ارسال به دیگران پرینت

عون رایزنی پارلمان برای معرفی نخست وزیر لبنان را یک هفته به تعویق انداخت

میشل عون رییس جمهوری لبنان چهارشنبه شب تصمیم گرفت رایزنی‌های پارلمان را برای تعیین نخست وزیر را یک هفته به تأخیر بیندازد.

عون رایزنی پارلمان برای معرفی نخست وزیر لبنان را یک هفته به تعویق انداخت

خبرگزاری رسمی لبنان (nna) تعویق یک هفته‌ای رایزنی پارلمان برای معرفی نخست وزیر بنا به برخی مشکلات و به درخواست فراکسیون‌های مجلس نمایندگان لبنان صورت گرفته است.

رایزنی برای معرفی نخست وزیر لبنان قرار بود، فردا پنجشنبه برگزار شود که به درخواست برخی فراکسیون‌های پارلمان این کشور و بروز برخی مشکلات که گفته شده باید برای حل آن تلاش شود، به پنجشنبه هفته آینده موکول شده است.

این درحالی است که "نبیه بری" رییس مجلس نمایندگان لبنان با مخالفت با به تعویق افتادن جلسه رایزنی پارلمان برای معرفی نخست وزیر جدید این کشور گفت: من حتی یک روز نیز نمی‌خواهم که جلسه رایزنی برای معرفی نخست وزیر به تعویق بیفتد.

تعویق رایزنی پارلمان برای معرفی نخست وزیر پس از آن صورت می‌گیرد که "ولید جنبلاط" رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان ضمن اعلام مخالفت خود با انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر، گفت که مامور شدن او برای تشکیل کابینه اعتراضات را شعله‌ور خواهد کرد.

به دنبال آغاز رایزنی‌های سعد الحریری برای تشکیل کابینه جدید لبنان پس از استعفای مصطفی ادیب، "ولید الجنبلاط" رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه صراحتا اعلام کرد که مخالف با نخست وزیری دوباره الحریری است.

از سوی دیگر حزب نیروهای لبنانی به رهبری "سمیر الجعجع" یا همان فالانژهای لبنان که به همراه حزب سوسیالیست ترقی‌خواه از احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس هستند نیز مخالفت خود را با نخست وزیری دوباره الحریری اعلام کرد.

الحریری ۱۸ مهرماه در گفت‌وگو با شبکه لبنانی «ام تی وی» اعلام کرد که نامزد احتمالی برای پست نخست وزیری جدید با هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصادی لبنان است.

در ۲ ماه اخیر این برای دومین بار است که نام الحریری برای به دست گرفتن دوباره سکان کابینه لبنان، به گوش می‌رسد.

در بار اول که نام وی برای احراز پست نخست وزیری لبنان مطرح شد، "نبیه بری" رییس پارلمان این کشور حمایت خود را (به نمایندگی از جریان مقاومت) از وی اعلام کرد، اما جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل داماد میشل عون و از احزاب جریان ۸ مارس با انتخاب دوباره الحریری مخالفت کرد.

نکته قابل تامل‌تر این که عربستان نیز با انتخاب دوباره الحریری به سمت نخست وزیری لبنان مخالفت کرد، بدون اینکه دلیلی برای مخالفت خود آورده باشد.

حال با گذشت دو ماه از انفجار مهیب بندر بیروت که هنوز نتایج تحقیقات درباره علل وقوع آن منتشر نشده دوباره نام الحریری برای احراز مقام نخست وزیری لبنان بر سر زبان‌ها افتاده است.

لبنان در حال حاضر با بدترین بحران اقتصادی روبه رو است و همچنان از پیامدهای انفجار مهیب ۴ اوت در بندر بیروت که باعث جان باختن بیش از ۲۰۰ تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر و تخریب بخش هایی از پایتخت شد، رنج می برد.

در پی انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه، قرار است میشل عون رییس جمهوری لبنان پنجشنبه آینده رایزنی هایی را با پارلمان برای مامور کردن نخست وزیر جدید انجام دهد.

چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان ۹ شهریورماه گذشته «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد کرده بودند. اما ادیب نخست وزیر مکلف لبنان که مامور تشکیل دولت در لبنان شده بود، شنبه ۵ مهر ماه  از تشکیل دولت انصراف داد.

وی از مردم لبنان عذرخواهی کرد و افزود: شرایط من از سوی جریان‌های سیاسی محقق نشد.

پس از انفجار مهیب عصر ۱۴ مردادماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست عون دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه