ارسال به دیگران پرینت

باراک اوباما | چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است که با صف کشیدن در کنار دونالد ترامپ در رد نتیجه انتخاباتی که بازنده آن اعلام شد، مشغول تضعیف دموکراسی هستند.

باراک اوباما  |  چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا چهره های ارشد حزب جمهوری خواه را متهم کرده است که با صف کشیدن در کنار دونالد ترامپ در رد نتیجه انتخاباتی که بازنده آن اعلام شد، مشغول تضعیف دموکراسی هستند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس که یکشنبه پخش خواهد شد گفت که بایدن "به روشنی برنده" انتخابات امسال شده و "ادعاهای کذب" درباره تقلب انتخاباتی ناشی از یاس ترامپ از شکست است.

بایدن روز شنبه با توجه به شمارش بخش اعظم آرا از سوی سازمان های معتبر خبری برنده انتخابات معرفی شد اما رئیس جمهور کنونی آمریکا با طرح ادعای تقلب و شکایات متعدد در دادگاه ها از پذیرش آن خودداری کرده است.

تیم ترامپ هنوز شواهدی در حمایت از این ادعاها ارائه نکرده است.

اوباما گفت: "من بیشتر از این واقعیت نگرانم که سایر مقام های جمهوری خواه، که به وضوح از واقعیت خبر دارند، (با دونالد ترامپ) همراهی می کنند. این یک گام دیگر در جهت مشروعیت زدایی نه فقط از دولت آینده بایدن بلکه به طور کلی نظام دمکراتیک خواهد بود، که پا گذاشتن در مسیری خطرناک است."

اوباما پیش از انتشار کتاب خاطرات تازه اش، "سرزمین موعود"، که ورود او به مجلس سنا و اولین دوره ریاست جمهوری اش را ترسیم می کند صحبت می کرد. این کتاب قرار است روز ۱۷ نوامبر عرضه شود و اولین جلد از دو کتاب است که دوره کاری او را بازگو می کند.

براساس قطعاتی که سی ان ان از این کتاب منتشر کرده اوباما می گوید که دونالد ترامپ با ایجاد واهمه در مورد ریاست جمهوری یک مرد سیاهپوست به قدرت رسید.

بنابه گزارش ها او در این کتاب می نویسد: "مثل این بود که فقط حضور من در کاخ سفید باعث یک وحشت عمیق شد، این حس که نظم طبیعی مختل شده است."

"برای میلیون ها آمریکایی که از ریاست جمهوری یک مرد سیاهپوست ترسیده بودند، (ترامپ) قول اکسیری برای دفع اضطراب نژادی آن ها را می داد."

هرچند برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مستقیما براساس آرای عمومی تعیین نمی شود اما بایدن پنج میلیون و ۲۰۰ هزار رای - حدود ۳.۴ درصد - بیش از ترامپ رای آورده است.

برآورد می شود او براساس سیستم کالج انتخاباتی هم آرای لازم برای رسیدن به ریاست جمهوری را کسب کرده باشد.

شمار کوچک اما فزاینده ای از جمهوری خواهان در کنگره به بایدن تبریک گفته اند یا از درخواست ها برای ارائه گزارش های روزانه اطلاعاتی به او - که رویه ای عادی برای برندگان انتخابات است - حمایت کرده اند. دولت ترامپ تاکنون بایدن را از این گزارش ها محروم کرده است.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوری خواه، هم پیروزی جو بایدن را تبریک گفته و به مردم در مورد صحت انتخابات اطمینان داده است.

با این حال بیشتر اعضای حزب جمهوری خواه با همراهی کردن رئیس جمهور از اذعان به پیروزی بایدن خودداری می کنند.

گزارش هایی منتشر شده دایر بر اینکه ترامپ به دوستانش گفته است می خواهد برای تضعیف شبکه فاکس نیوز که از محافظه کاران حمایت می کند یک رسانه دیجیتال راه اندازی کند. او اخیرا به عملکرد شبکه فاکس نسبت به تحولات انتخاباتی تاخته است.

بیانیه یک کمیته نظارتی

یک کمیته وزارت امنیت ملی آمریکا، که کار آن تلاش برای تامین ایمنی سامانه های رای گیری است، در بیانیه ای اعلام کرده است که انتخابات سوم نوامبر "ایمن ترین در تاریخ آمریکا" بوده و ادعاها درباره تقلب گسترده را رد کرده است.

کمیته "سی‌آی‌اس‌اِی" نوشت که "هیچ شواهدی وجود ندارد که سیستم رای‌گیری آرای مردم را پاک یا گم کرده، تغییر داده، یا آرا به هرشکل دیگری هدف دستکاری قرار گرفته باشد."

در این بیانیه آمده است که "هرچند ما از ادعاهای بی پایه متعدد و تلاش هایی برای ارائه اطلاعات گمراه کننده درباره فرآیند انتخاباتی خبر داریم، می توانیم به شما اطمینان دهیم که حداکثر اعتماد را به امنیت و سلامت انتخابات داریم و شما هم باید داشته باشید."

این کمیته از مردم خواست اگر سوالی درباره انتخابات دارند باید به مقام های مورد اعتماد که انتخابات زیر نظر آنها برگزار می شود مراجعه کنند.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داد که انتظار می رود کریستوفر کِرِبز مدیر این کمیته به خاطر تلاش ها برای ابطال اطلاعات غلط درباره تقلب انتخاباتی برکنار شود.

کِرِبز بعد از انتشار بیانیه "سی‌آی‌اس‌اِی" توییت یک کارشناس حقوقی در انتقاد از دونالد ترامپ به خاطر انتشار اطلاعات سوء را بازنشر کرد.

دیوید بِکِر مدیر اجرایی مرکز ابتکار و تحقیق انتخابات نوشت: "لطفا ادعاهای عجیب و غریب و بی پایه درباره ماشین های رای گیری را بازنشر نکنید، حتی اگر رئیس جمهور آن را گفته باشد. غلط بودن این توهمات قبلا بارها اثبات شده."

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه