ارسال به دیگران پرینت

۱۴۰ هزار شغل طی یک ماه در آمریکا از بین‌ رفت

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به از بین‌ رفتن ۱۴۰ هزار شغل فقط در ماه دسامبر و افزایش نرخ‌ بیکاری در دوره ترامپ، وضعیت اقتصادی کرونا زده آمریکا را با دوران پس از جنگ جهانی دوم مقایسه‌ کرد.

۱۴۰ هزار شغل طی یک ماه در آمریکا از بین‌ رفت

به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، آمار سطح اشتغال در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به قدری کاهش یافته است که حسرت هیچ سیاستمداری را بر نمی‌انگیزد. این آمار نشان می‌دهد ترامپ تنها رئیس جمهوری دوران مدرن آمریکا است که پس از خروج از کاخ سفید میزان بیکاری را نسبت به چهار سال پیش افزایش داده است. 

درواقع همه گیری جهانی ویروس کرونا که ترامپ در اوایل آن را کم اهمیت جلوه داد و در نهایت هم در ماه نوامبر (آبان) یکی از دلایل شکست وی در برابر رقیب دموکراتش شد، اقتصاد ایالات متحده را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. به بیانی دیگر، کووید-۱۹ تمام امیدهای ترامپ را برای در دست داشتن رونق بازار کار به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری نقش بر آب کرد. 

رویترز نوشت: وزارت کار آمریکا دیروز جمعه اعلام کرد کل اشتغال ایالات متحده در دسامبر (آذر) با ۱۴۰هزار کاهش به ۱۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل رسیده که این میزان نزدیک به ۱۰ درصد شغل کمتر از قبل از شیوع ویروس کرونا است. 

شیوع ویروس کرونا که تاکنون بیش از ۲۲ میلیون نفر را در آمریکا درگیر کرده و بالغ بر ۳۷۴ هزار نفر کشته برجای گذاشته، سریعترین و عمیق‌ترین بحران اقتصادی دوران پس از جنگ جهانی دوم را در آمریکا به وجود آورده است. به گونه‌ای که نرخ بیکاری در کمتر از دو ماه به شدت افزایش یافته و از ۳.۵ درصد در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) به ۱۴.۸ درصد در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) رسید و بدین ترتیب بیش از ۲۲ میلیون نفر از کار بیکار شدند. هرچند نرخ بیکاری ۱۴. ۸ درصد به ۶.۷ درصد کاهش یافته است اما هنوز هم دو درصد بیشتر از زمانی است که ترامپ سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. 

بر این اساس ترامپ سومین رئیس جمهوری است که با نرخ بیکاری بالاتر از زمان تحلیف خود، کاخ سفید را ترک می‌کند.  «جورج دبلیو بوش» و «جورج اچ دابلیو بوش» هر دو از دیگر روسای جمهوری آمریکا بودند که در زمان خروج از کاخ سفید نرخ بیکای بیشتری را به ارمغان آورده بودند. 

اگرچه ترامپ در سه سال نخست ریاست جمهوری خود همواره بر بهبود بازار کار سیاه پوستان می‌بالید و ادعا می‌کرد هیچ رئیس جمهوری دیگر ایالات متحده تا این‌ اندازه برای بهبود وضعیت آمریکایی‌های آفریقایی تبار کار نکرده است و داده‌های مربوط به وزارت کار هم این ادعاها را قبول می‌کند.  

نرخ بیکاری سیاهان در اواخر سال ۲۰۱۹ به ۵.۲ درصد کاهش یافت، اما آمار بیکاری این قشر هنوز نزدیک به ۲ امتیاز بیشتر از میزان بیکاری سفید پوست ها بود. 

اما کووید-۱۹ همه این دستاوردها را از بین برد. ترامپ به عنوان بخشی از اولین برنامه کاری خود در آمریکا که به موجب آن علیه کالاهای وارداتی و شرکت‌هایی که کارخانه‌های خود را به خارج از کشور انتقال داده بودند، با نوید احیای تولید به کاخ سفید آمد. در سه سال اول دوره ریاست جمهوری ترامپ شاهد افزایش اشتغال تولید به میزان ۳.۸درصد بودیم. اما بخش‌های دیگر به ویژه خدمات بیشترین مشاغل را در آن زمان به خود اختصاص دادند و در نهایت همین بخش بود که بیشترین ضربه را از کووید-۱۹ دید. 

مشاغل مربوط به بخش تفریحات نیز صدمات بسیاری از محل همه گیری ویروس کرونا دیدند. در حالی که تنها در ماه گذشته ۱۴۰ هزار شغل به طور کلی از دست رفت، تقریبا ۵۰۰ هزار شغل مربوط به تفریحات به کلی از بین رفته و کل اشتغال در این بخش ۱۸.۵ درصد کمتر از زمانی است که ترامپ سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. در بخش تولید هم امروزه ۶۰ هزار شغل کمتر از ژانویه ۲۰۱۷ (بهمن ۹۵ و زمان آغاز به کار ترامپ) وجود دارد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه