافتد با دور تازه‌ای از ریزش شاخص‌ها مواجه می‌شویم.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۸۲۷.۳۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۵ درصد افزایش تا سطح ۳۱۳۰.۰۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۵۲ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۲۰۷.۶۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در شرایطی که تولیدات صنعتی آلمان در بدترین وضعیت خود از زمان ثبت آمارهای مربوطه قرار دارد و میزان صادرات نیز به پایین ترین سطح دو دهه اخیر رسیده است، انتظار می رود رشد اقتصادی امسال آلمان به منفی ۶.۵ درصد برسد که ۱.۵ درصد کمتر از برآورد قبلی و بدترین عملکرد بزرگ ترین اقتصاد اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵ میلادی) خواهد بود.

در انگلیس نیز رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ به منفی ۲.۲ درصد رسیده است. رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح صفر درصدی یا منفی قرار دارد.

نلا ریچاردسون - استراتژیست بازار سرمایه در موسسه "ادوارد جونز" - گفت: اگرچه کرونا کماکان همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است اما چون بانک‌های مرکزی و دولت‌ها از رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ درس گرفته و کماکان به سیاست‌های حمایتی خود ادامه می‌دهند، می‌توانیم امیدوار باشیم خسارت‌های وارده به اقتصاد جهانی در کمترین سطح ممکن باشد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۳۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۵۷.۳۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۶۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۵۲۸.۱۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۸۴ درصدی در سطح ۵۰۴۹.۳۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۲۷ درصد پایین رفت و به ۷۴۰۳.۵۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۳۷ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۶۱۲.۷۲  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۶۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۵۲.۹۱ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۴.۲۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۰۶.۹۰ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۰۶۸.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۴۰.۳۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۰۲ درصدی به ازای ۴۲.۹۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۷۳.۰۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۰.۰۷ درصدی به ازای ۱۸.۳۰ دلار مبادله شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه