ارسال به دیگران پرینت

سلاح | عربستان در رده نخست واردکنندگان بزرگ سلاح در جهان

گزارش یک موسسه بین‌المللی تحقیقاتی در خصوص فروشندگان و خریداران سلاح در جهان طی سال‌های 2016 تا 2020 نشان داد نام پنج کشور عربی در میان ده کشور نخست واردکننده اسلحه قرار دارد.


سلاح | عربستان در رده نخست واردکنندگان بزرگ سلاح در جهان

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم ( Stockholm International Peace Research Institute)، امروز (دوشنبه، ۱۵ مارس) گزارشی در خصوص کشورهایی که بیشترین واردات اسلحه در جهان را طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند، منتشر کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، بر اساس این گزارش، پنج کشور عربی در میان ۱۰ کشوری که بیشترین سلاح را طی سالهای مذکور وارد کرده‌اند قرار دارند. عربستان سعودی در رده نخست، مصر در رده سوم، الجزائر در رده ششم، قطر در رده هشتم و امارات در رده نهم قرار دارند.

عربستـان خریدار سلاح آمریکا، انگلیس، فرانسه

بنا بر این تحقیق، عربستان سعودی در این بازه زمانی در مقایسه با پنج سال پیش از این زمان، واردات اسلحه خود را ۶۱ درصد افزایش داده و میزان خرید عربستان سعودی از تسلیحات فروخته شده در جهان در این بازه زمانی، ۱۱ درصد است. آمریکا در رأس کشورهایی قرار دارد که به عربستان سعودی سلاح فروخته و ۷۹ درصد سلاح‌های خریداری شده سعودی‌ها از آمریکاست. پس از آمریکا، بریتانیا با ۹.۳ درصد و فرانسه با ۴ درصد در رده بعدی فروشندگان اسلحه به ریاض قرار دارند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی در خصوص تمرکز دولت سعودی بر خرید اسلحه در این بازه زمانی منتشر شده بود. خبرگزاری آناتولی نوشته بود: بررسی آمار بودجه عربستان نشان می‌دهد با توجه به ورود عربستان به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن، مخارج نظامی در بودجه‌های عربستان سعودی طی پنج سال گذشته از میزان مخارج آن در بخش‌های آموزش و بهداشت فراتر رفته است.، مخارج نظامی عربستان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۳ میلیارد دلار بوده است و این هزینه‌ها ۲۰.۹ درصد از کل هزینه‌های دولت این کشور را شامل شده است.

مصـر خریدار سلاح روسیه، فرانسه و آمریکا

در ادامه تحقیق موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم آمده است: مصر واردات سلاح را در مقایسه با سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، به میزان ۱۳۶ درصد افزایش داده است و ۵.۸ درصد کل خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. روسیه بزرگترین فروشنده سلاح به مصر است و ۴۱ درصد سلاح‌های فروخته شده به مصر را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن فرانسه با ۲۸ درصد و آمریکا با ۸.۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

الجزائر، قطر و امارات

حجم خرید سلاح در الجزائر، ۴.۳ درصد واردات سلاح جهان بوده و در مقایسه با پنج سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حجم خرید سلاح آن ۶۴ درصد افزایش داشته است. این کشور نیز مانند مصر، بیشترین سلاح خود را (۶۹ درصد) از روسیه خریده و پس از روسیه، آلمان با ۱۲ درصد و چین ۹.۹ درصد از دیگر فروشندگان اسلحه به الجزائرند.

قطر در فاصله این پنج سال حجم واردات سلاح خود را ۳۶۱ درصد افزایش داده و ۳.۸ درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. آمریکا با ۴۷ درصد، بزرگترین فروشنده سلاح به قطر بوده و سپس فرانسه با ۳۱ درصدو آلمان با ۷.۵ درصد در رده‌های بعدی فروش اسلحه به قطر قرار دارند.

بر خلاف چهار کشور عربی فوق‌الذکر، امارات که در رتبه دهم جهانی قرار دارد حجم خرید سلاح خود را در مقایسه با پنج ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به اندازه ۳۷ درصد کاهش داده و ۳ درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. آمریکا در صدر کشورهای فروشنده اسلحه به امارات قرار دارد و ۶۴ درصد سلاح‌های خریداری شده امارات را به خود اختصاص داده است. پس از آن، فرانسه با ۱۰ درصد و روسیه با ۴.۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه