ارسال به دیگران پرینت

درآمد مردم غزه پس از 14 سال محاصره + عکس

تاجر دام و طیور در غزه می‌گوید: قیمت پائین بلدرچین باعث شده تا مردم محلی بیش از مرغ از آن استفاده کنند.

درآمد مردم غزه پس از 14 سال محاصره + عکس

14سال از محاصره "غزه" می‌گذرد و فلسطینیان ساکن این منطقه همچنان شرایط سختی را می‌گذرانند. آنها اینک در حال یافتن راه‌های خلاقانه برای کسب درآمد و امرار معاش هستند.

 اسرائیل از سال 2006 غزه را تحت محاصره شدیدی قرار داده که این مسئله باعث بروز بحران‌ها و تبعات فاجعه‌باری برای ساکنان این منطقه شده است. گزارش‌های موسسات اروپایی نشان می‌دهد 40 درصد از ساکنان غزه که جمعیت‌شان به یک میلیون و 950 هزار نفر می‌رسد زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 80 درصد از آنها از طریق کمک‌های غذایی روزگار می‌گذرانند.

محاصره غزه پس از سال 2006 و هم زمان با قدرت گیری حماس در این منطقه رخ داد. اسرائیل با اعمال تحریم و محاصره اقتصادی رفت و آمد مردم و نقل و انتقال کالا به این منطقه را به شدت محدود کرد. دولت مصر نیز مرزهای جنوبی نوار غزه را مسدود کرد.

منطقه غزه با ۴۱ کیلومتر طول و عرض حداکثر ۱۲ کیلومتر ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این منطقه به مرکزیت شهر غزه از دو طرف با اسراییل یک طرف با مصر و یک  طرف به دریای مدیترانه راه دارد. اسرائیل همه مرزها با غزه از جمله مسیر دریایی را بسته است. مصر نیز برای رفت وآمد به غزه محدودیت های شدیدی اعمال می‌کند.

قیمت پائین بلدرچین باعث شده تا تقاضا برای این محصول در غره بیشتر از مرغ شود/ عکس:

بلدرچین غزه

الجزیره در این باره نوشت: این اقدامات، معاش مردم غزه را سخت و درآمد آنها را کاهش داد. اینک برخی از مردم غزه در حال یافتن راه‌های جدید و خلاقانه برای تامین معاش و مقابله با نرخ بالای بیکاری هستند که حال و آینده بسیاری را از بین برده است.

"ابراهیم ابوعوده" 34 ساله از شهر "خان یونس" در جنوب غزه یکی از آنهاست. او امید خود را از دست نداده و اولین مزرعه بلدرچین را در منطقه محاصره شده غزه افتتاح کرد.

شکار بلدرچین‌های مهاجر که از سرزمین‌های یخ زده اروپا به مناطق گرمتر خاورمیانه می‌آیند به یک منبع مهم درآمدی برای بسیاری از افراد بیکار غزه تبدیل شده است. این افراد بلدرچین‌ها را در بازارهای محلی می‌فروشند تا زندگی را بگذرانند.

"ابو عوده" با  نگاهی آینده‌نگرانه، حدود 5 سال پیش تخم‌های بلدرچین را از شکارچیان خریداری و شروع به پرورش پرندگان در پشت بام خانه‌اش کرد.

"ابراهیم ابو عوده" تخم بلدرچین را از شکارچیان خریداری و شروع به  پرورش این پرندگان در قفس‌های خانگی کرد/ عکس: الجزیره

بلدرچین غزه

او به الجزیره گفت: کار گسترش یافت. تقاضا بالا رفت. تصمیم گرفتم تا زمین کوچکی را در نزدیکی خانه اجاره کنم تا تولید بیشتری داشته باشم.

ابوعوده افزود: ماهیانه 500 دلار سود می‌کنم و می‌توانم خرج 4 فرزند و هزینه‌های مدرک کارشناسی ارشد‌ خود را تامین کنم. این روزها در حال آماده‌سازی پایان‌نامه خود از دانشگاه اسلامی غزه هستم.

او می‌گوید: کار آسانی نبود. زمان زیادی برای یادگرفتن پرورش پرندگان لازم است و گاهی پس‌رفت کردم.

"زمانی که 1000 تخم بلدرچین اولیه را خریداری کردم، نیمی از جوجه‌ها از بین رفتند. من از طریق کانال‌ و وب‌سایت‌های یوتیوب اصول پرورش بلدرچین را آموختم و بسیاری از موانع را پشت سر گذاشتم".

این جوان فلسطینی گفت: من تخم‌ها را از شکارچیان بلدرچین می‌خرم، آنها را در دستگاه جوجه‌کشی قرار می‌دهم و 18 روز بعد جوجه‌ بلدرچین‌ها تولید می‌شوند. شهروندان غزه برای ارزش غذایی خوب و قیمت پائین بلدرچین، متقاضیان خوبی برای این محصول هستند.

وقتی جوجه ها 250 گرمی شدند من آنها را 2.5 شِکِل (واحد پول اسرائیل یا 80 سنت آمریکا) می‌فروشم.

مرکز تولید طیور "ابو عوده" ماهانه 16 هزار بلدرچین پرورش می‌دهد که در بازارهای محلی به فروش می‌رسند.

او و پدر 66 ساله‌اش "ناصر" به صورت شخصی یا از طریق دوربین‌های متصل به تلفن‌های همراهشان مرتب در حال نظارت بر پرندگان هستند.

شکارچیان بلدرچین پرندگان مهاجر را که از سرزمین‌های سرد اروپا به سواحل خاور میانه آمده‌اند را در ساحل می‌گیرند/ عکس: الجزیره

بلدرچین غزه

 

نرخ بالای بیکاری در غزه

غزه در 14 سال اخیر تحت محاصره اسرائیل قرار گرفته است. این محاصره باعث رکود فعالیت‌های اقتصادی در غزه شده و ماهیگیری را به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی آنها، محدود کرده است.

اینک تور و چوب‌های ماهیگیران که در ساحل متروک مانده‌اند، به "شکارچیان بلدرچین" بسیاری اجازه می‌دهد تا این پرنده‌ها را راحت‌تر شکار کنند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی ناظران حقوق بشر اروپایی- مدیترانه‌ای در سال 2021، نرخ بیکاری در نوار غزه پس از 14 سال محاصره اسرائیل به 56 درصد رسیده است. این نرخ در سال 2005 حدود 40 درصد بوده است.

"ناصر" پدر ابو عوده یکی از افرادی است که در نتیجه محاصره غزه از سوی اسرائیل مجبور شد تا ماهیگیری را متوقف کند.

 او می‌گوید: پروژه پرورش بلدرچین منبع درآمد من را فراهم کرده است. محدودیت‌های دریایی اسرائیل، ممنوعیت ورود قایق‌های جدید و مواد و ابزارهای ماهیگیری صنعت شیلات را از بین برده است.

اگرچه این خانواده دیگر ماهیگیری نمی‌کند اما هنوز با چالش‌های اساسی در زندگی خود در غزه روبه‌رو است.

ناصر گفت: بزرگترین چالش قطعی 16ساعته برق در روز است. به همین دلیل  یک سیستم خورشیدی نصب کرده‌ام تا هزینه عملیاتی مزرعه پرورش بلدرچین و استفاده از سوخت برای روشنایی، کاهش یابد. علاوه بر این قیمت خوراک جوجه‌ها مرتبا افزایش می‌یابد.

ناصر ابو عوده به طیور خود رسیدگی می‌کند/ عکس: الجزیره

بلدرچین غزه

منبع غذایی حیاتی

"سلیم ناصر" تاجر دام و طیور در غزه می‌گوید: قیمت پائین بلدرچین باعث شده تا مردم محلی بیش از مرغ از آن استفاده کنند.

"عبدالفتاح عبد ربو" استادیار علوم زیستی در دانشگاه اسلامی غزه می‌گوید: پرورش بلدرچین آسان است و به فضای زیادی احتیاج ندارد، بیماری‌هایش اندک است و پرورش آن سریع صورت می‌گیرد.

وی افزود: قیمت این محصول ارزان است و بسیاری از مردم غزه را راضی می‌کند زیرا بسیاری از آنها در شرایط سخت اقتصادی زندگی می‌کنند.

بنا به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، بلدرچین‌ها یک منبع غذایی مهم در بخش هستند. در این ناحیه بیش از 68 درصد خانواده‌ها که حدود 1.3 میلیون نفر از جمعیت هستند، در ناامنی غذایی شدید یا متوسط زندگی می‌کنند.

گزارش معتبر دیگری از نرخ 60 درصدی فقر در غزه خبر داده و اعلام کرد که بیش از 42 درصد ساکنان غزه با فقر شدید مواجه هستند.

ابراهیم ابو عوده می‌گوید یادگیری پرورش بلدرچین زمان بر بوده و در برخی موارد او به دلیل بی‌تجربگی ضرر کرده است/ عکس: الجزیره

بلدرچین غزه

گنجینه ارزشمند

"عبدالله جمال"  31 ساله، فارغ‌التحصیل تربیت بدنی در شهر غزه پس از پایان تحصیل خود موفق به پیدا کردن کار نشد و شکار بلدرچین را شروع کرد.

جمال گفت: در ساعات اولیه روز چوب و تورهایم را در ساحل قرار می‌دهم و منتظر پرندگانی می‌شوم که از اروپا به ساحل آمده‌‌اند.

 فصل مهاجرت پرندگان برای ما یک گنجینه ارزشمند است زیرا منبع امرار معاش ما برای دو ماه به شمار می‌آید.

او در این فصل روزانه 10 تا 20 پرنده صید می‌کند و با توجه به اندازه، آنها را بین 15 تا 25 شِکِل اسرائیل (4.50 و 7.60 دلار) می‌فروشد.

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه