ارسال به دیگران پرینت

قیمت نان | افزایش قیمت نان

علت افزایش قیمت نان فانتزی | اتحادیه نان‌های حجیم: آرد گران شده نرخ مصوب نداریم!

آیا قیمت نان فانتزی افزایش یافته است؟در ادامه برای اطلاع از جزییات قیمت نان فانتزی و آرد با ما همراه باشید.

علت افزایش قیمت نان فانتزی | اتحادیه نان‌های حجیم: آرد گران شده نرخ مصوب نداریم!

علت افزایش قیمت نان فانتزی

آیا قیمت نان فانتزی افزایش یافته است؟در ادامه برای اطلاع از جزییات قیمت نان فانتزی و آرد با ما همراه باشید.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم گفت: نرخ آرد تغییر نداشته و متناسب با آن نرخ نان نیز تغییری نداشته است!

تمام نانوایی‌ها، تولید کنندگان شیرینی، بیسکویت و ماکارونی از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند اما میزان بهره‌مندی آنها از میزان یارانه اختصاصی متفاوت است.

آرد با قیمت های نوع یک و دوم در اختیار عمده نانوایی های سنتی کشور قرار می‌گیرد و مابقی نانوایی‌ها و صنف و صنعت از آرد به اصطلاح آزاد استفاده می کنند که یارانه ای با درصد کمتر دارد به طوری که قیمت گندم آرد آزاد از اردیبهشت ماه سال گذشته 12 هزار تومان است اما دولت گندم را با قیمت 15 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند.

گندم صنف و صنعت هنوز یارانه ای است

سید سعید راد  مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران  اخیرا در افتتاحیه نمایشگاه غلات،  آرد و نان در این ارتباط اظهار داشت: گندمی که برای صنف و صنعت پرداخت می‌شود با نرخ سال قبل و با قیمت 12 هزار تومان است و هنوز یارانه‌ای به این بخش از تولید داده می‌شود.

وی افزود:  فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت گندم صنف و صنعت وجود ندارد و هر گونه تصمیم گیری در این خصوص توسط ستاد تنظیم بازار اخذ می شود.

اما بر اساس اعلام رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم قیمت آرد نان فانتزی بعد از آزاد سازی قیمت آن بیش از 9 برابر شده است بنابراین دیگر قیمت مصوبی نیز برای محصولات آنها وجود ندارد، درحالی که فعالان صنف کماکان یارانه اما با میزان کمتر دریافت می‌کنند.

دلیل دیگری نیز که برای برداشته شدن نرخ مصوب نان فانتزی اعلام می‌شود تفاوت اجاره مغازه در شمال و جنوب شهری مانند تهران است که برای این موضوع نیز از گذشته نرخ مصوب بر اساس فاکتورهای آن به واحد درجه یک و درجه دو تقسیم بندی می شد تا از گران فروشی و قیمت گذاری بی ضابطه جلوگیری به عمل آید.

اتحادیه نان های حجیم: آرد گران شده نرخ مصوب نداریم!

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در ارتباط با نرخ مصوب محصولات این صنف اظهار داشت: نان های حجیم دیگر قیمت مصوب ندارند و محصولات این صنف بر اساس عرضه و تقاضا  مشخص می‌شود.

قیمت روز مصالح ساختمانی | آخرین قیمت مصالح ساختمانی در بازار

وی افزود: با توجه به اینکه از اردیبهشت 1401 قیمت آرد فعالان این صنف آزاد شد و با گندم هر کیلوگرم 12 هزار تومانی تامین می شود قیمت مصوب نیز برداشته شده است.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: قیمت هر کیسه 40 هزار تومان در گذشته 60 هزار تومان بود اما از سال قبل 640 هزار تومان افزایش یافته است و قیمت سایر مواد اولیه تولید نیز افزایش قیمت دارد.

وی در واکنش به اینکه بعد از افزایش قیمت آرد نان‌های حجیم در سال گذشته شاهد اعلام نرخ لیست مصوب محصولات فروشگاه‌های نان فانتزی بودیم، چرا در سال جاری  نرخی اعلام نشده است، تصریح کرد: این لیست دیگر اعلام نمی‌شود و تعیین نرخ در اختیار خود واحد صنفی است، زیرا قیمت اجاره بها در میدان تجریش با میدان شوش تفاوت زیادی دارد و نمی توان برای آنها قیمتی یکسان در نظر گرفت.

کرمی در پاسخ به اینکه نرخ آرد از اردیبهشت سال گذشته تغییری نداشته  است چرا نان‌های فانتزی در مقایسه با سال قبل با قیمت‌های بالایی به فروش می رسد گفت: نرخ آرد تغییر نداشته و متناسب با آن نرخ نان نیز تغییری نداشته است!

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه