ارسال به دیگران پرینت

عربستان| عربستان سعودی بانک مرکزی تروریسم است

سفیر ایران در بروکسل در واکنش به اظهارات بی‌اساس وزیر خارجه عربستان، حکومت سعودی را بانک مرکزی تروریسم و بانی اصلی افراط گرایی در منطقه خواند. «غلامحسین دهقانی» به نمایندگی از ایران ضمن حضور در کنفرانس چهارم بروکسل برای آینده سوریه و منطقه در سخنرانی خود در واکنشی قاطع به سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: «وزیر خارجه عربستان سعودی که حکومت متبوعش بانک مرکزی تروریسم و بانی اصلی افراط گرایی در منطقه و ورای آن است، در تلاش برای فرار از اتهاماتی که به خاطر جنایات این کشور در سوریه با آن روبه‌روست، به اتهام‌زنی علیه ایران روی آورده است.»

عربستان| عربستان سعودی بانک مرکزی تروریسم است

دهقانی در ادامه افزود: «همه می‌دانند که در یک دهه گذشته ایران در خط اول جبهه مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری در سوریه و منطقه قرار دارد.» سفیر ایران در اتحادیه اروپا با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: جامعه بین‌المللی مسوولیتی مضاعف در برابر مردم سوریه دارد. او همچنین افزود: «جمهوری اسلامی ایران از همه تدابیری که برای کاهش آلام و رنج مردم سوریه اتخاذ شده، استقبال می‌کند. همچنان که ایران از درخواست دبیرکل ملل متحد برای آتش بس جهانی به طور عام، و به‌ویژه توقف درگیری‌ها در سوریه استقبال و از آن حمایت می‌کند.»

دهقانی با اشاره به تلاش‌های ایران در یک دهه گذشته در این راستا خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در دوران گسترش کرونا تلاش کرده است به نیازهای بشردوستانه مردم سوریه رسیدگی و از مصائب آنها بکاهد و این کار را ادامه خواهد داد.» دهقانی با تقبیح تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از جمله علیه سوریه و تمدید این تحریم‌ها تاکید کرد این تحریم‌ها روند مبارزه با کرونا را دشوارتر کرده و فشار اصلی آن را مردم عادی تحمل می‌کنند.

دهقانی مشخصا به اعمال قانون تحریمی سزار علیه سوریه اشاره کرد و آن را خلاف حقوق بین‌الملل و اصول بنیادین اخلاقی و انسانی توصیف کرد و افزود: تنها نتیجه این تحریم‌ها وخامت بیش از پیش رنج و مصیبت مردم سوریه است. سفیر ایران در اتحادیه اروپا متذکر شد: «ما بر این باوریم که تحمیل چنین تحریم‌هایی در حکم مبادرت به تروریسم اقتصادی است که زندگی بسیار از انسان‌های بیگناه را به تباهی می‌کشاند.» دهقانی در ادامه سخنان خود به کمک‌های جهانی برای بازسازی سوریه اشاره کرد و گفت: این نوع کمک‌ها نباید دستمایه‌ای برای اخذ امتیازات سیاسی باشد و جامعه جهانی باید حداقل‌های ضروری مربوط به بازسازی و بازگشت امن آوارگان سوری به موطن خود را فراهم کند. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی، روز سه‌شنبه در اظهاراتی ایران را خطری بزرگ علیه آینده سوریه و هویت این کشور برشمرد و عنوان کرد: «ایران پروژه‌ای منطقه‌ای و خطرناک برای سیطره دارد که از طریق شبه‌نظامیان فرقه‌گرا و جنگ‌های داخلی اجرایی می‌شود».

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه