ارسال به دیگران پرینت

یو اس ای تودی:

بایدن فرصت دارد تا با پیوستن به برجام، مسیر جدیدی را ترسیم کند

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» طی گزارشی، لغو سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و صلح پایدار با ایران را به عنوان تنها مسیری توصیف کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به «جنگ‌های ناتمام» آمریکا در جهان پایان دهد.


بایدن فرصت دارد تا با پیوستن به برجام، مسیر جدیدی را ترسیم کند

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» طی گزارشی، لغو سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و صلح پایدار با ایران را به عنوان تنها مسیری توصیف کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند به «جنگ‌های ناتمام» آمریکا در جهان پایان دهد.

در مقدمه این گزارش با اشاره به میراثی که ترامپ در پایان دوره چهارساله خود برای دولت بایدن برجای گذاشته، نوشت که جو بایدن افتضاحات زیادی را در داخل و خارج از آمریکا به ارث برده است.

این روزنامه آمریکایی سپس در ادامه به سیاست‌های تهاجمی ترامپ در قبال ایران اشاره کرد و نوشت که دولت بایدن می‌بایست به صورت اساسی به وابستگی آمریکا به استفاده از نیروی نظامی پایین دهد و این اقدام را با رسیدن به صلحی پایدار با ایران آغاز کند.

طبق این گزارش، ترامپ سیاست بسیار خشن و تندی را در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود و هم‌اکنون نیز ادامه سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران در دولت بایدن موجب افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران شده است.

روزنامه یو اس ای تودی با اشاره به این موارد ضمن تأکید بر لزوم پیوستن مجدد دولت بایدن به برجام ادامه داد، بایدن فرصت دارد تا با پیوستن به برجام، مسیر جدیدی را ترسیم کند و دیپلماسی گسترده‌تری را دنبال کند.

در بخشی از این گزارش در توضیح تداوم سیاست‌های ترامپ در دولت بایدن آمده است که نکته قابل توجه این است که بایدن زمانی که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود، از ترامپ خواسته بود تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل شیوع کرونا کاهش دهد و این در حالی است که با گذشت دو ماه از آغاز به کار دولت وی، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نداده است.

طبق این گزارش، برجام یک راه‌حل کاملاً آماده برای رفع بحران به وجود آمده میان واشنگتن و ایران است و اگر رئیس‌جمهور آمریکا این فرصت را از دست دهد، درِ دیپلماسی با ایران بسته می‌شود و احتمال تقابل نظامی را بسیار افزایش می‌دهد.

یو اس ای تودی همچنین به افزایش تمایل مردم آمریکا به تعامل دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت، نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه «یوگاو» و روزنامه «اکونومیست» همچنین نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم مردم آمریکا از «مذاکره مستقیم» با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی سپس ادامه داد که بایدن و دموکرات‌های کنگره باید دیپلماسی با ایران را به صورت جدی دنبال کنند و از برجام به عنوان مدلی برای حل دیگر اختلافات میان آمریکا و ایران استفاده کنند.

یو اس ای تودی سپس در بخش پایانی نتیجه‌گیری کرد که در صورتی‌که بایدن در مقابل جنگ‌طلبان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات که به دنبال تنش با ایران هستند، تسلیم شود، برنامه‌های داخلی وی از مسیر اصلی منحرف شده است و پیامدهای جدی آن در ادامه ریاست‌جمهوری وی و پس از آن نیز حس خواهد شد.

«دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و به امید وادار کردن ایران به پیوستن به مذاکرات جدید با آمریکا برای رسیدن به یک توافق جدید، سیاست «فشار حداکثری» را در قبال جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت که نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه جمهوری اسلامی ایران را وادار کرد تا تعهداتش در قبال برجام را بعد از یک سال کاهش دهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه