ارسال به دیگران پرینت

شورای امنیت سازمان ملل با اعضای جدید کارخودراآغاز کرد

اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در آغاز سال جدید میلادی، فعالیت خود را با برافراشتن پرچم خود در مقابل این شورا شروع کردند. پس از برگزاری انتخابات در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین پنج عضو غیر دائم شورای امنیت که می بایست از ابتدای سال ۲۰۲۱ جایگزین پنج عضوی شوند که بعد از ۲ سال، عضویت غیردائم آنها به پایان می‌رسد؛ هند، نروژ، مکزیک، کنیا و ایرلند توانست اکثریت آرا را به دست آورند.


شورای امنیت سازمان ملل با اعضای جدید کارخودراآغاز کرد

اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در آغاز سال جدید میلادی، فعالیت خود را با برافراشتن پرچم خود در مقابل این شورا شروع کردند.

پس از برگزاری انتخابات در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین پنج عضو غیر دائم شورای امنیت که می بایست از ابتدای سال ۲۰۲۱ جایگزین پنج عضوی شوند که بعد از ۲ سال، عضویت غیردائم آنها به پایان می‌رسد؛ هند، نروژ، مکزیک، کنیا و ایرلند توانست اکثریت آرا را به دست آورند.

نمایندگان دائمی این کشورها روز دوشنبه در مراسمی، پرچم خود را در مقابل شورای امنیت به اهتزار درآوردند تا در کنار ۱۰ عضو دیگر، موضوعات صلح و امنیت بین‌المللی را دنبال کنند.

این پنج عضو جدید جایگزین، بلژیک، جمهوری دومنیکن، آلمان، آفریقای جنوبی و اندونزی شده‌اند که از سال ۲۰۱۸ به عضویت غیردائم در این شورا درآمده بودند.

شورای امنیت ۱۵ عضو دارد که روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا پنج عضو دائم و دارای حق وتو هستند و ۱۰ عضو دیگر به طور غیر دائم در این شورا حضور دارند به گونه‌ای که در هر سال، نیمی از آنها تغییر خواهند کرد.

تونس

نماینده دائم تونس در سازمان ملل متحد همچنین به بحران همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا بر جمعیت و همچنین بر ثبات و صلح بین المللی تاثیر داشته است که زندگی میلیون‌ها انسان را به ویژه در آفریقا و خاورمیانه مورد تهدید قرار داده است.

وی با تاکید بر چندجانبه‌گرایی افزود: هیچ راهی به جز دست در دست هم قرار دادن برای حفظ صلح و امنیت بین المللی وجود ندارد و باید قطعنامه‌های شورای امنیت به طور کامل اجرا شود.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت همچنین ابراز امیدواری کرد درگیری‌ها به ویژه درگیری طولانی مدت فلسطین باید پایان یابد و بر نگاه ویژه به این مساله در این دوره از شورای امنیت، تاکید کرد.

هند

نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد هم در اظهاراتی گفت: این هشتمین باری است که هند به عضویت شورای امنیت درآمده است.

وی افزود: هند بر تقویت چندجانبه‌گرایی، حاکمیت قانون، سیستم بین‌المللی عادلانه و برابر و همچنین به صلح، توسعه و امنیت متعهد است.

سفیر هند در سازمان ملل متحد ادامه داد: هند صدای کشورهای در حال توسعه خواهد بود و صدایمان را علیه دشمنان بشریت همچون تروریسم بلند خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: موضوعاتی چون صلحبانی، صلح سازی و امنیت دریایی و زنان و به ویژه جوانان در مناطق درگیری و تکنولوژی که با آن مواجهیم، توجه ما را در شورای امنیت به خود جلب خواهد کرد.

ایرلند

نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل متحد هم در سخنانی گفت: چالش کرونا یک مشکل منحصر به فرد برای همه است، ما تلاش شورای امنیت را در سال گذشته دیدیم اما می‌دانیم در سراسر جهان، میلیون ها انسان در وضعیت شکننده‌ای زندگی می‌کنند و اگر درباره کووید-19 اقدامی انجام نشود، این افراد در لبه پرتگاه قرار می‌گیرند.

وی افزود: اقتصاد خوابیده، امنیت غذایی کاهش یافته،فرصت برای تروریست‌ها و بازیگران غیر دولتی افزایش یافته که همه آنها، مردمی را که پیش از این در رنج به سر می‌برده‌اند، در معرض خطر قرار داده است.

سفیر ایرلند تاکید کرد: ما در اینجا هستیم تا متفاوت باشیم نه اینکه یک عدد به شویم.

نروژ

نماینده نروژ در سازمان ملل متحد هم دیگر عضو جدید شورا بود که گفت: قوانین بین‌المللی و حقوق بشر مبنای تلاش نروژ در شورای امنیت خواهد بود.

وی افزود: صلح، دیپلماسی، زنان و کودکان به ویژه در مناطق درگیری، تغییرات آب و هوایی و امنیت در اولویت ما خواهند بود.

کنیا و مکزیک هم هر کدام اولویت‌های خود را در مدت حضور در شورای امنیت مطرح کردند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه