ارسال به دیگران پرینت

تظاهرات در بلاروس | شکاف سیاسی میان رهبران مخالف و تحریم‌های آمریکا

اعتراضات جدید بلاروس در حالی برگزار شد که رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی جهان از اختلاف در میان رهبران مخالف دولت بلاروس صحبت می‌کنند.

تظاهرات در بلاروس  |   شکاف سیاسی میان رهبران مخالف و تحریم‌های آمریکا

گروهی از دانشجویان بلاروس در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور علیه "الکساندر لوکاشنکو" در خیابان‌های پایتخت تظاهرات کردند.

اعتراضات روز سه‌شنبه (11 شهریور- 1 سپتامبر) در حالی برگزار شد که رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی جهان از اختلاف در میان رهبران مخالف دولت بلاروس صحبت می‌کنند.

"الکساندرو لوکاشنکو" که بیش از 26 سال در سمت ریاست‌جمهوری بلاروس قرار دارد، پس از اعلام پیروزی در انتخابات ماه گذشته میلادی با اعتراضات خیابانی و اعتصابات گسترده مواجه شده که بزرگترین چالش دوران ریاست جمهوری او به شمار می‌آید. معترضان او را به تقلب در انتخابات متهم می‌کنند.

 

هزاران دانشجوی بلاروسی معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، شروع سال جدید تحصیلی در بلاروس را تحریم کردند و به جای حضور در کلاس درس به خیابان‌ها رفتند و تظاهرات کردند.

رودرویی معترضان و پلیس در بلاروس

"لوکانشکو" اتهام تقلب در انتخابات را رد می‌کند و علائم عقب‌نشینی در برابر تحریم کشورهای غربی را نشان نداده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت در حال بررسی احتمال تحریم در مورد 7 مقام بلاروسی است که در تقلب در انتخابات سال جاری و خشونت علیه معترضان نقش داشته‌اند.

تظاهرات بلاروس دانشجویان

"سوتلانا تیخانووسکایا" رقیب سیاسی اصلی رئیس جمهوری بلاروس در انتخابات سال جاری در روز سه شنبه از راهبرد یک گروه دیگر اپوزیسیون انتقاد کرد. او کمی پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری و شروع تظاهرات و درگیری‌های معترضان و پلیس به لیتوانی گریخت.

اعتراض به نتایج ریاست جمهوری در بلاروس

در روزهای قبل، تیخانووسکایا از لیتوانی با دیگر رهبران مخالف بلاروس برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هم‌پیمان شدند اما "ماریا کولسنیکووا" رهبر شورای اپوزیسیون و حامیان "ویکتور باباریکو" نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری که هم اکنون در زندان است از تشکیل حزبی به نام "با هم" خبر دادند.

تیخانووسکایا نیز در انتقاد خود گفت که شورای اپوزیسیون "نباید تحت حاکمیت یک حزب سیاسی قرار گیرد و از هدف "برکناری لوکاشنکو" دور شود.

حزب "با هم" اعلام کرده که تلاش می‌کند تا قانون اساسی را اصلاح کند.

گروه کولسنیکووا به عنوان یکی از گروه‌های مخالف اعلام کرد که قصد ندارد کار شورای مخالفان را مختل کند اما از درخواست تیخانووسکایا برای انتخابات جدید و اصلاحات پشتیبانی می‌کند.

آنها اعلام کردند: حتی یک بلاروسی در پیروزی تیخانووسکایا در انتخابات و دزدیده شدن نتیجه پیروزی از او شک ندارد.

تظاهرات بلاروس

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه