ارسال به دیگران پرینت

ایران در جمع ۲۰ کشور پرکاربر اینترنتی در دنیا

شاید زمانی در ایران استفاده از اینترنت یک کار تفننی، گران‌قیمت و سرگرمی شمرده می‌شد اما براساس تحقیق‌های جدید ایران طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری در میزان کاربران اینترنت داشته است.


ایران در جمع ۲۰ کشور پرکاربر اینترنتی در دنیا

براساس تحقیقی که دانشگاه کالیفرنیا انجام داده کاربران اینترنت در ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۲۲ هزار درصد افزایش داشته است.

 

این رشد چشمگیر کاربران اینترنت باعث شده تا ایران در جمع ۲۰ کشوری که بیشتری کاربران اینترنت را دارند قرار بگیرد. براساس نتایج این تحقیقات که بخشی از آن را پروفسور فیروز نادری، از مدیران ارشد سابق ناسا منتشر کرده ایران در جدول کشورهای دارای بیشترین کاربران اینترنت رتبه ۱۶ را دارد. هر چند درباره آمار کاربران اینترنت کشور و تعاریف آن همیشه حرف و حدیث زیادی بوده اما در این تحقیق کاربران اینترنت ایران تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (نهم تیرماه) ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. براساس این آمار تعداد کاربران اینترنت در ایران نسبت به سال۲۰۰۰، ۲۲ هزار و ۵۸۰ درصد رشد داشته است. این تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷، ۷۰درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت بوده‌اند.

 

در میان کشورهای خاورمیانه ایران بیشترین تعداد کاربر اینترنت را دارد. این عقیده وجود دارد که دسترسی به اینترنت روی تلفن‌های همراه نقش چشمگیری در افزایش تعداد کاربران اینترنت در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر داشته است. براساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران، تعداد کاربران اینترنت ایران در سال ۹۵ حدود ۵۳.۲۳ درصد جمعیت کشور برابر با ۴۲ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۷۵۳ نفر بوده است. اسفندماه سال۹۴، تعداد کاربران اینترنت کشور برابر با ۴۵.۳ درصد جمعیت کشور معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۶۰۰ نفر بود؛ بنابراین ۶ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۵۳ نفر تنها در سال ۹۴ تا ۹۵ به کاربران اینترنت در ایران افزوده شدند.

 

این رشد به‌ویژه در میان دولت‌های دهم و یازدهم بسیار چشمگیر است. سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود که هم‌اکنون این پارامتر به ۳۵کیلوبیت بر ثانیه رسیده است.اتحادیه بین‌المللی مخابرات کاربر اینترنت را کسی می‌داند که در ۳۰روز گذشته حداقل یک‌بار آن‌لاین بوده ‌است.

چالش سرعت

هر چند میزان کاربر اینترنت ایران طی سال‌های اخیر با شبکه 3G و 4G رشد چشمگیری داشته است اما هنوز سرعت و هزینه اینترنت برای بسیاری از کاربران یک مسئله جدی است. سرعت میانگین اینترنت جهان در سال جاری ۷.۲ مگابیت‌ بر ثانیه بود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است. 

 

کره‌جنوبی هنوز رکورد بیشترین سرعت میانگین میان کشورها را با معدل ۲۸.۶ مگابیت بر ثانیه دارد. سنگاپور هم سریع‌ترین اتصال را با سرعت ۱۸۴.۵ مگابیت بر ثانیه به ثبت رسانده است. اما در آمار مؤسسه «آکامای تکنولوژی» ایران با میانگین سرعت ۴.۷ مگابیت بر ثانیه با وجود پیشرفت ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل، رتبه صدوهفتم را از میان ۱۴۹ کشور جهان دارد.

 

این مؤسسه آمریکایی، هر 3‌ماه در سال گزارش‌هایی از میانگین سرعت اینترنت کشورهای مختلف ارائه می‌کند. براساس این گزارش ۶۱ درصد از اتصالات ایران به اینترنت با سرعتی بالاتر از ۴مگابیت بر ثانیه بوده است

ایران در جمع ۲۰ کشور پرکاربر اینترنتی در دنیا/ رشد ۲۲هزار درصدی در سال‌های اخیر

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه