ارسال به دیگران پرینت

نفوذ هکرها به شبکه اطلاعات تسلیحات هسته‌ای آمریکا

منابع خبری گزارش داده‌اند سازمانی که وظیفه نظارت بر زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را بر عهده دارد هم جزو نهادهایی است که هکرها موفق به نفوذ به آن شده‌اند.

نفوذ هکرها به شبکه اطلاعات تسلیحات هسته‌ای آمریکا

یک رسانه آمریکایی گزارش داده «سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا» هم جزو نهادهای فدرالی است که هکرها به آن نفوذ کرده‌اند.

«پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه گزارش داده «وزارت انرژی» و «سازمان ملی امنیت هسته‌ای» آمریکا جزو آن دسته از نهادهای فدرال هستند که هکرها موفق به نفوذ به آنها شده‌اند.

سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا یکی از سازمان‌های فدرال دولت ایالات متحده است که نظارت بر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور را بر عهده دارد.

این دو نهاد آمریکایی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته‌اند فعالیت‌های مشکوکی را در شبکه‌های متعلق به «کمیسیون فدرال تنظیم مقررات انرژی»، آزمایشگاه‌های هسته‌ای «سندیا» و «لس‌آموس» و چند نهاد دیگر شناسایی کرده‌اند.

طبق این گزارش، وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای روز پنجشنبه روند اطلاع‌رسانی به نهادهای مقتضی در کنگره درباره نفوذ به شبکه‌هایشان را آغاز کرده‌اند.

تحقیقات فدرال در وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای از چند روز پیش آغاز شده و محققان در تلاشند مشخص کنند هکرها به چه اطلاعاتی دست یافته‌اند و چه اطلاعاتی را توانسته‌اند به سرقت ببرند.

منابع آگاه به پولیتیکو می‌گویند مقام‌های وزارت انرژی آمریکا هنوز در این باره که آیا هکرها به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند یا خیر اطمینان ندارند. به گفته آنها، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و ممکن است برآورد حجم خسارات وسیع وارده چندین هفته طول بکشد.

پولیتیکو نوشته حمله به وزارت انرژی آمریکا آشکارترین علامت هشدار مبنی بر این است که هکرها توانسته‌اند به شبکه‌های متعلق به یکی از بخش‌های اصلی امنیت ملی آمریکا دست پیدا کنند.

تا روز پنجشنبه ظن اصلی این بود که هکرها با نفوذ به شرکت «سولارویندز» که تأمین‌کننده اصلی محصولات فناوری اطلاعات برای صدها نهاد دولتی و شرکت خصوصی است توانسته‌اند شبکه‌های متعلق به نهادهای فدرال آمریکا را هک کنند.

اما شامگاه پنجشنبه گزارش شد مقام‌های دولت فدرال آمریکا هشدار داده‌اند هکرها از بدافزارها و فنون تهاجمی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا گمان می‌شده برای پیشبرد حملاتشان استفاده کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز نوشته هشدار وزارت امنیت داخلی آمریکا موید نگرانی‌هایی است که پیش از این شرکت «فایر‌آی» (یک شرکت فعال در زمینه امنیت سایبری) مطرح کرده بود. این شرکت گفته بود که هکرها احتمالاً از چندین مسیر برای پیشبرد حملات خود استفاده کرده‌اند.

فایر‌آی نخستین شرکتی بود که به دولت آمریکا اطلاع داد هکرهای وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه از بهار سال جاری  موفق به نفوذ به شبکه‌های حساسی شده‌اند که وظیفه نظارت بر نرم‌افزارهای مورد استفاده نهادهای دولت آمریکا را بر عهده داشته است.

کشف مسیرهای جدید برای حمله از آن جهت حائز اهمیت است که کار محققان فدرالی را که در حال تلاش برای ارزیابی میزان خسارت‌ها و حجم اطلاعات به سرقت رفته توسط هکرها هستند را به شدت دشوار و پیچیده می‌کند.

این محققان در حال انجام تحقیقات در خصوص شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده توسط وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری، پنتاگون، وزارت بازرگانی و آزمایشگاه‌های هسته‌ای آمریکا هستند.

با گذشت چند روز از اولین گزارش حمله سایبری به نهادهای دولت آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌گویند این حملات ادامه دارد و به دلیل پیچیدگی و گستردگی میزان خسارات ناشی از آن همچنان نامعلوم است. 

اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا)، مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و زیرساختی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند کارگروه ویژه‌ای برای پاسخ به این حملات پیچیده که آن را قابل توجه و مستمر خوانده‌اند، تشکیل داده‌اند.

این حملات از ماه‌ها پیش در جریان بوده‌اند. گفته می‌شود هکرها در ماه مارس (نیمه دوم اسفند-نیمه اول فروردین) درج بدافزار را در به روزرسانی‌های نرم‌افزاری شرکت فناوری آمریکایی «سولار ویندز»- که بخش دولتی و مشتریان خصوصی آمریکایی از نرم‌افزار Orion این شرکت برای مدیریت شبکه‌های خود استفاده می‌کنند- آغاز کردند.

 

منبع : قطره
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه