ارسال به دیگران پرینت

نایب رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با خبرگزاری موج:

عرضه مسکن برای اجاره به شدت کاهش یافته است | تسهیل پیش فروش مسکن توسط املاکی ها بسترساز رونق ساخت و ساز

داود بیگی نژاد گفت: در مقطع کنونی تولید مسکن مخصوص عرضه اجاره نداریم و همین مسئله وابستگی بازار اجاره به خرید و فروش را بیشتر کرده و با رکود بازار میزان عرضه مسکن برای اجاره به شدت کاهش یافته است.

عرضه مسکن برای اجاره به شدت کاهش یافته است | تسهیل پیش فروش مسکن توسط املاکی ها بسترساز رونق ساخت و ساز

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه برای حل مشکل مسکن در کشور شرایط باید برای تولید فراهم شود، گفت: در حال حاضر بین عرضه و تقاضا تعادل وجود ندارد، زیرا بسیاری از سازنده ها در سال های گذشته از مسکن خارج شده و وارد بازار خودرو و... شده اند که هیچ منفعتی را برای جامعه ایجاد نمی کند.

داود بیگی نژاد با بیان اینکه باید زمینه همکاری همه بخش ها در ساخت مسکن را فراهم کرد، افزود: برای نمونه مشاوران املاک می توانند از طریق پیش فروش مسکن جذب سرمایه کنند، شاید یکی از ضعف های کنونی بازار مسکن ضعف جذب سرمایه های خرد بازار باشد که ناشی از عدم موفقیت در اجرای پیش فروش مسکن است.

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی شهرداری ها می توانند با تغییر نقشه و...به افزایش انگیزه سرمایه گذاری در مسکن کمک کند، تصریح کرد: از ابتدای سال هم صدور پروانه ساخت و ساز بسته بود و حالا برخی شهرداری های مناطق اعلام کرده اند در حال بررسی هستند و به گفته برخی سازندگان شایعه های وجود دارد مبنی بر اینکه هزینه عوارض صدور پروانه ساختمانی در سال جاری ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۷ برابر شده است.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه رکود بازار مسکن طولانی شده است، گفت: بازار مسکن دارای دو بخش مصرفی و سرمایه گذار است و همیشه کندتر از بازارهای دیگر در تغییر قیمت و ... رفتار می کند و شاید اگر فقط تقاضای مصرفی داشت نوسانات اینقدر زیاد نبود.

او افزود: در موقعیت های کنونی بحث تخفیف در معاملات مسکن وجود دارد و این مساله ناشی از طولانی شدن رکود و نیاز سازنده ها به تامین مالی است، به همین دلیل پروژه هایی که اجرا کرده اند را با تخفیف هم عرضه می کنند.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت اجاره مسکن گفت: به هر نسبتی که در خرید و فروش مسکن رونق وجود داشت باشد در اجاره هم عرضه بیشتر می شود، زیرا در مقطع کنونی تولید مسکن مخصوص عرضه اجاره نداریم و همین مسئله وابستگی بازار اجاره به خرید و فروش را بیشتر کرده و با رکود بازار میزان عرضه مسکن برای اجاره به شدت کاهش یافته است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه