ارسال به دیگران پرینت

سود صنایع اسلحه‌سازی آلمان | از ترامپ و تنش‌ در آمریکا

ترس از تنش‌ و شورش پس از انتخابات در آمریکا فروش سلاح را بالا برده است. فقط در ماه سپتامبر ۱،۸ میلیون اسلحه به فروش رسیده که حدود ۶۶ درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته است. شرکت‌های آلمانی نیز سود خوبی از این بازار می‌برند.

سود صنایع اسلحه‌سازی آلمان  |  از ترامپ و تنش‌ در آمریکا

بازار اسلحه در ایالات متحده داغ است. ارزش سهام صنایع اسلحه سازی آمریکایی مانند استورم (Sturm) یا راجر و شرکا (uger & Co. ) از ابتدای سال تا کنون در برخی موارد ۸۰ درصد افزایش یافته است. تولیدکنندگان آلمانی نیز از این تجارت سود زیادی می‌برند.

یک جوان آمریکایی در همین رابطه به رادیوی آلمان گفته است که می‌ترسد و به همین دلیل سلاح می‌خرد. او تنها نیست. نزدیک به پنج میلیون نفر در ایالات متحده برای اولین بار در چند ماه گذشته اسلحه خریده‌اند. بنابر این گزارش فقط در ماه سپتامبر ۱،۸ میلیون سلاح در ایالات متحده فروخته شده که ۶۶ درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته است.

تولیدکنندگان اسلحه آلمانی، حامیان بی‌تعارف ترامپ

دانیل هریچ، گزارشگر تحقیقی به رادیو آلمان می‌گوید: «نمی‌توان به طور دقیق گفت که سهم شرکت‌های آلمانی در بازار اسلحه آمریکا چقدر است». او که تحقیقی درباره تجارت اسلحه و صنعت اسلحه انجام داده، ادامه می‌دهد: «مقام‌های مسئول به دلایل سیاسی قطعاً سهم ایالت‌های مختلف در میزان خرید اسلحه را فاش نمی‌کنند» اما آنچه مسلم است شرکت آلمانی زیگ زاوئر (Sig Sauer) بزرگترین صادر کننده سلاح‌های کوچک به ایالات متحده است. تخمین زده می‌شود که این شرکت درآمدی میلیونی در بازار ایالات متحده داشته باشد.

زیگ زاوئر دفتر مرکزی خود را از آلمان به ایالات متحده منتقل کرده، اگرچه کل سرمایه آن متعلق به یک هلدینگ آلمانی است و تمام سود آن به آلمان می‌رود. هکلر و کخ (Heckler und Koch)، یک شرکت آلمانی دیگر، در سال ۲۱۰۷ حتی کارخانه خود را در ایالات متحده ساخت تا مجبور به پرداخت گمرکات احتمالی نشود.

از نظر دانیل هریچ این واکنشی واضح به شعار ترامپ یعنی "اول آمریکا" است. او می‌گوید که شرکت‌های اسلحه سازی آلمان حامیان سرسخت ترامپ هستند و با این وضع جای تعجب نیست که در چند سال آینده چیزی تغییر نکند.

یکی از پسران ترامپ چندین بار به کارخانه زیک زاوئر در نیوهمپشایر رفته است. این شرکت در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز با بیش از ۱۰۰ هزار دلار از ترامپ حمایت کرد.

البته در کارزار انتخاباتی، نه ترامپ و نه بایدن از لابی اسلحه یا قوانین مربوط به مالکیت اسلحه فاصله نگرفتند. دانیل هریچ اطمینان دارد که نتیجه انتخابات نیز در این زمینه تغییر زیادی نخواهد داد و «حداکثر ممکن است دولت بایدن خریداران بالقوه سلاح‌های کاملاً خودکار یا نیمه اتوماتیک را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهد.»

دانیل هریچ می‌گوید: «جمهوری خواهان طرفدار ترامپ کاملاً از حق داشتن اسلحه دفاع می‌کنند و دموکرات‌ها در مورد آن سکوت می‌کنند و این در نهایت معنایش این است که آنها در این زمینه کاری نخواهند کرد."

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه