ارسال به دیگران پرینت

اینترنت همراه یک سرویس لوکس است / اینترنت ایران؛ ارزان‌ترین یا گران‌ترین؟

در روزهایی که چینی‌ها با ارسال موفقیت‌آمیز ماهواره به فضا، اولین آزمایش‌ها را برای ارائه اینترنت نسل شش (6G) و توسعه شبکه‌های اینترنت همراه آغاز کرده‌اند، در کشور ما این اظهارنظر مطرح می‌شود که: «اینترنت همراه یک سرویس لوکس است و افزایش اقبال به استفاده از این فناوری مطلوب نیست». این جمله، خروجی صحبت‌های مدیرعامل شرکت ایرانسل است که ارزانی اینترنت را عامل اقبال گسترده به اینترنت همراه دانسته و راهکارش هم این است که تعرفه‌ها گران شود تا تعداد کاربران اینترنت همراه کاهش یابد.

اینترنت همراه یک سرویس لوکس است / اینترنت ایران؛ ارزان‌ترین یا گران‌ترین؟

روزنامه خراسان نوشت: در روزهایی که چینی‌ها با ارسال موفقیت‌آمیز ماهواره به فضا، اولین آزمایش‌ها را برای ارائه اینترنت نسل شش (6G) و توسعه شبکه‌های اینترنت همراه آغاز کرده‌اند، در کشور ما این اظهارنظر مطرح می‌شود که: «اینترنت همراه یک سرویس لوکس است و افزایش اقبال به استفاده از این فناوری مطلوب نیست». این جمله، خروجی صحبت‌های مدیرعامل شرکت ایرانسل است که ارزانی اینترنت را عامل اقبال گسترده به اینترنت همراه دانسته و راهکارش هم این است که تعرفه‌ها گران شود تا تعداد کاربران اینترنت همراه کاهش یابد.

 

هنوز دوماه از جریمه اپراتورها به دلیل گران‌فروشی در اینترنت همراه نمی‌گذرد که دوباره زمزمه افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی به گوش می‌رسد؛ اما این بار، ترفند دیگری اتخاذ شده است. آن‌طور که مدیرعامل ایرانسل اعلام کرده، ارزانی اینترنت همراه در کشور باعث رغبت زیاد مردم به استفاده از آن شده و این بالارفتن ضریب نفوذ به پرشدن ظرفیت شبکه می انجامد؛ اتفاقی که به گفته «بیژن عباسی‌آرند»، سرانجامش کاهش کیفیت اینترنت همراه خواهد بود. مدیرعامل ایرانسل به خبرگزاری «زومیت» گفته است: «اینترنت موبایل، سرویس لوکسی در دنیا محسوب می‌شود و تعرفه‌ بالایی دارد. استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده است؛ درحالی‌که تعرفه‌ خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده اداره‌کردن این بار برای اپراتورها سخت شود». او می‌گوید «راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد». او افزوده است: «ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند». عباسی‌آرند این نکته را مطرح کرده است که: «با نگه‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد چون ۷۰ درصد درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید».

 

مواضع وزارتخانه درباره کیفیت اینترنت

صحبت‌های مدیرعامل ایرانسل در حالی مطرح می‌شود که وزیر ارتباطات بارها و بارها درباره قیمت و کیفیت اینترنت اظهارنظری متفاوت داشته است. 21 مهرماه بود که «محمدجواد آذری‌جهرمی» در صفحه اینستاگرامی خود، به اهمیت افزایش کیفیت سرویس‌های اینترنتی اشاره کرد و خطاب به مردم نوشت: «کیفیت اینترنت حق شماست و ما وظیفه داریم تمام تلاش‌مان را به کار بگیریم تا هر روز کیفیت اینترنت را بهبود ببخشیم». نکته دیگر این‌که، مدیر عامل ایرانسل خطر کاهش کیفیت اینترنت همراه را به کاربرانش گوشزد کرده، در حالی که این موضوع چیز تازه‌ای برای کاربران نیست و همواره با آن مواجه بوده‌اند. مصداق این ادعا، اظهارنظر اخیر وزیر ارتباطات درباره کیفیت اینترنت است که گفت: «حال عمومی اینترنت در کشور خوب است اما شاخص‌های کیفی عمومی اینترنت در چند استان، پایین‌تر از انتظار است».

 

اینترنت ایران؛ ارزان‌ترین یا گران‌ترین؟

اما درباره قیمت اینترنت همراه در ایران هم نظرات متفاوتی وجود دارد، برخی آن را ارزان‌تر از تعدادی از کشورها می‌دانند اما برخی هم معتقدند اینترنت‌های گران‌تر برخی کشورها کیفیتی دارد که اصلا قابل قیاس با اینترنت ایران نیست. موضع وزارت ارتباطات در این‌باره را هم می‌توان صحبت‌های سال گذشته «حسین فلاح‌جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات دانست که گفته بود: «در مقیاس‌های جهانی، ایران ارزان‌ترین قیمت اینترنت را دارد. به بیان دیگر قیمت اینترنت ایران، ارزان‌تر از میانگین جهانی هم در حوزه اینترنت ثابت و هم در حوزه اینترنت موبایل است؛ اما یک واقعیتی وجود دارد و آن این‌که مردم بر اساس درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند که قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل اپراتورها با توجه به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و نگهداری شبکه، معتقدند که قیمت اینترنت در ایران ارزان است. بر این اساس یک عدم توازنی میان خواسته‌های کاربران اینترنت و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت وجود دارد و در این شرایط ما به‌عنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم که یک نوع توازن برقرار کنیم». البته در پاسخ به ادعای معاون وزیر ارتباطات، رسانه‌های مختلف مستنداتی را ارائه کرده‌اند که ثابت می‌کند قیمت اینترنت در ایران چندان هم پایین نیست و برخی کشورها اینترنت ارزان‌تری به کاربران خود می‌دهند. علاوه بر آن «نصرا... پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هم چند روز قبل اعلام کرد که: «ما گران‌ترین اینترنت را به مردم کشورمان می‌دهیم، هزینه‌ای که مردم برای اینترنت می‌دهند در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا زیاد است، حتی اگر با کشور افغانستان هم مقایسه کنیم، این واقعیت مشخص می‌شود».

 

نگرانی 30 میلیون کاربر

بر اساس آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات، هم‌اکنون اینترنت پهن‌باند سیار یا همان اینترنت همراه، 76 میلیون و 531 هزار و 179 کاربر در کشور دارد که 46 درصد آن‌ها (بیش از 30 میلیون)، مشترکان اینترنت همراه ایرانسل هستند. حالا با اظهارنظر عجیب مدیرعامل این شرکت، 30 میلیون مشترک نگران افزایش قیمت تعرفه‌ها در سال آینده خواهند بود و مشخص نیست سازمان‌های نظارتی چه موضعی برای رفع این نگرانی خواهند داشت. آیا اپراتورهایی که به گفته وزیر ارتباطات فقط در یک‌سال گذشته چندهزار میلیارد تومان سود داشته‌اند، از اتخاذ ترفندهای تازه برای گران‌کردن خدمات خود دست می‌کشند یا واقعا اینترنت همراه هم به یک «سرویس لوکس» تبدیل خواهد شد؟

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا ارسالی در

      تو کشوری که سیر کردن شکم نون بربری لوکس بحساب میاد اینترنت که قابل شما رو نداره البته باند چند بخشه نمیدونیم وچند سال بیش تو بیابانهای افریقا با بالن برا اونا که هنوز لباس کشف نکردن مجانی شبکه اینترنت فرستادن ما هنوز دولوکسیم ازهرجا بشه شاخ رو میزنند مدیران پاکدست دزد همه چیز در دست یه مشت بی رحم دنیا پرسته که درس اخلاق میدن به همه چیز غیر قابل فروش در قاموسشون نی حتی خدا

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه