ارسال به دیگران پرینت

3 برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده در عربستان

براساس تصمیم‌های جدید عربستان کمک‌ هزینه‌های زندگی مردم از ماه ژوئن 2020 متوقف خواهد شد.

3 برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده در عربستان

عربستان سعودی اعلام کرده است که به دلیل کاهش قیمت نفت و قرنطینه ناشی از شیوع کرونا "مالیات بر ارزش افزوده" را سه برابر و پرداخت کمک هزینه ماهانه دولتی به شهروندان را متوقف می‌کند. کاهش قیمت نفت و رکود ناشی از تعطیلی‌های دوران کرونا دلیل اصلی این اقدامات ریاضتی در اقتصاد عربستان سعودی است.

سیاست‌های ریاضتی اقتصادی در کنار هزینه‌های بالای زندگی و پروژه‌های چند میلیارد دلاری دولت عربستان مانند پروژه خرید تیم "نیوکاسل" انگلستان باعث نارضایتی عمومی خواهد شد.

رسانه‌های دولتی عربستان اعلام کرده‌اند که این اقدامات باعث افزایش 100 میلیارد ریال (واحد پول عربستان) یا 26.6 میلیارد دلار به خزانه این کشور خواهد شد.

 کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث رکود و آسیب به اقتصاد عربستان سعودی شده است/ 

"محمد الجدعان" وزیر دارایی عربستان سعودی در بیانیه منشر شده از سوی آژانس رسمی خبری این کشور اعلام کرد: براساس تصمیم‌های جدید کمک‌ هزینه پرداختی از ماه ژوئن 2020 متوقف شده و مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای ماه جولای از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

"الجدعان" تاکید کرد که این اقدامات برای تکمیل منابع مالی دولت در طول "کاهش شدید" درآمدهای حاصل از نفت در طول بحران کرونا لازم است. در این دوران تقاضای جهانی برای نفت خام به شدت  کاش یافته است.

وزیر دارایی افزود: دولت همچنین در حال " لغو، تمدید یا تعویق" هزینه پروژه‌های دولتی و کاهش هزینه پروژه‌های معرفی شده در "چشم‌انداز 2030" است.

چشم‌انداز 2030، برنامه دولت  عربستان طرحی جاه‌طلبانه برای کاهش وابستگی این کشور به اقتصاد نفتی است.

 وزیر دارایی عربستان در هفته گذشته در باره اقدامات "دردناک" و "قابل ملاحظه" برای مقابله با دو شوک و ضربه بزرگ بر اقتصاد این کشور هشدار داد. شیوع ویروس کرونا و کاهش تاریخی قیمت نفت این دو شوک در اقتصاد عربستان هستند.

عربستان سعودی صادر کننده بزرگ نفت خام و صاحب بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای عربی، سینما و رستوران‌های خود را تعطیل کرده است. پروازها در این کشور لغو و زیارت حج عمره برای مهار ویروس مرگبار کرونا تعلیق شده است.

عربستان و 5 کشور دیگر حاشیه خلیج فارس از سال 2018 مالیات 5 درصدی را بر کالا و خدمات وضع کردند تا از این طریق درآمد بیشتری را کسب کنند.

پس از سال 2018، این دولت نفت محور  میلیاردها دلار "کمک هزینه زندگی" را برای کمک به مردم و جبران افزایش هزینه‌ها در نظر گرفت.

اما بعید است پس‌انداز حاصل از این اقدامات کنونی ریاضتی، کسری بودجه عربستان سعودی را برطرف کند. کسری بودجه‌ای که به گفته شرکت سرمایه‌گذاری "جدوای" عربستانی بیش از 112 میلیارد دلار رسیده و رکوردی ویژه را به ثبت رسیده است.

رسیدگی هزینه‌ها

ریاض پس از آخرین کاهش قیمت نفت در سال 2014 هر ساله کسری بودجه خود را منتشر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل از کاهش 2.3 درصدی اقتصاد عربستان در سال جاری خبر داد.

براساس پیش‌بینی‌های قبلی "الجدان" وزیر دارایی، ریاض باید نیمی از درآمدهای نفتی خود در دوران کرونا را از دست می‌داد. درآمدی که 70 درصد آن به عنوان کمک دولتی بین مردم تقسیم می‌شد. اما در اقدامی بی‌سابقه و برخلاف از پیش‌بینی الجدان قیمت نفت به دو سوم قیمت همیشگی رسید.

به گفته این مقام اقتصادی بزرگترین صادرکننده نفت جهان امسال نزدیک به 60 میلیارد دلار قرض خواهد گرفت تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.

عربستان برای کمک به اقتصاد خود مالیات بر ارزش افزوده را 3 برابر کرد/ عکس:AFP

م3 برابری مالیات ارزش افزوده عربستان

احتمالا اقدامات ریاضتی اقتصادی انتقاد و فشار بر دولت را برای خرج‌های چند میلیون دلاری بخش‌های تفریحی ورزشی را افرایش خواهد داد. خرج دولت عربستان بر روی اماکن تفریحی و ورزشی یکی از برنامه‌های عربستان برای جذب گردشگر و تغییر بخشی از سیاست‌های اقتصادی این کشور برای درآمدزایی و کاهش وابستگی به نفت است.

پیشنهاد 330 میلیون پوندی (327 میلیون دلاری) دولت عربستان برای تصاحب و پشتیبانی از باشگاه ورزشی نیوکاسل یونایند در این شرایط اقتصادی به شدت زیر سوال است.

"یاسمین فاروک" کارشناس خاورمیانه از موسسه "اوقاف کارنگی برای صلح بین‌الملل" مستقر در واشنگتن، می‌گوید: شهروندان سعودی به شکلی فشرده اثرات اقتصادی ویروس را حس می‌کنند.

سختی‌های کنونی خرج و مخارج دولت در جاهای دیگر مانند خرید یک تیم فوتبال یا هزینه چند صد میلیونی برای رویدادهای سرگرم کننده را زیر ذره بین قرار داده است.

اما اینک برنامه‌های بلندپروازانه "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان برای قطع وابستگی اقتصاد از نفت اقدامات ریاضتی بیشتری را شکل داده و شرایط را آسیب‌پذیرتر کرده است.

با این وجود هنوز معلوم نیست که پروژه "نئوم" عربستان سعودی در خط ساحلی دریای سرخ در استان "تبوک" عربستان تحت تاثیر شرایط بد اقتصادی قرار خواهد گرفت. این پروژه ابرشهری است که قرار است با هزینه 500 میلیارد دلار و با دنیایی از گزینه‌های تفریحی ساخته شود تا توریست‌ها از همه جای دنیا به عربستان بکشاند.


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه