ارسال به دیگران پرینت

قیمت نان | افزایش قیمت نان | قیمت نان ۱۴۰۲

پرونده قیمت نان در سال ۱۴۰۲ بسته شد | خبر قطعی درباره قیمت نان

در حالیکه شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت نان در تهران به گوش می‎‌رسد، فرماندار تهران هر گونه افزایش قیمت را تکذیب کرد.

پرونده قیمت نان در سال ۱۴۰۲ بسته شد | خبر قطعی درباره قیمت نان

خبرملت: قیمت نان از سال 139 ثابت مانده و تغییری نداشته اما اخیرا زمزمه افزایش قیمت نان تحت عنوان موضوع متناسب‌سازی قیمت مطرح شده است. نانواداران طی یک سال گذشته همواره از افزایش نیافتن قیمت نان گلایه مند بوده اند زیرا معتقدند تورم روی کار آنها تاثیر گذاشته است. دولت گفته سعی دارد با ثابت نگه داشتن قیمت نان جلوی انتقال فشار افزایش قیمت به مردم را بگیرد. زمزمه های افزایش قیمت نان از ابتدای سال 1402 شنیده می شد و در روزهای اخیر قیمت نان در برخی استانها گران شده است. تازه ترین خبر درباره قیمت نان را در ادامه بخوانید.

فرماندار تهران با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت در انواع نان نداشته و مبنای قیمت‌ها نیز همان مصوبات قبلی است، گفت: شهروندان هر گونه افزایش قیمت نان را به تعزیرات گزارش دهند.

احمد قیومی ، در تشریح انتشار برخی شایعات درباره افزایش قیمت نان در تهران گفت: تغییر در نوع آرد بعضی از خبازی ها دلیل انتشار بعضی از شایعات در افزایش قیمت نان است. این موضوع از قبل هم مرسوم بوده و درخواست تغییر آرد نوع یک به نوع دو مورد بررسی قرار می‌گرفته و ما به التفاوت توسط یارانه دولت برای نانوایی‌ها تأمین می‌شود و تاثیری در قیمت نان به هیچ عنوان نداشته است.

وی افزود: بر همین اساس بعضی از نانوایی ها سوء استفاده نموده و اقدام به افزایش قیمت نان می کردند که این موضوع نیز در دستور کار شورای آرد و نان قرار گرفته است.

ماجرای افزایش قیمت نان سنگگ چیست؟

بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که خبرها در خصوص حذف آرد یارانه‌ای و محاسبه نرخ آرد با قیمت آزاد صحت ندارد اما با تصمیم کارگروه آرد و نان استان تهران سهمیه آرد یارانه ای ۳۰۰ نانوایی سنگک پایتخت از نوع یک به نوع دوم تغییر پیدا کرده است. 

نانوایی‌های سنتی در حال حاضر دو نوع آرد یارانه‌ای ۸۵۰ تومانی و ۱.۱۵۰ تومانی دریافت می‌کنند و بر این اساس، قیمت نان سنگک ساده با آرد نوع یک در تهران ۲ هزار تومان و سنگک ساده نوع دو ۳ هزار تومان است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران، حدود ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی پایتخت با آرد نوع دو پخت می‌کنند و تعداد بسیار کمی از سهیمه آرد نوع یک برخوردارند.

اتفاقی که به تازگی افتاده این است که این تعداد بسیار کم که فقط ۳۰۰ نانوایی را شامل می‌شود حالا سهیمه آردشان به نوع دو تغییر یافته و به این ترتیب دیگر در هیچکدام از سنگکی‌های تهران سنگک ۲هزار تومانی نخواهیم داشت. این اتفاق در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی تا امروز هم آرد نوع ۲ مصرف‌ می‌کردند اتفاق قابل توجهی نیست و نمی‌تواند در قیمت قانونی و مصوب نان سنگک تغییر زیادی ایجاد کند اما کل این ماجرا از زاویه دیگری قابل توجه است و آن، اتفاقی است که به طور واقعی در نانوایی‌ها در حال وقوع است.

قیمت نان سنگگ از 5 تا 10 هزار تومان!

واقعیت این است که کمتر کسی در تهران دست‌کم طی یک‌سال اخیر، سنگک ۲ یا حتی ۳ هزار تومانی خریده و این نرخ‌ها با وجو قانونی بودنشان برای بیشتر مصرف‌کنندگان شوخی محسوب می‌شود.

حداقل قیمت نان سنگک در تهران مدت‌هاست که روی رقم ۵ هزار تومان مانده و در بیشتر نانوایی‌ها قیمت همین نان ۵ هزار تومانی با مقدار کمی کنجد بر پشت و روی آن، به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

طی دو سال گذشته دولت تلاش کرد تخلفات حوزه آرد و نان را با استفاده ای دستگاه‌های کارتخوان مخصوص فروش نان، کنترل کند اما در بیشتر نانوایی‌ها به‌رغم استفاده از این کارتخوان‌ها، تخلفات در قیمت نان همچنان ادامه دارد و مصرف‌کننده ناچار است با این تخلفات همراهی کند.

قطعا هر کس یک بار برای خرید نان سنگک به نانوایی مراجعه کرده باشد شاهد این بوده که نانوا از او خواسته برای خرید یک نان، دو بار گزینه «یک ‌نان» را بفشارد و حتی برای خرید هر کیسه نایلونی هم دوبار انتخاب انجام دهد تا هزینه‌های نانوایی‌ها به این ترتیب بهتر تامین شود. از سوی دیگر درد دل‌های نانوایان هم کم نیست.

گلایه نانوایان از قیمت نان

نانوایان از ثابت ماندن نرخ  نان با وجود افزایش تورم گله‌مند هستند و معتقدند در شرایطی که به جز آرد، تمام هزینه‌های دیگر دو تا سه برابر شده، نرخ‌های کنونی نمی‌تواند هزینه‌های آنها را تامین کند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در این زمینه به همشهری گفت: قیمت نان سنگک اگر نان معقولی باشد یعنی وزن و کیفیت مناسبی داشته باشد کمتر از ۵ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد. یعنی اگر شما قرار باشد نان ۳ هزار تومانی بخرید نانوا مجبور است کم‌فروشی کند که بتواند هزینه‌هایش را آنهم نه به طور کامل جبران کند.

با همه این توضیحات، قیمت نان سنگک قرار نیست با تغییر نوع آرد چند نانوایی گران شود، چنانکه وزیر اقتصاد نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت بر نظارت بر قیمت نان تاکید کرد. احسان خاندوزی با بیان این‌که افزایش قیمت نان با درخواست مقامات استانی و تایید وزارت کشور امکان‌پذیر است، گفت: حتما در خصوص نظارت بر قیمت نان به شکل ویژه اقدام خواهد شد و از وزیر کشور می‌خواهم گزارش آن را منتشر کند.

فرماندار تهران ادامه داد: ضرورت دارد شهروندان تهرانی به شایعات توجه نکنند و هر گونه افزایش قیمت را به تعزیرات آرد و نان گزارش دهند.

توضیح معاون استانداری تهران درباره قیمت نان/ گرانی نان واقعیت دارد؟

قیومی افزایش دسترسی مردم به لحاظ کمی و افزایش کیفیت را از اهداف شورای آرد و نان تهران دانست و تاکید کرد: در هر دو شاخص برنامه‌های منسجم و اثربخشی تدوین و به زودی اجرایی می شود، به گونه‌ای که میزان و آرد اختصاص یافته به خبازی‌ها ساماندهی و کیفیت نان نیز تغییرات محسوسی خواهد داشت.

وی در خاتمه ادامه داد: نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها در راستای افزایش کیفیت و جلوگیری از هرگونه انحراف در زمینه آرد توزیعی، به صورت مستمر توسط دستگاه‌های متولی ادامه دارد و قطعا در این زمینه هیچ گونه کم کاری پذیرفتنی نیست.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه